Miksei asumistukea voitaisi antaa asujalle?
Eli asumistuki annettaisiin tukena sille, joka asunnossa asuu, ei sijoittajalle. Tämähän voisi tarkoittaa esim. sitä, että pienipalkkainen saisi ostettua asunnon ja pääsisi lopulta eroon tukien hakemisesta kokonaan.
Kommentit (29)
Kun haet asumistukea, siinä kaavakkeessa kyllä hakija ihan itse valitsee maksetaanko tuki itselle vai vuokranantajalle, joten mikä on siis pointtisi ?
Mulle ainaki maksetaan asumistuki omalle tilille. En tiiä miks käytäntöjä on sit näin erilaisia.
Jokainen ostaa asuntonsa ihan itse. Ja mikä vika vuokralla asumisessa on? Jos asumistukea saa, ei pitäisi olla mitään vinkumista. Ei asumistuki ole tarkoitettu sun asuntolainan maksuun, vaan asumisesi tukemiseen.
Kerrytä varallisuutesi omin kätösin.
Vierailija kirjoitti:
Kun haet asumistukea, siinä kaavakkeessa kyllä hakija ihan itse valitsee maksetaanko tuki itselle vai vuokranantajalle, joten mikä on siis pointtisi ?
Se, että asumistuki annettaisiin asujalle. Eli hän maksaisi pois omaa asuntolainaansa, ei sijoittajan asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ostaa asuntonsa ihan itse. Ja mikä vika vuokralla asumisessa on? Jos asumistukea saa, ei pitäisi olla mitään vinkumista. Ei asumistuki ole tarkoitettu sun asuntolainan maksuun, vaan asumisesi tukemiseen.
Miksi se sijoittaja voi ostaa asunnon asumistuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että asumistuki annettaisiin asujalle. Eli hän maksaisi pois omaa asuntolainaansa, ei sijoittajan asuntolainaa.
Ai sä meinaat, et kela maksais sun asuntolainan? Aikalailla - 1000/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea on mahdollista saada myös omistusasuntoon. Tuloistahan kaikki on kiinni, joten edelleenkin pointtisi on kyllä outo.
Sulla on ihan validi pointti tuossa ap. Hyvä, tuore idea. Ei tule heti mieleen, että käytännössä miten, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, että idea olisi huono, se on vaan uusi.
Sunkaltaisia ihmisiä maailmamme tarvitsee.
Ilmeisesti siis ap haluaisi ensin asua kelan tukemana vuokra-asunnosssnja sitten ostaa oman asunnon johon edelleen saisi kelan tukea? Esim 100% lainanlyhennyksestä olis kiva, niinkö?.
Johtaisi jälleen kerran omistusasuntojen hintatason nousuun kun ostajiksi tuli uusi ryhmä. Mutta sehän ei ap:ta haittaisi kun kelahan sen asunnon maksaisi. Niinkö?
Omistusasunto ei ole ihmisoikeus joka yhteiskunnan pitää kaikille kustantaa.
Kyllä mun asumistuki ainakin on myönnetty ihan mulle, ja näkyy kelan sivuilla, et maksetaan ja summa+päivämäärä.
Silti se menee suoraa kaupungille, koska onhan se nyt kätevämpi niin. Mitä itua siinä olisi, että ne rahat pyörähtäisi mun tilin kautta sinne vuokranantajalle. Kun se vuokra nyt kuitenkin on maksettava.
Tuloista riippuenhan asumistukea voidaan maksaa myös omistusasujalle eli käytännössä siis tuetaan asunnon saamista omaksi. Tuen saaja on aina asukas, joka voi valita maksetaanko tuki hänen omalle tililleen vai vuokranantajan tililille. Joskus Kela saattaa edellyttää (esim. toimeentulotuen saamisen edellytyksenä, jos tuen saajalla on jäänyt vuokria maksamatta, että asumistuki menee suoraan vuokranantajalle.
öh kirjoitti:
Mulle ainaki maksetaan asumistuki omalle tilille. En tiiä miks käytäntöjä on sit näin erilaisia.
Osa vuokranantajista vaatii, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Heillä saattaa olla esimerkiksi kokemusta vuokralaisesta, joka ei ole maksanut vuokriaan, vaikka on saanut asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sijoittaja voi ostaa asunnon asumistuella?
Ottamalla asuntoon vuokralaisen, jonka kautta valtio maksaa hänelle asumistukena vastikkeet ja velan vähennykset.
Mitä väliä sillä on kummalle se maksetaan? Lopputulos on kuitenkin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
No nyt Kela kustantaa aina vaan lisää omistusasuntoja niille joilla on ennestään kymmeniä ellei satoja asuntoja. Sama se olisi kun antaisi pienituloisille asuville kerralla saman rahan niin nämä voisivat ostaa oman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sijoitusasuntoko on?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kummalle se maksetaan? Lopputulos on kuitenkin ihan sama.
Onko sinulle ihan sama, saatko asunnon vai et?
Mielestäni valtion tulisi taata kaikkien asuntolainat tavallisen kokoisiin taloihin. (yksi laina kerrallaan)
Parempi, että se asumistuki menee suoraa vuokranantajalle, niin tulee se vuokra varmemmin maksettua 🤭