Koneellinen ilmanvaihto
Miten te muut koette koneellisen ilmanvaihdon kerrostalossa? Mä en kestä, olenko vaan liian herkkä tai hullu. Täällä hormit huutaa ja vinkuu 24/7, tehostetun ajan aamulla ja illalla vaan vihellys ja jyrinä kuuluu. Kaikkina aikoina tasainen vihellys. Mitenkään ei voi itse säätää, äänihaitta on jatkuva. Onko näin kaikissa asunnoissa vai johtuuko siitä että asun ylimmässä kerroksessa? Se konehuone on vissiin suoraan mun yläpuolella.
Tämä on tosi rasittavaa, meteli ja ujellus käy jo terveyden päälle. Nukkumisesta ei oikein tule mitään. Olen ilmoittanut isännöitsijälle mutta mitään ei ole tapahtunut. Voinko vaatia vuokran alennusta? Desibelit on liian kovat yöaikaan, ne on mitattu. Onko kellään samoja kokemuksia ja miten olette ratkaisseet asian? Vai onko muutto ainoa vaihtoehto?
Kommentit (31)
Sama ongelma oli. Etsi asunto missä on painovoimainen ilmanvaihto. Ei ole sisään ilmaa työntävää ilmaa vaan ihan ikkunan kautta tuuletetaan. Sen poidtoputken voi tukkia. En pysty myöskään asumaan automaattisessa ilmastoinnissa. Ne on ihan kamalaa!
Ei kuulu mitään, mutta asun 1. kerroksessa. Johtuu varmaan siitä jos se konehuone on yläpuolellasi. Eihän siinä auta kuin muuttaa jos hermot eivät kestä.
Vai voiko se olla vaan ylimmän kerroksen ongelma? Kun on niin lähellä sitä pääputkea?
On pakko muuttaa. Voiko vaatia vuokranalennusta jos vaan tässä asunnossa se meteli?
Mulla täysin sama ongelma, oon aika ääniherkkä. Asun tokassa kerroksessa. Sitä masiinaa ei ees saa pois päältä ollenkaan, ja hiljasimmalla asetuksella hurina on silti aika karsea. Nukun siis korvatulpilla, se harmittaa kun mun mielestä omassa kotona ei pitäis käyttää mitään tulppia tollasen ongelman takia :( Isännöitsijälle sekä huoltoyhtiölle laitettu viestiä, tulevat itse asiassa ensi viikolla vaihtamaan suodattimen. Saa nähdä tepsiikö.
Meidän taloyhtiössä konehuone oli alakerroksessa ja asunto, joka oli konehuoneen yläpuolella kärsi samoista ongelmista.
Tutkittiin ja hutkittiin, lopputulos oli että asukas sietäköön kaiken.
Sen siitä saa kun yrittää tunkea nykyajan tekniikkaa 70 luvun betonimöykkyyn...
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin sama ongelma, oon aika ääniherkkä. Asun tokassa kerroksessa. Sitä masiinaa ei ees saa pois päältä ollenkaan, ja hiljasimmalla asetuksella hurina on silti aika karsea. Nukun siis korvatulpilla, se harmittaa kun mun mielestä omassa kotona ei pitäis käyttää mitään tulppia tollasen ongelman takia :( Isännöitsijälle sekä huoltoyhtiölle laitettu viestiä, tulevat itse asiassa ensi viikolla vaihtamaan suodattimen. Saa nähdä tepsiikö.
Tässä talossa ei ole mitään säätömahdollusuutta, ujellus on 24/7. Ja täysillä puhaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Laita sinne putkeen pyyhkeitä tiiviisti, auttaa meteliin. Raitisilma on kyllä sitten otettava ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä talossa ei ole mitään säätömahdollusuutta, ujellus on 24/7. Ja täysillä puhaltaa.
Ei niiden pitäisi ujeltaa, pyydä mittauspöytäkirjat ja kysy onko säädöissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt mittausta ja mitattiin. Liian kovat äänet oli. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään eikä kyselyihin vastata...
Kuka p iru on keksinyt koneellisen ilmanvaihdon, varmaan konevalmistajat onnistuneet höynäyttämään suunnittelijat ja päättäjät. Onhan ennen koneellisen ilmanvaihdon keksimistä asuttu näillä seuduilla vuosisatoja. Myös kerrostaloissa, mutta miksi ei enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyytänyt mittausta ja mitattiin. Liian kovat äänet oli. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään eikä kyselyihin vastata...
Jos radiohiljaisuus on iskenyt päälle, niin tänä päivänä lienee kaksi vaihtoehtoa:
1) uhkaile lakimiehellä
2) ota yhteyttä iltapäivälehtiin, ehdota juttua koneellisen ilmastoinnin ongelmista tms. ja tarjoudu haastateltavaksi. Jos pääset julkisuuteen tai jos reportterit ottavat yhtettä isännöitsijään, niin luulen, että alkaa vauhdilla tapahtumaan.
Kunnan terveysviranomaiseen yhteys. Asumiseen ei kuulu häiritsevä melu. Oletko ollut yhteydessä isännöitsijään vai ainoastaan vauva.fin sivuille.
Leviääkö korona ilmastoinnin kautta?
Aion uhkailla lakimiehellä enkä pelkästään uhkailla. Desibelit on mitattu mutta isännöitsijää ei kiinnosta. Oikeudessa tavataan 🙈 Uskomatonta että tähän on mentävä. Olen ollut enemmän kuin halukas keskustelemaan... Mutta ei. Ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan terveysviranomaiseen yhteys. Asumiseen ei kuulu häiritsevä melu. Oletko ollut yhteydessä isännöitsijään vai ainoastaan vauva.fin sivuille.
Isännöitsijään, USEAMMAN kerran😡
Omistus vai vuokra kämppä? Varmistu että oikeusturva vakuutus ajantasalla ennen käräjöintiä.
Vierailija kirjoitti:
Omistus vai vuokra kämppä? Varmistu että oikeusturva vakuutus ajantasalla ennen käräjöintiä.
Omistus. Vakuutus on kunnossa ja käräjät alkakoot.
Kerrostalossa se ilmanvaihto tuo naapurin ruuantuoksut joillekin ihmisille tai käytävästä tulee ilmaa sisälle. Vaikka olisi yksi oma putki, se on ulosmenoaukko sisääntulon sijaan. Hulluja nuo hormit. Kuka ne suunnittelee, joskin tämä on 2000-luvun alun malli.
Koneessa laakerivika tai liian kovalle säädetty