Onko hikariksi sanominen aina negatiivista?
Jos kuulet jonkun sanovan, tai sanot itse, jotakuta hikariksi, onko sillä aina negatiivinen tarkoitus? Vai ajatteletko positiivisesti ihmisestä jota sanot hikariksi?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
ennen se oli negatiivinen.
minä olin hikari koulussa, koska tiesin mitä elämältä halusin. Olin silti niinku muutkin ja osallistuin kaikkeen, mutta koulun otin tosissani. Muut lintsaili ja minä luin jne. Nyt se näkyy, kun on hyvä työ ja erittäin hyvä palkka. NE,jotka kuittaili hikariksi sillon, niin ei oikein ole saanu mitään aikaan elämässä.
Lammas.
Kyllä hikari- (täällä päin myös hikke) -sanassa on vähän negatiivinen kaiku. Se ei kerro pelkästään koulussa pärjäämisstä vaan siitä, että tekee myös kaikkensa, jotta pärjää koulussa. Eli laittaa opiskelun ykköseksi ja "vain lukee koko ajan" eikä omista "omaa elämää".
Ainakin tätä mieltä on myös oma tyttäreni, sillä hän aina tuskaili sitä, että häntä pidettiin yläkoulussa hikkenä "vaikka hän ei edes tee mitään koulumenestyksen eteen".
Kyllä sillä on aina hieman negatiivinen sävy. Yläkoulussa huonommin pärjäävät käyttivät sitä niiden haukkumiseen, jotka saivat hyviä arvosanoja, vaikka yläkoulun jutut on vielä sen verran helppoja, että "hikkejen" tarvitsi tehdä aika vähän koulumenestyksen eteen. Itseäni haukuttiin (yhden henkilön toimesta) viimeisen kerran lukiossa, kun saatiin kuulla englannin kirjoitusten alustavia tuloksia ja olin saamassa L:n. Liekkö kyseisellä tyypillä itsellään mennyt enkun kirjoitukset huonosti vai mitä :D joka tapauksessa oli hassua, kun ei lukiossa tuota päässyt enää normaalisti kuulemaan.
Eikö tuo ole ikivanha sana? Sitä käytettiin jo -70 luvulla.
Oli coolia lintsailla ja olla välittämättä arvosanoistaan. Hikari-pojat hakattiin, en tiedä mitä hikari-tytöille tapahtui, mutta eivät olleet kovin suosittuja ainakaan. Voitte varmaan kuvitella, millaisia elämämkoululaisia näistä cooleista lapsista kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Oli coolia lintsailla ja olla välittämättä arvosanoistaan. Hikari-pojat hakattiin, en tiedä mitä hikari-tytöille tapahtui, mutta eivät olleet kovin suosittuja ainakaan. Voitte varmaan kuvitella, millaisia elämämkoululaisia näistä cooleista lapsista kasvoi.
Nehän osasivat vain muuttaa sääntöjä itselleen paremmin sopiviksi. Väkivalta on aliarvostettu ratkaisukeino.
ennen se oli negatiivinen.
minä olin hikari koulussa, koska tiesin mitä elämältä halusin. Olin silti niinku muutkin ja osallistuin kaikkeen, mutta koulun otin tosissani. Muut lintsaili ja minä luin jne. Nyt se näkyy, kun on hyvä työ ja erittäin hyvä palkka. NE,jotka kuittaili hikariksi sillon, niin ei oikein ole saanu mitään aikaan elämässä.