Työterveyslääkäri kyseli mielenterveysongelmista terveystarkastuksessa
Hain lääkärintodistusta uutta työpaikkaa varten työterveydestä. Lääkäri näki tiedoistani että olen käynyt viisi kertaa työpsykologin tapaamisissa työuupumisen takia. Siihen aikaan olin todella uupunut ja rikki.
Näin ainakin oletan. Koska lääkäri alkoi tenttaamaan onko minulla mielenterveyden kanssa ongelmia. Näin hän asian ilmaisi. Lisäksi koenko olevani valmis uuteen työpaikkaan. Miltä uuden työn vastaanottaminen tuntuu.
Hänen oli todella vaikea kirjoittaa todistusta. Hän mietti ääneen mitähän tähän nyt laittaisi, täytyy olla tarkkana koska nämä ovat lakisääteisiä juttuja. En voi allekirjoittaa tätä jos tämä ei ole totuudenmukainen.
Pelästyin onko todella näin helppoa leimata ihminen mieleltään epävakaaksi. Koin työpsykologin käynnit palveluna ja normaalina toimintana saada itseni kuntoon. Nyt ne käynnit kuitenkin hankaloittavat minua saamasta lääkärintodistusta uutta työpaikkaa varten.
Miltä uudessa työpaikassa näyttää maininta työuupumus ja työpsykologin käynnit.
Kommentit (19)
Sitä mietin myös, ei kai sellainen diagnoosi voi ikuisesti seurata kaikkiin todistuksiin. Miksi lääkäri ei avannut asiaa. Olin itse niin häkeltynyt tilanteesta etten osannut kysyä. Voiko lääkäri lyhyen keskustelun ja kyselyn jälkeen päätellä ettei henkilö ole vieläkään toipunut täysin.
Jouduin kerran outoon asemaan työhöntulotarkastuksessa. Sekä sh että lääkäri oikein urakalla kyselivät mt-asiat. Sellaisia diagnooseja ja taustaa ei ole.
Työalueeni käsitti viisi lohkoa, joilla toimin. Kun olin kertonut nämä siirtymiset, kun yksi loppuu, alan toisen lohkon työt, lääkäri sai siitä, toimen kuvauksesta aikaan jonkin hajanainen persoona -diagnoosin. Googlettamalla selvisi että oli skitsofrenian alalaji. Ja tämä oli yleislääkäri. Olin n vuosi aiemmin käynyt psykiatrilla työkykykartoituksessa, hän ei ollut havainnut "hoidon tarvetta".
Käsittääkseni tämä yleislääkärin merkintä poistui sen yksityisen terveysaseman merkinnöistä. Ainakaan siitä ei tullut puhetta työnantajan kanssa eikä seuraamuksia. Yleislääkäri ei voi ajaa psyki-erikoislääkärin yli. Mutta outoa oli ongelmien heruttelu, ja toimenkuvan hajanaisuus muuttui psyyken tilaksi!
Multa työterveyslääkäri tenttasi yksityiselämästä kun olin burniksessa. Sanoin että sillä saralla kaikki hyvin. Ei riittänyt, jatkoi tenttaamista siitä miten parisuhteessa ja kotona menee. Oikein hyvin edelleen, ongelma oli ja on edelleen työ. Miksi lääkäriä kiinnostaa toisten yksityiselämä, kun se ei ole ongelma tai ongelman aiheuttaja?
Tiedän tapauksia, jossa tuttu on miettinyt työtä hakiessa, kertooko terapiasta vai ei. Kyse oli sosiaalialan työstä, ja kertoi. Tätä pidettiin siinä työpaikassa etuna, että hakijalla oli luurangot kaapissa käsiteltynä.
Sitten taas toisaalta rankatkaan mielenterveysdiagnoosit eivät merkitse Kelalle, työkkärille tai eläkelääkäreille yhtään mitään. Terve mies!
Oliko tuo työhöntulotarkastus? Vai mikä ihmeen todistus? En ole sellaista koskaan edes hakenut työpaikkaa vaihtaessani.
Lääkäreillä on taipumus nähdä terveet hulluina jos he ovat menossa töihin tai ovat töissä, tai hullut terveenä jos heille pitäisi myöntää eläke yms. Sellaista se on. Vaikka olisi viisi rankkaa mielenterveysdiagnoosia, niin Kelalle olet terve kuin pukki.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin myös, ei kai sellainen diagnoosi voi ikuisesti seurata kaikkiin todistuksiin. Miksi lääkäri ei avannut asiaa. Olin itse niin häkeltynyt tilanteesta etten osannut kysyä. Voiko lääkäri lyhyen keskustelun ja kyselyn jälkeen päätellä ettei henkilö ole vieläkään toipunut täysin.
Ei varmaan avannut, koska et kysynyt. Ehkä oletti, että asia oli sinulle selvä/ok. Pohdiskelihan hän ääneen, miten asian ilmaisisi ja kyseli sinulta moneen kertaan ja tarkasti. Voit varmaan nyt vielä jälkikäteenkin soittaa lääkärille ja kysyä asiasta. Mutta totta kai tuollaiset asiat on pakko sekä ottaa tarkastuksessa puheeksi että myös raporttiin laittaa. Kun ne ovat niitä, mitkä oikeasti voivat aiheuttaa sitten jatkossa toimenpiteitä. Sama se on kaikissa fyysisissäkin vaivoissa, jotka voivat tulevissa tehtävissäkin mahdollisesti vaikuttaa työkykyyn. Eli kyllä, se tulee seuraamaan sinua, mutta nyt kun olet kerran tuon käynyt läpi, olet jatkossa sitten valmistautuneempi siihen, että puhut asiasta avoimesti ja tuot esille, mistä tilanne johtui ja mikä nykyisessä tilanteessa on muuttunut niin, että lausuntoon voi muotoilla, ettei ole odotetavissa mitään tuon tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Multa työterveyslääkäri tenttasi yksityiselämästä kun olin burniksessa. Sanoin että sillä saralla kaikki hyvin. Ei riittänyt, jatkoi tenttaamista siitä miten parisuhteessa ja kotona menee. Oikein hyvin edelleen, ongelma oli ja on edelleen työ. Miksi lääkäriä kiinnostaa toisten yksityiselämä, kun se ei ole ongelma tai ongelman aiheuttaja?
Koska sekin usein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sekin usein on.
Tässä tapauksessa ei ole/ollut ja tein sen hyvin selväksi.
Diagnoosilla millä voit saada potkut tai saamatta työpaikkaa, et saa vielä lähimainkaan eläkettä.
Hieno väliputous.
Sulla on tiedoissasi diagnoosi, joka liittyy olennaisesti työssä olemiseen, kestämiseen ja pystymiseen. Se diagnoosi tulee olemaan siellä aina. Saat sitä aina selittää ja aina se otetaan samalla tavalla vastaan. Onhan se hälyttävää, jos ole taipuvainen uupumaan työssä ja työtä olet jälleen hakemassa.
Vähän sivuun, mutta sama se on esim alkoholilkysymyksissä, jotka myöskin ovat olennainen osa työpaikkaterveydentarkastusta ja muita lääkärintarkastuksia. Kerran kirjoitat siihen, että yhden kaljan tai viinilasillisen vuodessa juot, joka ikinen kerta tämän jälkeen puututaan alkoholikäyttäytymiseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan avannut, koska et kysynyt. Ehkä oletti, että asia oli sinulle selvä/ok. Pohdiskelihan hän ääneen, miten asian ilmaisisi ja kyseli sinulta moneen kertaan ja tarkasti. Voit varmaan nyt vielä jälkikäteenkin soittaa lääkärille ja kysyä asiasta. Mutta totta kai tuollaiset asiat on pakko sekä ottaa tarkastuksessa puheeksi että myös raporttiin laittaa. Kun ne ovat niitä, mitkä oikeasti voivat aiheuttaa sitten jatkossa toimenpiteitä. Sama se on kaikissa fyysisissäkin vaivoissa, jotka voivat tulevissa tehtävissäkin mahdollisesti vaikuttaa työkykyyn. Eli kyllä, se tulee seuraamaan sinua, mutta nyt kun olet kerran tuon käynyt läpi, olet jatkossa sitten valmistautuneempi siihen, että puhut asiasta avoimesti ja tuot esille, mistä tilanne johtui ja mikä nykyisessä tilanteessa on muuttunut niin, että lausuntoon voi muotoilla, ettei ole odotetavissa mitään tuon tiimoilta.
Tämä oli kyllä hyvä vastaus, kiitos tästä.
Lääkärin kysymykset tulivat niin yllättäen, en osannut odottaa niitä. Luulin että tarkastus olisi vain tyyliin verenpaine, sydämen kuuntelu ja yleissairauksien kartoitus.
Minusta tuntui kuin olisin jotenkin työkyvytön, koska menin niin hämilleni. Jos olisin ollut reipas ja iloinen ja vastaillut iloisesti kysymyksiin, niin olisiko minut todettu täysin kunnossa olevaksi. Nyt kun olin häpeilevä, lukossa, totinen ja häkeltynyt, lääkärin oli vaikea todistaa minua täysin työkykyiseksi.
Niinkö?
Eiköhän tässäkin ole taustalla skitsofrenia, jonka työntekijä pystyy piilottamaan
Aikoinaan työterveyshoitaja kyseli, mitä pidän työstäi.
Vastasin, että työ on ihan oik, mutta kurjaa on, kun teen kahden ihmisen työt ja saan yhden palkan.
Hän suositteli mulle psykologin kanssa juttelua.
Päässähän mulla tietysti oli vikaa, kun en niellyt kaikkea mukisematta.
Nuo mielisairaudet pitää kertoa uudelle työnantajalle. Myös entiset työkaverisi haastatellaan.
Työnantaja on lähettänyt kaukoajatuksia, jotka lääkäri näkee vaikka yritä niitä peitellä.
No onko mitään ongelmaa, jos ne asiat on ratkaistu? Jos uupumuksesi johtui työstä (työolosuhteista, huonosta johtamisesta, työmäärästä).