Kulmahuoneisto, mitkä ilmansuunnat ikkunoille?
Kyseessä uudiskohde, jossa jokaisessa kulmassa samanlainen asunto ja kaikkia vielä vapaana. Asunnossa Isot ikkunan kahteen ilmansuuntaan, mikä paras ja miksi?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Etelä ja länsi. Aamuaurinko ei herätä, mutta saa nauttia ihanista auringonlaskuista.
Etelä=paahtava kesällä. Ei kiva olla kesäpäivät verhot kiinni.
Tykkäätkö valoisasta vai pimeästä? Häiritseekö kuumuus hellepäivinä tai etkö saa nukuttua, jos aamuisin on valoisaa? Itse kyllä katsoisin, mitä ikkunoista näkyy, enkä vain pelkkää ilmansuuntaa.
Länsi ja pohjoinen. Paras vaihtoehto.
Minä en haluaisi asua asunnossa, jossa ikkunat ovat etelään tai länteen. Aurinko paahtaa niin, että pitää olla aina sälekaihtimet kiinni ainakin puolet vuodesta. Aiemmassa asunnossamme oli niin ja kyllä oli tukahduttavaa kesäisin. Nyt asumme asunnossa, jossa makuuhuoneemme ikkuna on pohjoiseen ja olohuoneessa ikkunat pohjoiseen ja itään, tosi ihanaa kun voi nauttia kauniista näkymistä ympäri vuoden eikä aurinko paahda asuntoa kuumaksi kesälläkään.
Ap jatkaa vielä, että talo rakennetaan "pellolle", eli ikkunoista näkymät aika samanlaisia kaikista. Pohjoispuolella on tie ja toinen samanlainen kerrostalo, mutta viistosti vastakkain, eli ei ns. Peitä näkymää.
Ei ainakaan etelää jos et halua kesäisin tulikuumaa asuntoa. Itsellä lounais/koilinen, näistäkin lounais-suuntaan oleva kuumentaa asuntoa liikaa päivisin ja saisi mielellään olla kaakkoon tai luoteeseen että olisi kesäisin edes vähän viileämpi.
Eniten ääniä etelä/lännellä jotka kuumentaa asuntoa kaikista pahiten kesäisin, ilmeisesti tykätään 30 asteen sisälämmöistä
Silloin, kun asuin kerrostalossa, mulla oli läpitalon päätyhuoneisto, jossa oli ikkunat itään, etelään ja länteen ja se oli ihana, valoisa, enkä todellakaan pitänyt kaihtimia kiinni jatkuvasti! Olohuoneen isoin ikkuna oli länteen. Tykkäsin tosi paljon.
Pohjoinen ja itä olisivat mun valinnat. Etelästä ja lännestä aurinko rällöttää kesällä liian kuumana.
Jos et edes tuota osaa itse päättää, et ole valmis ostamaan asuntoa.
Minulla on itään, länteen ja pohjoiseen ja onhan se pohjoinen oikeasti tosi varjoisa, kasvustokin on erilaista talon pohjoispäädyssä. Jos olisi vain itä ja etelä, olisi valoisa vain aamulla ja päivällä, joten pakko valita etelä ja länsi, koska ei ole vaihtoehtoa itä ja länsi, jolloin valoa riittäisi hyvin huoneiston läpi, mutta ei tarvitsisi ottaa paahdetta etelästä.
Omassa kaakkoon/luoteeseen. Oikein mukava kesäisinkin. Lounais-suunta eli etelä/lännen välissä on kaikista pahin kesäisin, onneksi paksu tiiliseinä suojaa lämmöltä omassa kämpässä.
Valoa riittää täällä ihan hyvin, kaakosta valaisee iltapäivään asti, illalla sitten luoteesta.
Ei koskaan etelään, liian kuuma, jollei ole ilmalämpöpumppua.
Eikö taloon tule automaattista jäähdytystä? Meillä on sellainen.
Etelä-Länsi -suunnan parvekkeilla ei silti ole paljoakaan käyttöä kesäisin, kun muuttuvat pätsiksi.
Riippuu myös siitä, mitkä ovat makuuhuoneiden, mitkä keittön ja olohuoneen ikkunoita. Keittiön ikkunat ovat kivat itään, saa nauttia aamuauringosta talvellakin.
Länsi-ikkunat/parveke ovat jopa pahemmat kuin etelän suuntaan. Suomessahan lämpö vain lisääntyy iltaa kohti. Siis silloin, kun lämpimiä ilmoja kesällä saadaan.
Meillä on länsi- ja itäikkunat, ihan kiva että kasvit saa valoa talvisinkin, mutta muuten ei yhtään kiva. Makkarissa (itään) pitää olla kunnolliset pimennysverhot, olkkarissa (länteen) aina paistaa keväästä syksyyn aurinko naamaan kun esim. katsoo telkkaria, koska ei kehtaa täysin pimentäviä verhoja hommata. Tai ehkä voisi hommata, mutta ei olla löydetty edullisia sellaisia, jotka näyttäisi myös kivalta. Lisäksi aina kuuma.
Parvekkeelle saa viileyttä verhoilla. Sellaiset läpikuultavat niin näkee ulos.
Itä ja etelä. Saa aurinkoa halutessaan, mut asunto ei kuumene liikaa ja ehtii viilentyä yöksi. Ollaan tällaisessa asuttukin, ja oli parempi kuin seuraava joka oli pelkkään länteen. Hirmu kuuma iltaisin, vaikea nukkua :/
Vierailija kirjoitti:
Itä ja etelä. Saa aurinkoa halutessaan, mut asunto ei kuumene liikaa ja ehtii viilentyä yöksi. Ollaan tällaisessa asuttukin, ja oli parempi kuin seuraava joka oli pelkkään länteen. Hirmu kuuma iltaisin, vaikea nukkua :/
Tuo on totta että länsi pahempi kuin etelä, lännestä asunto kuumenee pahiten juuri iltaisin kun on useimmin kotona ja pitäisi saada nukuttua. Kerran asuin yksiössä missä ikkuna vain länteen, ei koskaan enää.
Etelä ja länsi. Aamuaurinko ei herätä, mutta saa nauttia ihanista auringonlaskuista.