Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäisen jämähtänyt paino

Vierailija
17.04.2021 |

Niin, ongelma on tuo. Olen 166 cm pitkä ja painan 82 kg. Olen ruumiinrakenteelta "tanakka tiimalasi", eli runsaat muodot mutta vyötärökin löytyy.

Ikää 41, olen synnyttänyt kolme lasta. Nykyiseen lukemaan paino on noussut vasta kauan raskauksien jälkeen, 'keski-ikäistyessä'. Painoin kolmannenkin raskauden jälkeen 33-vuotiaana 62 kg.

Olen hyvässä hyötyliikuntakunnossa, kävelen ison koiran kanssa päivittäin pitkiä lenkkejä. Tällä hetkellä paino ei nouse, vaan on ollut tuossa lukemassa viitisen vuotta. En käytä alkoholia, enkä ole sokerikoukussa.

BMI:n puolesta olisi siis hyvä saada paino alemmas, mutta jotenkin keinot puuttuvat. Perinteinen "lisää kasviksia ja liikuntaa" ei riitä, vaikka sitä niin ylistetään. Arki on säännöllistä ja terveellistä tällaisenaan, massaa vain liikaa.

Ihan omaa äitiäni katsoen tiedän että ylipainosta olisi päästävä. Vaikka paino ei enää nousisi, tämä johtaa iän myötä nivelvaivoihin, vaikka olen kyllä aina ollut liikkuvampi kuin äitini, eli nivelilläni on parempi lihaksiston tuki. Ennen koronaa tein myös salitreeniä.

Onko vinkkejä, mihin suuntaan pitäisi tapoja muuttaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluta enemmän kuin syöt. Yksinkertaista.

Vierailija
2/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokavaliossa pullaa tms. herkkuja päivittäin? Mehuja? Niitä ainakin karsimaan jos on. Onko tarpeeksi proteiinia? Varmaan tällaiset oletkin jo miettinyt.

Voiko kävelylenkille lisätä vauhtia tai pituutta?

Salitreenit toivottavasti voivat jatkua pian. Kotona voisi sitä odotellessa jumpata myös, corea ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavaliossa pullaa tms. herkkuja päivittäin? Mehuja? Niitä ainakin karsimaan jos on. Onko tarpeeksi proteiinia? Varmaan tällaiset oletkin jo miettinyt.

Voiko kävelylenkille lisätä vauhtia tai pituutta?

Salitreenit toivottavasti voivat jatkua pian. Kotona voisi sitä odotellessa jumpata myös, corea ainakin.

Ei ole mehuja tai pullaherkkuja. Lenkkien tehoa voisi kyllä nostaa, ottaa vähän intervallia ja kuntoportaita mukaan.

Ap

Vierailija
4/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko leivän ja puuron syöjä? Hiilihydraattien karsiminen on mielestäni ykkösjuttu keski-iässä / vaihdevuosien aikana. Muuten kertyy kaikki keskivartaloon.

Vierailija
5/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät syömistä. Aluksi tuskaa, mutta kuukauden jälkeen helpottaa. Esim. aamupalalla yksi leipäpala, jossa yksi siivu juustoa ja salaattia, tomaattisiivuja, kupillinen kahvia ja vettä. Lounaalla valmissalaatti ja vettä. Välipalaksi banaani. Päivällinen esim. 100g kanaa, 1dl riisiä ja kasviksia. Sen jälkeen ei enää syömistä. Vitamiineja lisäksi purkista. Alussa on pakko vähentää radikaalisti syömistä, että mahalaukku kutistuu ja on turha käyttää energiaa siihen, että joutuisi miettimään ruokavalion monipuolisuuden täydelliseksi. Sitä voi sitten vähitellen parantaa.

Vierailija
6/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan lisääminen/tehostaminen ei sinua tule laihduttamaan.

Vierailija
7/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi, kun aloin pitämään ruokapäiväkirjaa ja laskemaan kaloreita. Pyrin siis 200-500 kcal vajeeseen/päivä. Siinä havainnollistui, mitä kannattaa syödä, ja motivoi liikkumaan myös. Paino alkoi hitaalleen putoamaan. Lähtötilanne noin vuosi sitten 163/78, nyt kymmenisen kiloa vähemmän, vaikka välillä on tullut herkuteltuakin. Ja ikää 48.

Vierailija
8/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko leivän ja puuron syöjä? Hiilihydraattien karsiminen on mielestäni ykkösjuttu keski-iässä / vaihdevuosien aikana. Muuten kertyy kaikki keskivartaloon.

Leivän, kyllä. Tuo on hyvä pointti. Tällä viikolla leivänsyönti onneksi suorastaan romahti, kun mies osti levitteeksi Benecolia jonka mausta en pidä. Olen näköjään leviteherkuttelija. Jos hyvää levitettä ei ole, jätän leivän syömättä.

Vierailija
9/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa ongelmaa, ikää 47. paino ei oikein putoa. 

Toki tulee kyllä otettua vähän viiniä turhankin usein...

Mutta tuntuu että muut syyt on tätä painoa keränneet ja estää putoamasta, stressi ja/tai hormonaaliset syyt.

Onko teillä muilla jo vaihdevuodet alkaneet? Mietin että kun kuukautiset nyt kai jääneet pois kun ei ole ollut muutamaan kuukauteen, niin ehkä sekin vaikuttaa.

Vierailija
10/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kuormittavaa treeniä ja ruokavalio kuntoon. Oon 168cm ja 60-61kg, 3 lasta kuten sinullakin (isoja jo). Samoissa mitoissa ollut aina.

Kokeile HIIT treeniä? Itse treenaan nyt kotona kun salit kiinni, kahvakuulia ja kumppareita löytyy. Ja lenkkeilen.

N45

Vierailija
11/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuo kävelyt ole mitään normaalille ihmiselle. Eli hikiliikuntaa kokeile.

Vierailija
12/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salitreeniä ja pätkäpaastoa, hiilarit myös minimiin.

Vierailija
13/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus minulla on 164 ja paino 61. Siihen on jämähtänyt. En syö makeita, en juo kun vettä, vinkkupullo n kerran kuussa,, kävelen ,juoksen ja jumppaan 5pnä viikossa eri lajeja.

Hyötyliikuntaa ei ole, elämä ,kun on niin helppoa Ikä 72 ja saman painoin kun olin 40v.

Sinä ap syöt aivan likaa. Saisit syödä vain kolmanneksen nykyisestä ja sekin esim uunijuureksia, kanaa,kalaa, raejuustoa, munia , kasvis/lihakeittoja raasteita, avokadoa. Ei rasvaista sian tai naudanlihaa, ei mehuja ,limsaa, olutta. Ei leivonnaisia. Varmasti vuoden kuluttua painat ainakin 10 kg vähemmän.

Ihan tyhmää ihmetellä , kun syö liikaa ja väärin.

Vierailija
14/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ei jämähä mihinkää lukuun  vaan suu jää liian isosti auki ja ruokaa valuu sisään :D

Vierailija
15/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten olin 50v, 167/105kg. Nyt olen 51v, 167/82. Mitään en jättänyt pois, siis en välttele hiilareita tai mitään mutta aloin tehdä n. puolen tunnin kävelylenkin aina aamuisin ennenkuin join edes kahvia, aloin syödä aamupuuron (veteen keitetty, marjojen ja raejuuston kanssa) ja muuten aloin syömään pienemmältä lautaselta. Lounaaksi syön usein jonkun tukevamman salaatin jossa kanaa, kalaa tai muuta proteiinia. En punnitse ruokia, en syö kellon mukaan. Ei siis tunnu siltä että olisin eritysemmin dieetillä tai laihduttaisin. Saatanpa silloin tällöin ostaa jäätelön tai jossain kylässä syödä pullan tai jopa tilata pizzaa.

Vierailija
16/16 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiinnittää ruoan laatuun huomiota, hiilareitakin tarvitaan ja hyviä rasvoja. Kanaa, kalaa, runsaasti kasviksia. Herkutellakin saa, mut kohtuudella. Sit kun aineenvaihdunta toimii, niin voi syödä oikeastaan mitä vaan (kohtuudella tietty). Oon aina treenannut, enkä ole koskaan ollut millään dieetillä. Kroppa on timmi ja sopivan lihaksikas.

T.10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi