***ELOisat tiistaita***
Hei vaan kaikille!
Olen innokkaasti seurannut taustalla keskustelujanne ja nyt päätin pistää oman korteni kekoon.
Laskettuaika saavutettu tänään joten kovasti täällä ootellaan jotain tapahtuvan. (ei oireen oiretta)
Kolmas tulossa ja toinen normaali synnytys edessä. Tytöt 99 ja 04. Eka synty suunnitellulla sektiolla. Toinen käynnistettiin viikoilla 42+2. Eli sen puolesta saan varmaan kärvistellä teidän seurassanne vielä 2 viikkoo.
Kyl odottavan aika voi olla piiiiitkääää. Raskaus edenny tosi hyvin ilman ongelmia mut nyt pinna tähän mahaan rupee olee täys.
Kiitos kaikille ELOisille jotka olette ahkerasti kirjoitelleet! Olette olleet uskomaton tuki varsinkin nyt loppumetreillä helpottaa kummasti lueskellessa muiden samassa jamassa olevien tuntoja/tuskia.
Saapi nähdä jääkö tämä mun ainokaiseksi viestiksi.
Kiitos ja kumarrus. (pitäisköhän mennä takas nukkuu )
Hiiru3 40 tasan
Kommentit (56)
Kylläpä oli eilisellä pinolla mittaa ja kaikilla samanlainen kokovartalo ketutus meneillään...Kylläpä hymyilytti, kun kahlasin pinon tänä aamuna varmaan kymmenennen kerran läpi. On tämä " ihanaa" tämä loppuraskaus mikäli kirjoituksiimme on uskominen:).
Meillä koululaiset seisovat toinen jalka oven raossa valmiina ryntäämään koulutielle heti kun kehtaavat lähteä koulunpihalle norkoilemaan. Minä voisin seistä toinen jalka oven välissä odottamassa, jos vaikka pääsisi lähtemään synnärille. No lapset sentäävät pääsevät toteuttamaan itseään ihan kohta, toista se on tämän pallomahan kanssa...pari viikkoa ainakin kärvistellään...parhaimmillaan neljä...(lattea jippii...)
Olisipa mukava saada tänään taas vauvauutisia...Noin niin kuin vinkkinä vaan...se antaisi uskoa siihen, että kyllä ne sieltä ulos tulevat...
Jaaha sitten lapset ovat lähdössä koulutielle. Palaan...Tsemppiä kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 38
et miula rv 42 tulee nyt sunnuntaina täyteen ja täällä ei viikonloppuna käynnistetä (ellei itse jostain syystä hakeudu sillon sairaalaan), nyt mie jännäänki et saanko ajan tälle vaiko ens viikolle, pitää vaan perskules jännätä aina iltapäivään asti.... :)
Niin ne tänään koulutalkaa, hyvää ja turvallista koulunaloitusta kaikille, niin isoille kun pienillekin!
Meille syntyi 10.8 tyttö. Elämä on ihanaa, palaan asiaan myöhemmin.
Tinttamaari
ekaks onnittelut tinttamaarille!!!
sitten muuta löpinää: yök mikä savun haju täällä vantaalla on..nooh kait senkaa oppii elää.
tyttö viety eskariin,voi kun toista jännitti niin..kyllä sai tsempata että meet tutustuu uusiin kamuihin jne..mein tyttö kun on sellanen ujopiimä että seuraa yksin sivusta eikä meinaa uskaltaa mennä joukon mukaan,voi että sydäntä särki jättää ku ollaan lomailtu niin pitkään yhessä..<3 äitin vaavi..
mikähän siin on että tärppi joko pyörittää päätään vimmatusti tai tekee jotain outoo ku heti aamusta taas nippaili virtsarakon seudulle ja se on tosi inhottava tunne...:S noista liikkeistä oli eilen puhetta niin välillä miettii niin tuntuu et tää suurimman osan päivästä nukkuu ja sitte myllä joku muutaman tunnin putkee ja nukkuu taas..miten usein niitä liikkeitä pitää olla? eihän se nyt kokopäivää voi kyllä liikkua..
nyt aamu kahville että saa silmät joteski auki..
k.h.p ja tärppi 38+2
tinttamaarille pienestä prinsessasta!
myry ja poika 1kk
Viikko on sitten vierähtänyt siitä, kun meidän neiti syntyi. Ja kyllä on viikko mennyt kuin siivillä. Tuntuu, että edelleen vaan ihmetellään, että tuossako se vauva nyt sitten on! Niin pitkään kun häntä odotettiin ja niin yhtäkkiä hän siihen sitten tulla tupsahti. Ihmeellistä tämä elämä...
En ole kerennyt käydä paljon pinoja lukemassa, mutta ilmeisesti uusia Rinsessoja ja Rinssejä on syntynyt oikein roppakaupalla. Paljon Onnea kaikille Nyyttinsä saaneille!
Nyt pitäis sitten ryhtyä harjoittamaan oikein urakalla noita LANTIONPOHJAN LIHAKSIA. Kätilö antoi kauniisti ymmärtää, että rouvalla paikat vähän roikkuu.. :o) OLETTEKO KUKAAN kokeilleet niitä kuulia, joita sairaalassakin esiteltiin? Tuntuu, että olen laiska tekemään niitä harjoituksia, mutta jos olis " jumppaväline" , tulis niitä ehkä tehtyäkin. Maksaa vaan kaiketi aika hunajaa...
Ja toinen kysyms JÄLKIVUODOSTA. Kävin eilen näyttämässä nyyttiä ekaa kertaa neuvolassa ja samalla täti paineli mun kohtua. Noh tänään aamulla heräsin siihen, kun jalkoväli " lainehti" verestä ja tunnin sisään sain vaihtaa siteen kolme kertaa. Nyt näyttää taas laantuneen... Muuten vuotoa on ollut mun mielestä normaalisti (mitä kahdesta edellisestä kerrasta muistan). Oliskohan tää hirmuinen hillomäärä johtunut vaan siitä eilisestä painelusta? Mitään kipuja ei ole ja haavoja tai muuta mulle ei synnytyksessä tullutkaan. Täytyy vissiin syödä rautaa, ettei hemppa laske kamalan alas. Muutenkin päässä humisee, kun nukkuminen on mitä on.
Vauva-puolelle kävin eilen kirjottelemassa, mutta siellä on toistaiseksi näköjään aika hiljaista. OPEMAMMAA kaivataan sinne äkkiä pitämään pinoa elossa, joten HOP HOP synnärille siitä ;o)
Nyt poistun takavasemmalle ja toivotan teille ihania viimeisiä odotuksen hetkiä ja tietysti sitä pitkääääää pinnaa!
Kirppu ja pieni prinsessa 8 pv
Ja täällä päivän eka vessasynnytys takana, argh.....
Ja eihän siel vauvapuolel ketään ole kun meistä on kaikista niin hauskaa kirjotella täällä, vai mitä ;)... :)
..sinne me ohjaillaan asiakkaita, jotka tulee niitä apteekista kysymään. Niillä on myös nettikauppa, josta helppo tilata. Geishapallojen nimellä menevät :D Hinta ei paha, ja voihan niistä olla myöhemmin muutakin ilo... ;D
Maya + Beon 38+5
Tinttamarille ekaksi onnittelut nyytistä.
Niisk kostu ihan silmä nurkka kun saateeltiin meijän kakkonen ekalle luokalle kouluun sinne se lähti reipaasti muitten vanhojen eskari kavereiden perään. Esikoisella vaihtui kanssa koulu meni kakkoselle. Kolmosella alkoi eskari. Nyt on tosi hiljasta kotona kun ei oo kun nelonen ja kuopus. Kuopus kun ei kauheesti vielä juttele.
Oma olo on hyvä. Vähän liiankin hyvä. Mitään kremppoja ja kolotuksia ei ole. pientä turvotusta mutta hyvin pientä. Fyysisesti olen hyvässä kunnossa. Mutta pää nuppi ei ole samaa mieltä. Ekan kerran oon ihan kypsä koko odotus touhuun. Aikasemmin ei oo tällästä ollut. No sitä suuremmalla syyllä tää on meijän viimeinen vauva. Onko tämä nyt sitten tyyntä myrskyn edellä.
Mutta nyt on lähdettävä kuopuksella on kohta neuvola ja lääkäri.
Puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja pikku-ukko 39+5
Voi kun pääsis tuohon vauva-arkeen jo pian.
Pentu ei ollut ees kiinnittyny vielä!!!!!
Vaikka ei mulla oo vielä oikeutta raivota kun tänään on vasta 39 viikkoa takana.
Onnittelut tinttamaarille!!!!
No nyt jännätään pääsenkö parturiin, ku aika olis ens tiistaina ja on alkanut pikkasen olemaan tuota paineen tunnetta ja jonkinmoisia lieviä kipuja. Appiukko ja oma ukko povaa etten pääsis kampaajalle, mutta mä luulen, että oikeesti voidaan kattoa sitten syyskuulla uudelleen tätä synnytyshommaa. Ku kuitenkaan, ei ne kivut mitään kummallisia oo, sileen vaan et just voi sanoo et sattuu. Muuten, onks ne suopistukset niitä kuukautiskipujen tuntusia kipuja vaan niitä puukoniskuilta tuntuvia kipuja?
Ajattelin jalkojenhoitajallekin vielä tilata ajan, niin olis sitten kiva mennä synnyttään kauniisti lakatuissa varpaissa =)
Parin viime päivien pinot on kyllä ollut hupaisaa luettavaa, ja täytyy yhtyä teihin muihin narkkiksiin, mulla kans tekis siideriä ja tupakkaa mieli. Vaikka en oo polttanut moneen vuoteen, niin olis ihana ottaa yks kylmä siideri ja yks tupakki saunan päälle. Mutta ehkä sitten enskesänä... Mulla tuon kypsästänyt olo on lieventynyt, nyt oottelen jo niin kovasti tota kampaajaa, ettei synnärille ookkaan kiire. Ja sitten muutenkin, on tullut jotenkin niin levollinen mieli. Oon vihdoinkin oppinut nauttimaan siitä, että saan vielä aikaa itselleni. Mutta nää tunteet kyllä vaihtelee tunnin välein, että saapa nähä taas päivän päälle, minkälainen V..tus on päällänsä.
Olikos täällä muita jotka meinaa heti syksyllä tenttiä jotain?? On alkanut kyllä jännittää, että miten siinäkin pääsee alkuun. Kyllä mä uskon että sinnillä ne kurssit läpi menee, jos vaan ei tipu heti alussa pois kärryiltä ja sitten ei tuu aloitettua yhtään mitään.
Mut mä lähen tästä aamupesulle, ja sitten autonpesuun. Oon niin pölyset tiet, että ihan paskanen auto, vaikka pari viikkoa sitten sen puunasin. Tänään pitäis myös hajottaa yks kukkapenkki, kun meille tulee loppuviikosta kaivinkone laittaan pihaa sekä käydä äitillä poimimassa karviaisia pakkaseen. Siitä mulla oliskin KYSYMYS: Onko karviaiset parhaimmillaan hillona, mehuna vaan ihan semmosenaan kiisselimarjoina? Tietäis miten niitä säilöä. On mulle aika uus ja outi tuttavuus tuo karviainen, mutta hyvänmakuinen =)
Ikarus, 38+6
Oli kyllä hauskaa lukea eilistä pinoa ja porukan kärvistelyä.
Itse olen ahkeroinut aamusta ja imuroinut koko talon. Täytyy nyt vähän huilia ja pestä vielä lattiat myöhemmin. Illalla sitten saunaa ja seksiä :)... joka ei tosiaankaan oo niin kauheen ihanaa enää tässä vaiheessa;).
Mä meen iltapäivällä toimintaterapeutin vastaanotolle, kun mulla on turvotus sillä mallilla, että 3 viikkoa on sormet olleet puolitunnottomat eikä mitään voi oikeen niillä tehdä, särkee kyynärpäihin asti. On kuulemma canalis carpi syndrooma ja täällä sveduissa voi saada yöksi sellaset tukilastat käsiin, joiden pitäs hiukka vaivaa helpottaa. No huomenna näkee helpottiko.
Eilen kävin pyöräilemässä, mutta toi maha roikkuu kyllä epäkäytännöllisen alhaalla ja lenkin päätteeksi oli maha kovana. Ei kai pyöräilystä mitään haittaa ole? se on ainoo liikuntamuoto, joka ei aiheuta vaivoja tässä tilassa.
tähtinova 38+2
Ensin ONNEA TINTTAMAARILLE!
Nyt on saateltu esikoinen kouluun ja kuopus kerhoon. Tällä kertaa selvittiin kaikki kyyneleittä, kun oli jo tuttuja juttuja. Ainoastaan opettaja ja kerhon ohjaajat vaihtu, mutta uudetkin vaikuttivat olevan ihan ok.
Viime yö oli varmaan koko raskausajan hankalin. Minuu alko jo illalla vaivata kamala närästys...kukas käski syödä valkosipulileipää ja iltapalaks suklaalevyn?? Jotenkin oli yöllä olevinaan ihan kamalan kuumakin koko ajan. Siinä mie sitten kello kolme ratkoin ristikkoa ja tunsin itteni ihan pöljäks. Meinasin tulla koneellekin kattomaan oisko joku jo synnytystunnelmissa. Onneks en tullu, kun ei ainakaan viestejä ollu ilmaantunu. Vieläkin närästää kaameesti. Jäi siis eilen se siiderikii juomatta ja saa ilmeisesti jäädäkin. Tosin eipä tuo kokiskaan närästystä helpota ;)
KIRPPU kyseli niistä kuulista. Mie hankin sellaset edellisen synnytyksen jälkeen muistaakseni ihan jostain Ellokselta tai Anttilasta muun tilauksen yhteydessä. Kyllähän niistä saattais apua olla, mutta ainakin miulla ne on jääny tosi vähälle käytölle. Ne kolisee niin kamalasti!!
Eipä nyt muuta, mutta myöhemmin varmaan jatkoa seuraa...
Hipsuhiiri ja Pipana 41+2
Nyt se kyllä sataa vaikkei saisi sataa! Ilma on kamalan harmaa..
Heitin kaikki elukat ulos ja kohta on näköjään (taas!!) mentävä vessaan. Jos ei muita merkkejä synnytyksestä niin maha on ainakin nyt ihan sekaisin jo kolmatta päivää (tosin hannelilla taidetaan jo puhua viikoista, en kadehdi yhtään:) Ja aamuyöstä juili kyllä tosi inhottavasti mahaa! Oon päätelly että mun supistukset tuntuu varmaan sitten siltä.
Mein äiti sanoi eilen että sillä alko supistella heti kun käveli rappusia ylös alas ja keinui keinutuolissa! Keinuminen kuulemma laukaisi heti supistukset, joten arvatkaa vaan kuka luki keinutuolissa eilen kirjaa toista tuntia. Ja otin ihan sikakovat vauhit!:)vaan ei mitään tullut...
JUUH, ei mulla mitään asiaa taaskaan..
Palailen
keru ja naatti 38+1!!
Harmaata on vaan ei vaan sada ei sit millään..
Eilinen oli mulla kyllä superhuono päivä kans. Niin väsynyt ja kettuuntunut en ookkaan vähään aikaan ollut. Mikä lie kirras korvien välissä..
Tuuli, mä kans itkin yhtenä päivänä hysteerisenä kun puhuttiin miehen työasioista. Mulla sama et oon käytännössä neljä päivää viikosta yksin, tai siis kohta kahden lapsen kanssa, aamusta iltaan. En ymmärrä miten jaksan.. Mutta kai se siitä paremmaksi elämä muuttuu kun saa taas paremmin nukuttua ym. Mulla on ollu jo pitkään niin vaikeeta tuo nukkuminen että oon NIIN väsyny koko ajan että..
Ilmeisesti opemamma, puuhikset ym. ovat selvinneen hengissä vaikka on siunaantunut vielä useempi lapsi kun mulla.. :) MITEN TE JAKSATTE???!! Ja Opemammallakin ymmärtääkseni on mies aikas paljon töissä.
Ja Hannelille vaan kovasti kiitoksia, mulla pyörii koko ajan päässä tuo typerä renkutus josta en edes osaa kun kertosäkeen.. Maanantai ei mittään, tiistai ei mittään..... Kiusallista! Millä saan sen pois päästä pyörimästä?
Nyt pyykin pesuun..
Calathea 38+1
siis piti aloittaa sanomalla, että nyt on rv 38 alkanut ja voidaan alkaa laskea päiviä (tyhmä olen kun alan, mutta alan kuitenkin). Esikko syntyi rv38+5. Viime yönä tuli supistuksia 10 min välein klo 22 n. klo 04.00 asti aamulla. Siihen ne sitten loppui. Mutta tapahtuipa jotakin edes.
Isäntä ajoi kolarin viikonloppuna ja minä olin kyydissä. Tuli rumaa jälkeä meidän autoon. Nyt sitten nähdään miten paljon menee meidän piikkiin, kun tämä toinen kuski tuli vasemmalta meidän eteen ja löi paniikissa jarrut pohjaan (kaks kaistaa siis samaan suuntaan). Tätähän tässä tarvittiinkin - kaiken kukkuraksi meidän kakkosautoon ei mahdu kahta lasten istuinta, joten onpa hyvä syy pysyä vauvan synnyttyä vähän aikaa kotosalla. Tiedä kuinka kauan tuossa auton korjaamisessa menee. Mies on ollut ihan mustana ja maassa. Syyttää itseään ja on ihan morkkiksessa, kun ajo ekan kolarin ja vielä vaimon ollessa viimeisillään... No, eipä siitä mitään tullut. Siis ei vauva syntynyt tien poskeen ja kukaan ei loukkaantunut.
Täällä ei ole mitkään muut ässät käytössä kuin syöminen ja siivoaminen. Mies on nyt niin ressissä tuosta autohommasta ja työkiireistä, että ei paljon seksiä tämän katon alla harrasteta. Viimeksi (uskon niin) se sai synnytyksen käyntiin, mutta nyt on sekin kortti pois käytöstä. Mitäs muuta ässällä alkavaa voisi yrittää?
Minulla oli maanantaina kiva päivä. Neiti herätti minut puolihorteesta (oli jo itse herännyt leikkimään huoneessaan), että Mami mami, puhelin. No, puhelinhan se pärisi ja siellä oli meidän vakit. babysitteri joka tarjoutui tulemaan lapsenvahdiksi että saisin levätä ja sanoi, että maksaa ei tarvi mitään! Voi että, arvatkaa keltä tuli itku silmään. Miten joku voi olla niin ihana. Nämä ukon sukulaiset ei kyllä vahingossakaan tarjoudu... Omani on niin kaukana ettei heiltä voi edes odottaa. No, joka tapauksessa neiti pääsi puistoon ja pyöräilemään ja pizzalle lapsenvahtinsa kanssa. Minä nukuin melkein kaksi tuntia ja otin pitkän suihkun vielä kaiken kukkuraksi. Toivottavasti itse älyän tarjoutua jollekin toiselle avuksi samalla tavalla tulevaisuudessa. Olo oli koko päivän ihan erilainen ja jaksoin jopa laittaa ruoan illalla.
Menen tästä. Mahaa kiristää.
Tammikukka rv38
Nyt se tapahtui! Minä olen nähnyt LIMATULPAN, tai ainakin osan siitä. Jippii! Viime yönä kun kävin vessassa niin sieltähän sitä muljahti oikein kunnolla. Eipä voinut luulla sitä valkovuodoksi tai miksikään muuksi. Sellainen vaaleanvihreähkö kiinteä iso klöntsä. Aiemmissa raskauksissa en ole ko juttuun törmännyt, joten oppia ikä kaikki! Jotain siis tapahtuu jossakin.
Ikarusko kyseli supistuksista. Mulla on oikeastaan viidenlaisia kiputuntemuksia tässä raskaudessa.
1)puukko-/sukkapuikkoviiltoja alapäässä ja kohdunsuulla
2)kuukautismaista jomotusta selässä ja vatsassa
3)kiristävä rengastunne alavatsalla (liittyy usein rasitukseen)
4)reiden sisäpinnan äkillinen kipu
5)supistukset
+ tietty kaikki iskiassysteemit ja sellaiset, mutta noi on sellaisia mun mielestä kohtuun liittyviä tuntemuksia.
Supparit mulla tuntuu vatsan kovettumisena (tietenkin) ja samalla tuntuu painetta erityisesti alavatsalla. Makaaminen lisää kipua, käveleminen taas vähentää sitä. Jos on kova pissahätä niin se lisääntyy supistuksen tullessa. Se " kipu" alkaa lievänä, voimistuen ja siirtyen alavatsalta kohti selkää. Kun supistus on lopuillaan, kipu alkaa vähetä ja siirtyy kohti vatsaa loppuakseen sitten kokonaan. Että sellaiselta ne tällä hetkellä tuntuu. Mutta siis mun suppareista yksikään ei ole vielä ollut sen oloinen, että se todella tekisi kipeää. Lähinnä ne vaan ärsyttävät.
TINTTAMAARILLE onnea pienokaisesta!
OPISKELUSTA: Mulla jatkuu proseminaari syksyllä, siellä luennoilla ajattelin käydä ja sitä työtä pitää tietenkin tehdä valmiiksikin tässä jossain vaiheessa. Ehkä osallistun myös yhdelle luentosarjalle, siinä ei kuitenkaan ole lopputenttiä vaan muuntyyppinen suoritustapa. En varmaan tenti mitään tänä syksynä, kun tenttiin tuskin voi ottaa vauvaa mukaan. Luulen, että sitä ne ei katsois hyvällä:) Lähinnä ajattelin tehdä jotain esseitä kotosalla. Kun sitten keväämmällä vauva on isompi ja syö muutakin kuin rintaa (oletusarvona nyt, että imetys onnistuu) niin sitten ajattelin tenttiä taasen joku pari opintoviikkoa per kuukausi. Jos kävisi niin, että jostain syystä vauva söisi osittain tai kokonaan pullosta, sitten varmaan tenttisin jo loppuvuodesta jotain pientä.
Jotain piti vielä höpöttää, mutta meni pois mielestä.
Erityisjaksuja yliaikaisille!
Jamssa rv40+3
Helsingin Sanomissa oli sivun juttu raskauspahoinvoinnista. Aika mielenkiintoinen juttu.
Tammikukkako oli kolarissa ollut? Onneksi ei käynyt pahemmin.
JA muuten nyt meillä SATAA! Saisi sataa pidemmän aikaa, mutta katsotaan mitä tapahtuu.
Jamssa
HIIRU on hyvä vaan jatkaa tänne kirjoittelemista, sen mukavampaa mitä enempi porukkaa...
Meillä ihan outo yö takana. Tyttö heräs klo 3, huuteli että on pissii ja kakkaa vaipassa jne jne. monta tuntia jatku tää rumba sit n klo 6 annoin sen poistua sängystä, tyttö meni vessaan, minä perässä. otettiin vaippa pois ja näytin ettei täällä mitään kakkaa ole. Aloin ettii kuivausrummusta sille uutta vaippaa, samalla tytöltä tuli pari tippaa pissiä lattialle, sanoin että menes potalle pissille. Tyttö meni, teki sinne pari tippaa ja nousi ihmettelemään niitä ja minä vieressä, klo 6 aamulla, silmät ristissä kehuin hienoja tippoja ja kehotin istumaan uudestaan... tätä jatku sitten sen kymmenen kertaa, välillä piti potta tyhjentää ja pyyhkiä alapäätä :), kun pissin tulo loppui katsoi tyttö minuun suurilla silmillä " äiti lissää" :) :) :), no ei äiti valitettavasti voinu pissiksi muuttua... Sitten tuo kömpi isin viereen sänkyyn ja siellä ne nukkuu varpaat toistensa suissa.... Ja meillä ei tyttö ole kotona puoleen vuoteen tehny pottaan mitään!!!!!!!!
ja missäs se opemamma luuraa??? aina on tikkana ylhäällä vaan nyt ei näkynä....
hanneli