Olen niin masentunut, kun ei ole mökkiä eikä omakotitaloa
Kerrostaloelämä ei tee hyvää kenellekään keväällä tai kesällä.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tee asialle jotain, jos tuollaisia haluat. En tiedä rahatilannettasi, mutta oletetaan että sinulla ei ole heti varaa ostaa mökkiä ja puolen millin omakotitaloa, mutta ehkä jotain pientä voisi tehdä.
- et tarvitse omakotitaloa saadaksesi pientalo- ja pihafiilistä. Muuta rivitaloon/paritaloon. Katsele oikotieltä asuntoja ja haaveile, tee laskelmia, pidemmälläkin laina-ajalla. Katso vähän myös esim. alue-, hinta- ja asunnon ikä kriteeriesi ulkopuolelta. Jos asut vuokralla maksaisit samalla summalla omaa koska korot alhaalla ja laina-aikaa voi säätää, ja tämä ratkaisu on joustavampi esim. työttömyyden tullen, kun voi ottaa lyhennysvapaata.
Toisaalta, omakotitalossa on tosi edullista asua, kun ei ole mitään taloyhtiön hallinnollisia kuluja; kk-kulut on kaikkein halvimmat.
- osta pieni edullinen auto niin pääset mökille / vaikka johonkin telttailemaan. Tai entä pyöräily ja yöpyminen lähiseudulla jossain? Julkisillakin pääsee.
- mökkifiilisvaihtoehtoja, jos ei halua tai pysty oikeaa mökkiä ostamaan
- telttailu leirintäalueella tai yöpyminen siellä jossain leirintämökissä
- ostat asuntovaunun joka on kiinteästi jossain alueella, tämmöisiä ihmiset pitää myös "mökkeinä". Esim, tämmöisellä alueella voi olla joku joka haluaa myydä vaununsa, eli sitä ei tarvitsisi edes itse siirtää.
- porukka jolla on viikkolomaosakkeita, vuokraa niitä netissä listahintoja edullisemmin, jos eivät itse käytä. Ne on siistejä ja hyvät varustelut, ota joku tällainen viiikoksi niin saa vähän irtiottoa kerrostalosta.
- airbnb:stä saattaa löytyä hyviä vuokravaihtoehtoja mökkityyppisissä olosuhteissa
Esim pieneläkeläinen ei voi neuvojasi hyödyntää:). Rahat ei riitä. Joskus olen toivonut että joku ystävä tarjoaisi mahdollisuutta edes käyttää heidän mökkinsä pihaa, ma-to kun itse eivät silloin siellä ole. Sekään ei yleensä tule kelleen mieleen edes:(. Ei tarvitsis avaimia edes antaa. Voisi soudella ja olla lintujenlaulussa ilman häiriöitä=lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee asialle jotain, jos tuollaisia haluat. En tiedä rahatilannettasi, mutta oletetaan että sinulla ei ole heti varaa ostaa mökkiä ja puolen millin omakotitaloa, mutta ehkä jotain pientä voisi tehdä.
- et tarvitse omakotitaloa saadaksesi pientalo- ja pihafiilistä. Muuta rivitaloon/paritaloon. Katsele oikotieltä asuntoja ja haaveile, tee laskelmia, pidemmälläkin laina-ajalla. Katso vähän myös esim. alue-, hinta- ja asunnon ikä kriteeriesi ulkopuolelta. Jos asut vuokralla maksaisit samalla summalla omaa koska korot alhaalla ja laina-aikaa voi säätää, ja tämä ratkaisu on joustavampi esim. työttömyyden tullen, kun voi ottaa lyhennysvapaata.
Toisaalta, omakotitalossa on tosi edullista asua, kun ei ole mitään taloyhtiön hallinnollisia kuluja; kk-kulut on kaikkein halvimmat.
- osta pieni edullinen auto niin pääset mökille / vaikka johonkin telttailemaan. Tai entä pyöräily ja yöpyminen lähiseudulla jossain? Julkisillakin pääsee.
- mökkifiilisvaihtoehtoja, jos ei halua tai pysty oikeaa mökkiä ostamaan
- telttailu leirintäalueella tai yöpyminen siellä jossain leirintämökissä
- ostat asuntovaunun joka on kiinteästi jossain alueella, tämmöisiä ihmiset pitää myös "mökkeinä". Esim, tämmöisellä alueella voi olla joku joka haluaa myydä vaununsa, eli sitä ei tarvitsisi edes itse siirtää.
- porukka jolla on viikkolomaosakkeita, vuokraa niitä netissä listahintoja edullisemmin, jos eivät itse käytä. Ne on siistejä ja hyvät varustelut, ota joku tällainen viiikoksi niin saa vähän irtiottoa kerrostalosta.
- airbnb:stä saattaa löytyä hyviä vuokravaihtoehtoja mökkityyppisissä olosuhteissa
Esim pieneläkeläinen ei voi neuvojasi hyödyntää:). Rahat ei riitä. Joskus olen toivonut että joku ystävä tarjoaisi mahdollisuutta edes käyttää heidän mökkinsä pihaa, ma-to kun itse eivät silloin siellä ole. Sekään ei yleensä tule kelleen mieleen edes:(. Ei tarvitsis avaimia edes antaa. Voisi soudella ja olla lintujenlaulussa ilman häiriöitä=lomaa.
No sitten jää ehkä vaihtoehdoksi esim. retket pyörällä jos sulla on pyörä, tai julkisilla.
Ainakin pk-seudulla pääsee ihan bussilla vaikkapa Sipoonkorven luonnonpuistoalueen retkeilyreittien lähtöpisteisiin, netistä löytyy kartat. Siellä on helppoja lyhyitä ihan esim. 1-2 km reittejä johonkin valmiille grillipaikalle, missä yleensä on aina jo valmiina joku laittanut tulen grillikotaan. Grillipaikoilta löytyy usein vessatki jne. Jo tunti pari tämmöisessä voisi piristää, kun on metsässä.
Ja sitten tietty mennä esim. kaupungin rannoille johonkin katselemaan vesistöä. Kyllä Suomessa yleensä löytyy kohtuumatkan päästä jotain paikkoja, johon voi mennä ulkoilemaan ja rauhottumaan suht helposti.
Mutta jo, tiedän, kun on jotenkin jämähtynyt sinne kotiin niin jo se lähteminen tuommoiseen (kun kaipaa oikeasti vaikka just sitä mökkiä), on jotenkin nihkeän vaikeaa.... Mutta kannattaa kokeilla joku päivä :).
Ja jos sulla on tuttuja joilla on mökki, kysy rohkeasti saisiko joskus käydä, edes siellä pihalla.
1. Vuokraa mökki
2. Vaihda kerrostaloasunto rivitaloasuntoon. Todennäköisesti hinta pysyy suunnilleen samana.
3. Osta joku halpa mökki jostain Huitsin Nevadasta. Esim. Pohjois-Suomesta saa ostaa puoli-ilmaisia mökkejä.
4. Osta halpa tontti ja osta jalasmökki ja tilaa jalasmökin toimitus suoraan siihen mökkitontille.