Miksei asumistukea voitaisi antaa asujalle?
Eli asumistuki annettaisiin tukena sille, joka asunnossa asuu, ei sijoittajalle. Tämähän voisi tarkoittaa esim. sitä, että pienipalkkainen saisi ostettua asunnon ja pääsisi lopulta eroon tukien hakemisesta kokonaan.
Kommentit (29)
Jäin oikein miettimään tätä asiaa vielä. Asuntolainan korkovähennys verotuksessa on vastannut omalla tavallaan tähän - eihän sekään ole varsinaisesti suoraa tukea, ainoastaan sen koron osuuden on saanut vähennyksenä. Tästähän ollaan luopumassa kokonaan, 15%ko on nyt tänä vuonna? Mainittakoon, että sijoitusasunnon kohdalla saa vähentää korot 100% ja siihen päälle vastikkeet ja kaikki mahdolliset kulut.
Lainan saamista on myös koko ajan vaikeutettu. Siinä päättäjät väittävät tarkoituksen olevan hyvä, ylivelkaantumisen estäminen, mutta todellisuudessa seuraus on se, että vauraus kertyy yhä harvemman joukon käsiin ja keskiluokkaisuuskin karkaa yhä kauemmas. Käytännössä yksinäisten, pienituloisten, nuorten tai pätkätyöläisten on mahdotonta ostaa omaa asuntoa.
Hä, minulla tulee asumistuki ihan omalle tililleni.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis ap haluaisi ensin asua kelan tukemana vuokra-asunnosssnja sitten ostaa oman asunnon johon edelleen saisi kelan tukea? Esim 100% lainanlyhennyksestä olis kiva, niinkö?.
Johtaisi jälleen kerran omistusasuntojen hintatason nousuun kun ostajiksi tuli uusi ryhmä. Mutta sehän ei ap:ta haittaisi kun kelahan sen asunnon maksaisi. Niinkö?
Näin tekevät sijoittajat. Heille Kela maksaa koko asunnon, vaikka vuokralaiset vaihtuisivatkin. Kun Kela on maksanut koko velan pois, he voivat myydä asunnon ja saada siitä huomattavan suuret tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ostaa asuntonsa ihan itse. Ja mikä vika vuokralla asumisessa on? Jos asumistukea saa, ei pitäisi olla mitään vinkumista. Ei asumistuki ole tarkoitettu sun asuntolainan maksuun, vaan asumisesi tukemiseen.
Kerrytä varallisuutesi omin kätösin.
Miksi se sijoittaja voi ostaa asunnon asumistuella?
Ottamalla asuntoon vuokralaisen, jonka kautta valtio maksaa hänelle asumistukena vastikkeet ja velan vähennykset.
No mä kyllä mieluummin otan vuokralaisen, joka maksaa omat kulunsa ihan itse, vaikkapa käymällä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Hä, minulla tulee asumistuki ihan omalle tililleni.
Niin minullekin tulee, on aina tullut. Ja aina olen vuokrani maksanut samoin kuin muutkin laskut. Yhtään ei ole jäänyt maksamatta, kaikki maksettu viimeistään eräpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin oikein miettimään tätä asiaa vielä. Asuntolainan korkovähennys verotuksessa on vastannut omalla tavallaan tähän - eihän sekään ole varsinaisesti suoraa tukea, ainoastaan sen koron osuuden on saanut vähennyksenä. Tästähän ollaan luopumassa kokonaan, 15%ko on nyt tänä vuonna? Mainittakoon, että sijoitusasunnon kohdalla saa vähentää korot 100% ja siihen päälle vastikkeet ja kaikki mahdolliset kulut.
Lainan saamista on myös koko ajan vaikeutettu. Siinä päättäjät väittävät tarkoituksen olevan hyvä, ylivelkaantumisen estäminen, mutta todellisuudessa seuraus on se, että vauraus kertyy yhä harvemman joukon käsiin ja keskiluokkaisuuskin karkaa yhä kauemmas. Käytännössä yksinäisten, pienituloisten, nuorten tai pätkätyöläisten on mahdotonta ostaa omaa asuntoa.
Tavoitteenahan on, ettei 2030 mennessä kukaan tavallinen ihminen enää omistaisi mitään. Sitä kohti näillä toimilla mennään. Se on sitä kestävää kehitystä, siskoseni.
Annetaan asumistuki asukkaalle. Asukas saa lisää rahaa. Osa maksaisi asumistuella vuokran, osa ostaisi sillä kaljaa, kannabista tai käyttäisi sen vaikkapa uhkapeleihin. Muutenkin moni käyttää kaikki tukirahat kaljaan, uhkapeleihin jne. eikä siihen mihin ne on tarkotettu käytettäväks.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli onko tämän aloituksen idea nyt siis se, että jos nyt vuokra on esimerkiksi 700 euroa ja Kela maksaa tästä asumistukea 500 euroa, pitäisi ap:n mukaan hänen saada tämä sama 500 euron asumistuki itselleen ja maksaa vain 200 euroa vuokraa?
Summat varmaan väärin, mutta tarkoitus oli selvittää mitä ap hakee.
Eikö kyse ole siitä, että asuja saisi sen tuen omaa pankkilainaansa varten. Eli hän saisi lopulta ostettua asunnon itselleen. Eikä niin, että joku muu ottaa sen lainan ja saa lopulta asunnon itselleen Kelan tuilla, jotka asuja on hänelle anonut.
Niin. Eli onko tämän aloituksen idea nyt siis se, että jos nyt vuokra on esimerkiksi 700 euroa ja Kela maksaa tästä asumistukea 500 euroa, pitäisi ap:n mukaan hänen saada tämä sama 500 euron asumistuki itselleen ja maksaa vain 200 euroa vuokraa?
Summat varmaan väärin, mutta tarkoitus oli selvittää mitä ap hakee.