Lapsen ruokailun ongelmat, perusruoka ei kelpaa kun on ollut isällään (vuoroviikko-systeemi)
Lapsen (6v) isä tilaa aina jotain roskaruokaa. Hampurilaisia, pizzaa, kebabia, limsaa, millä ruokkii myös lapsen.
Sitten kun tulee takaisin, ei kelpaa perusruoka. Teen ihan normaalia ruokaa. Makaronilaatikkoa, keittoja, lasagnea, kalaa, kiusauksia yms. En viitsi istuttaa pöydässä montaa tuntia vaan ilmoitan, että sitten on ruokaa seuraavalla aterialla. Itkee ja vinkuu hetken päästä kuinka on nälkä. "mä haluan vanukkaan/jugurtin/makkaraleivän, mahaan sattuu kun on niin nälkä" Joskus olen antanut, kun on hermo mennyt vinkumiseen. Jos en anna, seuraavalla ruokailulla saattaa syödä pari haarukallista ja täyttää mahansa maidolla.
Lapsi on pieni ja laiha, 107cm/15,5 kg. Eli sinänsä ongelma ei ole se, että saisi roskaruuasta liikaa energiaa, vaan se, että se on epäterveellistä jatkuvasti syötynä ja sitten ei kelpaa perusruoka. Lapsen isä käyttäytyy minua kohtaan kuin uhmaikäinen, joten juttelusta ei ole apua. Mistä olisi?
Kommentit (28)
Makaronilaatikkoa, lasagnea, kiusauksia yms...samaa ravintoköyhää höttöä, kuin esim pitsa.
Kannattaisi ottaa vähän rennommin. Tuota menoa ruokailusta tulee valtataistelu lapsen kanssa. Kyllä se oikea ruoka jossain vaiheessa alkaa maistua. Ei lapset jaksa pelkästään herkkuja syödä. Meillä lapsi on saanut syödä vanukasta aina kun haluaa. Eipä muuten enää maistu. On kyllästynyt. Ottaa mielummin tuoreita hedelmiä ja näkkileipää. Minusta stressaat turhaan kun ei ole ylipaino-ongelmia.
Voi miten hän on pieni. Metrin mittainen ja viisitoista kiloa❤️
Älä turhaan stressaa, ei lapsi nälkään kuole luonasi vaan syö kun on tarpeeksi nälkä. Mutta älä anna välipaloja kun ei varsinainen ruoka kelpaa. Eikä haittaa myöskään että joka toinen viikko syö epäterveellisempää ruokaa.
Minä tein aikoinaan toisen yh-äidin neuvosta niin, että kun lapsi tulee kotiin herkkuja syöneenä, niin sinä ensimmäisenä iltana on meilläkin herkkuja tarjolla. Lapsi kun "kiukutteli" eli näytti tunteitaan. lapselle se paikan vaihtaminen ja eroaminen toisesta vanhemmasta oli kovaa. Minä tutumpana sain ne nauttia niistä lapsen tunteen purkauksista.
Kun meillä oli sitä samaa vanukasta, mitä isälläkin oli, niin se helpotti suuresti. Olen todella kiitollinen tuolle toiselle "eroperheen äidille", joka puhui minulle viisaita:" Jos lapsi on jo syönyt herkkuja, niin yksi herkkuateria lisää ei haitanne."
Tiedän, että tuntuu sinusta pahalta tarjota lisää moskaa, mutta pian lapsi alkoi olla kiinnostunut sitä ruoanlaitosta ja terveellisestä ruoasta, koska siitä ei oltu tehty ongelmaa.
Suunnittele lapsen kanssa terveellistä ruokia yhdessä...vaikka vähän kivempiäkin esin täysjyvä tortillaa,sinne kanaa ja vihannekset tms.Ja näytä ohjelmaa Hengenvaarallisesti lihava jos vain roskaruoka kelpaa.Ja niitä vanukkaitaja limpsoja yms. ei kotiin. Ja yritä edes puhua miehelle lapsen terveydestä.
Tuleeko itkuntuhruiset silmät, kun äiti on vajavainen kasvattaja?
Minut opetettiin sillä, ettei ruoka maistunut pahalle. Koulussa tosin ihan nälällä, koska jos lähtee kahdeksalta kotoa niin syö varmaan miellään jo koulussa jos on kuusi tuntia pois kotoa.