Mihin teillä uppoaa eniten rahaa ruokakaupassa? Salakavalasti kohonneet ruokalasku..
Huomasin juuri, että paprikoiden kilohinnat ovat pompanneet roimasti. Meillä sulaa myös mausteisiin ja maito/jogurtti/juomaosastolle hurjasti rahaa, vaikka suositaan edullista. Kuukauden ostoskassi samojen ostosten kanssa saattaa hivuta 50€ kalliimmaksi kuin ihan muutama kuukausi sitten. Oletteko huomanneet, että hintoja on hivutettu sopivan huomaamattomasti ylöspäin? Vaiko ihan oma tulkinta..
Kommentit (486)
Kausituotteiden hinnat on hyvin vaihtelevia.
Osta mausteet etnisistä kaupoista niin säästät ison kasan rahaa.
Olen päättänyt, että säästän seuraavan kunnon kauppareissun kuitin. Nappaan parin kuukauden välein kuitin mukaani ja vertaan miten hinnat on muuttunut. Voin sitten kertoa tänne, jos jonkin ei-kausi tuotteen hinta on räjähtänyt käsiin :D
Bensaveron korotus siirtyy myös kaupan hintoihin.
Ennakoitavaa on nostaa hintoja, kun kuljetuskustannukset nousevat.
Satokausiajattelu! Ei ole mitään järkeä ostaa kiskurihintaisia tomaatteja tammikuussa jne.
Olen huomannut samaa. Kausituotteet ovat banaania lukuunottamatta hirveän hintaisia. Esimerkiksi kurkkua ei ollut eräässä perhemarketissa kuin kotimaista 3,5e/kg. Uskoisin että nyt korona (ei tuontia) ja bensan hinta alkavat näkyä. Valikoima on supistunut ja hinnat nousseet. Eivät edes mielestäni salakavalasti vaan aivan selkeästi
Kai noitten paprikoiden hinnat heittelee. Kurkutkin on välillä euron kilo, välillä 4 euroa kilo.
Saman huomannut. Kolmen paprikan mix 4 euroa, kun vasta oli alle kolmen. Järkytyin. Halvin appelsiinimehu 45 c -> 75 c. Jauhoiset perunat 1,3 e kilo, kaali 1.4 e. Kasviksille hintaa! Hinnat todellakin nousseet. Prisma kyseessä.
Mulla uppoaa eniten Alpron sokerittomaan mantelijuomaan, kun olen alkanut korvaamaan kahvimaidon sillä... Ei se kyllä salakavalasti noussut vaan olen tiennyt hinnan koko ajan.
Yllätys yllätys. Tuotantotasot on laskenut koko maailmassa ja samaan aikaan printataan uutta rahaa kiertoon. Sitä kutsutaan inflaatioksi ja se tullee karkaamaan käsistä lähivuosina. Jos ette tiedä, niin euroopan keskuspankki ostaa kaikki Italian velkakirjat, sieltä tulee uutta rahaa kiertoon kymmeniä miljardeja joka kuukausi. Tämä on kaikkien aikojen puhallus tavan pulliaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Kolmen paprikan mix 4 euroa, kun vasta oli alle kolmen. Järkytyin. Halvin appelsiinimehu 45 c -> 75 c. Jauhoiset perunat 1,3 e kilo, kaali 1.4 e. Kasviksille hintaa! Hinnat todellakin nousseet. Prisma kyseessä.
Kasvisten (etenkin kotimaisten) hintaan vaikuttaa ihan hirveästi sato. Kyllä, ne kaalitkaan ei kasva siellä hevi-osastolla vaan just oli taannoin pari huonoa kaalivuotta niin se kerä oli helposti päälle 4 euroa.
Ne muutama paprikaa tuskin liiemmin vaikuttaa ruokakassin hintaan, sillä etten varmaan osta kilokaupalla paprikoita. Lihoissa, kaloissa ja juustoissa alkaa sillä kilohinnalla olla jo merkitystä. Samoin jos ostatte paljon sellaista, mikä loppujen lopuksi jää syömättä tai käyttämättä.
Silloin on aina kallis kauppalasku, kun päättää että nyt en jaksa kokata mitään ja ostan valmista. Tai päättää maistella kaikkia uutuusrahkoja ja proteiinivanukkaita ja kivennäisvesiä sun muita.
Todellakin on huomattu. Kiitokset voi lähettää keskuspankkien suuntaan, tyhjästä kun ei voi luoda vaurautta. Toki viisikolle myös, polttoaineiden veronkorotukset yhdistettynä öljyn kallistumiseen näkyy diesel-pumpuilla.
Viralliset inflaatiolukemat toki näyttää jotain ihan muita lukemia, taulutelkkareita ei vaan tule viikottain osteltua, ruokaa tulee.
Ruoan hinta tulee nousemaan nykyisestä vielä reippaasti lisää.
Joku atrian 400g jauhelihapaketti maksoi 2020 loppuvuonna prismassa 3,29, viime kerralla 3,75. 15% nousu reilussa kolmessa kuukaudessa.
Tämä esimerkki ei ole elintarvikkeista, mutta huomasin eilen, että Rainbow'n 10 l:n kukkamultapussi, joka viime vuonna maksoi Prismassa 1,95 €, maksaa nyt siellä 2,50.
Vierailija kirjoitti:
Osta mausteet etnisistä kaupoista niin säästät ison kasan rahaa.
Ei kannata ostaa, koska voivat tulla vaikka Kiinasta. Ruoassa turvallisuus on tärkeintä.
Joo paprikat olleet nyt prismassakin jopa 8,5e kilo! Mulla menee eniten rahaa eineksiin. Siis ostan ihan laatueineksiä mutta se vitonen per annos on kyllä naurettavaa, kun jo 8 eurolla saisi ravintolasta parempaa. Puhumattakaan itse tehdystä ruuasta. Pitää skarpata tässä ja tehdä itse enemmän ruokaa. Samoin menee hurjasti rahaa jos käy pari viikkoa pienemmässä K-marketissa. Siellä kaikki on about 50-80 senttiä kalliimpaa.
Kauppalistan ulkopuolisiin asioihin.