Otettiin LIIAN ISO LAINA! :(((
Se okt piti sitten saada, hinnalla millä hyvänsä. Rakennettiin paljon itse, mutta silti talo pihoineen ylitti kustannuslaskelman ja tuli maksamaan kaikkiaan liki 300t. Lisälainaakin piti anoa ja nyt on sitten asumiskulut n.2000 kuussa. ei toivoakaan toisesta lapsesta. meidän nettotulot, kun kumpikin on töissä on reilu 4000 eli asumiseen menee liki puolet. noissa asumiskuluissa siis mukana laina, sähkö, k-vero, vakuutukset, vesimaksut, jätemaksut, jne. kallista lystiä on. sisustuskin jäi sitten puolitiehen. Olemme varoittava esimerkki perheestä, joka saa tehdä niskalimassa hommia seuraavat 30v, että pääsee tästä velkavankeudesta. Tai sitten tulee järkiin ja myy kämpän pois ja ostaa pienemmän, johon on varaa.
Kommentit (61)
Parin vuoden päästä myytte voitolla, jos ei talo sijaitse jossain landella
2000 e kuussa tuohon kaikkeen kuulostaa tosi paljolta..? Onko teillä jotenkin tosi kallis laina? Sitähän kannattaa alkaa pian kilapailuttamaan, niin saisitte kuluja alas. Meillä on yli 400 000 lainaa (kyllä, pk-seutu ja talo ei ole edes mikään hulppea kivilinna), eikä meillä mene kahtatonnia asumiseen kuin korkeintaan tosi kylmänä tammikuuna kun sähkölasku on 400€.
Huh myytiin oma pois voitolla, helpottunut fiilis.
Miksi asumiskulut on 2000e/kk jos laina on vain 300t? Meillä lainaa enemmän, mutta asumiskulut 1400e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisäthän kasvaa potenssissa kun niitä alkaa tehtailemaan. Siitä mukavaa lisätienestiä.
Lapsilisä ei riitä edes yhteen kauppareissuun. Lapsilisä toisesta lapsesta on joku hikinen satanen. Lapsilisä ei riitä yhtään mihinkään. Mulle sinällään olisi ihan se ja sama onko sitä vai ei, olen hyvätuloinen.
Mutta ärsyttää nää jotka luulee että lapsilisällä elää. Laskepas itse; perheemme kk-kulut on yli 5000e kuussa. Ruokaostoksiin yli 2000e. Lapsilisä on itikan paska. Isossa perheessä on oltava hyvätuloiset vanhemmat.Miten sitten lestadiolaisperheet pärjäävät, jos vain isä töissä?
Koska niillä on ne "rehelliset" rakennus ja remppafirmat
Lainaa tässä korkotilanteessa pitäisi ottaa korkeintaan sen verran että lyhennyksen verran kuussa voi laittaa lisäksi sijoituksiin. Eli jos lainan hoitokulut on 2000, pitäisi olla vara laittaa 2000 sijoituksiinkin JA jäädä elämiseen rahaa. Muuten on mitoittanut lainan aivan liian tiukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asumiskulut on 2000e/kk jos laina on vain 300t? Meillä lainaa enemmän, mutta asumiskulut 1400e/kk
Laina-ajasta ei tainnut olla mitään puhetta...jos teillä on 40 vuoden laina-aika ja toisilla 20 vuoden.
Kai te käytätte talon edut hyödyksi:
huoneen/ kahden vuokraus airbnb
kasvatatte tontilla kaikenlaista syötävää
Kuivatatte nokkosia yms. Omakotitalossa on tilaa kuivaamiselle.
Pidätte huolta, että vesilaskut/sähkölaskut ovat mahdollisimman pienet. Jos työpaikalla on mahdollisuus käydä suihkussa, niin toimitte niin edes kerran viikkoon.
Sitten se tärkein: siitä 2000 eurosta, joka jää asumiskulujen jälkeen säästätte/sijoitatte suuren osan. te tulette kyllä toimeen 1500 eurolla.
Lomarahat sijoituksiin/säästöön/lainanmaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina-ajasta ei tainnut olla mitään puhetta...jos teillä on 40 vuoden laina-aika ja toisilla 20 vuoden.
Näillä koroilla ei ole mitään järkeä maksaa lainaa pois 20 vuodessa. Mahdollisimman pitkä laina-aika niin jää rahaa myös elämästä nauttimiseen ja sijoittamiseen!
Itäsuomalaiset kaverini rakensivat muutama vuosi takaperin pääkaupunkiseudun savipellolle 400 tonnia maksaneen pakettitalon ja kuvittelevat tienaavansa sillä tulevaisuudessa. Talo huonosti suunniteltu ja epäkäytännöllinen, ei yksityisyyttä eikä sovellu hyvin lapsiperheelle. Kaikki pinnat halvinta halpaa. Kehoitin miettimään kahteen kertaan ennen kuin rupeavat projektiin ja miettimään riskit ja kaikki tulevat kustannukset. No nyt samaan aikaan ostettu saman hintaluokan kantakaupungin 4h + keittiö maksaisi yli 600 tonnia ja heidän "arvotalonsa" on maksimissaan 350 tuhatta euroa. Ystävyyssuhde myös laimentunut, vaikka en talostaan sanakaan sanonut, mutta ilmeisesti aina kun näkevät minut niin muistavat mitä sanoin talon arvokehityksestä ja projektin järkevyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi piha piti laittaa samaan syssyyn? Jostain pitää tinkiä jos huomaa että budjetti ylittyy pahasti. Meillä on vieläkin piha remontoimatta/uudistamatta, asuttu samaa taloa jo 10 vuotta. Aina kun on pihan laitto tullut mieleen on listalla ollut tärkeämpi kohde, viimeksi ulkokaton uusiminen. Joo, asutaan vanhassa okt:ssä pk-seudulla ja vielä vuokratontillakin, mutta 300 000 lainaa ei oltaisi ikimaailmassa otettu.
Mutta asutte kuitenkin vuokratontilla, ettekä halua lisälainaa? Jos vaihdatte sen vuokran lainaan niin maksaisitte itsellenne. Mikä siinä on niin kauheaa? Jaksan aina ihmetellä näitä lainan pelkääjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisäthän kasvaa potenssissa kun niitä alkaa tehtailemaan. Siitä mukavaa lisätienestiä.
Lapsilisä ei riitä edes yhteen kauppareissuun. Lapsilisä toisesta lapsesta on joku hikinen satanen. Lapsilisä ei riitä yhtään mihinkään. Mulle sinällään olisi ihan se ja sama onko sitä vai ei, olen hyvätuloinen.
Mutta ärsyttää nää jotka luulee että lapsilisällä elää. Laskepas itse; perheemme kk-kulut on yli 5000e kuussa. Ruokaostoksiin yli 2000e. Lapsilisä on itikan paska. Isossa perheessä on oltava hyvätuloiset vanhemmat.Miten sitten lestadiolaisperheet pärjäävät, jos vain isä töissä?
Koska niillä on ne "rehelliset" rakennus ja remppafirmat
Jos on kymmenen lasta, niin kyllähän se siinä vaiheessa jo tuntuu, että kustannus per lapsi on pienempi (kierrätetyt vaatteet & tavarat) ja lapsilisää kuitenkin saa jokaisesta lapsesta vähän enemmän. Sitten jos iso talo on väsätty talkoilla = kohtuulliset asumiskulut niin onhan se jo jotain. Ei kaikki ole sotkeutuneet hämäräbisnekseen.
Jos teillä olisi kovakin halu saada se toinen lapsi juuri nyt, te pystyisitte kyllä noilla tuloilla laskemaan elintasoanne sen verran, että toiseen lapseen olisi varaa.
Mutta jos nykyisen elintasonne säilyttäminen on teille tärkeämpää kuin toinen lapsi, se on teidän valintanne, johon teillä on täydet oikeudet, eikä siihen tarvitse kysyä muilta lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ärsyttää nää jotka luulee että lapsilisällä elää. Laskepas itse; perheemme kk-kulut on yli 5000e kuussa. Ruokaostoksiin yli 2000e. Lapsilisä on itikan paska. Isossa perheessä on oltava hyvätuloiset vanhemmat.
Mitä sinä sanoa?
- Somaliyhäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä koroilla ei ole mitään järkeä maksaa lainaa pois 20 vuodessa. Mahdollisimman pitkä laina-aika niin jää rahaa myös elämästä nauttimiseen ja sijoittamiseen!
Jos luottaa siihen, että tämän hetken korot ovat saavutettu etu, josta ei tarvitse ikinä luopua, tuossa on järkeä. Todellisuudessa korot saattavat lähteä nousuun jo alle 2 vuoden kuluttua. Mihin ne sitten mahtavatkaan nousta seuraavan 20 vuoden aikana. Korkokatolla toki voi suojata lainansa joksikin aikaa, mutta tuskin mikään pankki antaa 20 vuoden korkokattoa.
Ei asuntolaina ole hidaste. Teette lapsen, vaimo kotona sen 10kk ja asuntolainasta lyhennysvapaata vuosi. Sitten pikkuinen päiväkotiin ja vaimo taas hankkimaan.
Siis 2k€ jää silti muuhun? Mihin se sen tuhlaatte?
Hyvin oon itse pärjänny 2,2 k€ nettotuloilla ja 150 k€ lainalla. Eli aikalailla puolet, laina sekä tulot tästä tapauksesta.
One hyväpalkkainen äiti (perheen ”pääelättäjä”) ja meillä on useampi lapsi, ja olen myös saanut kuulla että ”mikset jää kotiin, eläisitte lapsilisillä”.
No ei todella elettäisi. Saan työstäni nettona palkkaa 10x enemmän kuin mitä lapsilisä on.