Miten anopinkieli pidetään hengissä?
Nyt pikaista apua tarttis.. Saako sitä kastella ollenkaan, kastelen harvoin, mutta silti taas irtoilee juuresta mädäntyneitä lehtiä. 😩 Vaihdoin kaktusmultaankin, ja silti mätänee. Mitä tolle pitäis tehdä ettei kuole?
Kommentit (21)
Anopinkieli: kasvatus ja hoito
Lämpötila
Anopinkieli viihtyy normaalissa huoneenlämmössä läpi vuoden. Talvella anopinkieli voi hyötyä hieman viileämmästä kasvupaikasta, mutta lämpötila ei saisi missään tapauksessa mennä alle 10 asteen.
Valo-olot
Anopinkielet eivät ole kovin vaativia valo-olojen suhteen. Ne viihtyvät parhaiten hajavalossa tai puolivarjoisassa paikassa. Kovassa paahteessakin ne kyllä selviävät, mutta lehtien väri haalistuu. Jos taas kasvi joutuu liian pimeään paikkaan, lehdet muuttuvat yksivärisiksi ja tummanvihreiksi. Tarjoa etenkin keltakirjaville lajikkeille valoisa paikka, jotta lehtien väritys säilyy.
Anopinkielen kastelu ja lannoitus
Kastele anopinkieliä kasvukaudella, eli maaliskuusta syyskuuhun, noin parin viikon välein. Tällöin voit sekoittaa kasteluveteen nestemäistä lannoitetta.
Kastele anopinkieliä talvisin harvemmin. Anna mullan kuivahtaa kastelukertojen välissä. Jos satut unohtamaan kastelun, kasvi yleensä toipuu tästä, sillä se varastoi lehtiinsä vettä.
Kastele vain aluslautaselle, ei siihen kasvin juurelle pidä laittaa vettä. Noin kerran kuussa riittää, ja talvella harvemmin.
Ei sitä anopin kieltä pidä mikään kurissa, ei edes oma poika.
Eli ilmeisesti talvella pitäisi kastella kerran kuukaudessa korkeintaan? Parin viikon välein olen kastellut ja se on selvästikin liikaa..
Vierailija kirjoitti:
Kastele vain aluslautaselle, ei siihen kasvin juurelle pidä laittaa vettä. Noin kerran kuussa riittää, ja talvella harvemmin.
Okei, kiitos tästä vinkistä! Harvennan kasteluita ja kastelen vain aluslautaselle jatkossa.
Miten ihmeessä anopinkielen saa tapettua? Mulla yksi esim paleltui, mutta eiku uutta pukkaa.
N57 kirjoitti:
Miten ihmeessä anopinkielen saa tapettua? Mulla yksi esim paleltui, mutta eiku uutta pukkaa.
Ilmeisesti mä olen erityislahjakkuus... Nähtcästi kastelen liikaa, vaikka olen kuvitellut kastelevani vähän. Aloeveran onnistuin myös tappamaan, vaikka ne kasvaa vaikka asfaltin raossa Välimerellä.
Kaadat sille kahvia ja kerrot meheviä juoruja.
No joo, ehkä kannattaa kokeilla ensin noita virallisia hoito-ohjeita.
Mä olen onnistunut loistavasti anopinkieleni kanssa. Inhoan melkein koko rehua ja kastelen sitä kun muistan ja jaksan, jos siis muistan ja jaksan. Lisäksi näytän sille välillä kieltä ja puhun rumia. Ja tää senkun kasvaa ja kaunistuu. Tuntuu voivan sitä paremmin, mitä enemmän sitä kaltoin kohtelee. Sen takia en raaski siitä luopuakaan, vaikken tosiaan kauheasti siitä tykkää.
Mulla kukki anopinkieli monta kertaa, valkoiset kukat.
Hyvät hoito-ohjeet olikin jo tuossa ylempänä. Anopinkielet tarvitsevat yleensä kohtalaisesti valoa. Kasvia ei siis tule sijoittaa ihan kuumimpaan suoraan paahteeseen, mutta ei mihinkään varjoisaan nurkkaankaan. Itse kastelen harvoin (kasvukaudella ehkä suunnilleen kolmen viikon välein, riippuu kasvupaikan valoisuudestakin, talvella ei edes kuukausittain), mutta kunnolla. Eli kastelu ikään kuin sadekuuro autiomaassa. Eikä haittaa, jos välillä kastelu tykkänään unohtuu. Anopinkielet ovat mahtavia!
Ai niin ja vielä lisäys: varmista, että anopinkielesi kasvaa ruukussa, jossa on pohjassa reikä. Näin ylimääräinen vesi valuu pois. Umpinainen ruukku vaatii todella tarkan ja taitavan kastelijan.
Usein anopilla on niin terävä kieli ettei haittaa vaikka välillä kituukin. Onpahan hiljaa ainakin.
Mä olen myös onnistunut usein tappamaan anopinkielen. Ne lehdet tosiaan mätänee sieltä tyvestä. Varmaan olen kastellut sitten liian usein.
Pyydä anoppia näyttämään kielensä ja katso netistä ohjeita. Jos näyttää huonolta, niin erikoislääkäri. Vai kukkakauppaan, kohta on äitienpäivä.
Kokeilkaa välillä miniänkieltä; kasvavat jättimäisiksi pehkoiksi, kun hiukan kastelee ja antaa vaan olla *kuten miniöidenkin*. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös onnistunut usein tappamaan anopinkielen. Ne lehdet tosiaan mätänee sieltä tyvestä. Varmaan olen kastellut sitten liian usein.
Taisit kastella juurelle etkä aluslautasen kautta.
Harvenna kastelua reilusti. Lehdet saavat jopa kuivua sellaisiksi ruttuisiksi, eikä kasvi ole millänsäkään vaan elpyy kun saa lopulta vettä. Anopinkieli kukkiikin kun kastelet riittävän harvoin. MInä kastelen suoraan juurille, mitään aluslautasta ei edes ole vaan kaikki ovat umpinaisissa ruukuissa.
Pidät sen anopin hengissä, niin ei tarvitse lopusta huolehtia.