Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lasten taso romahtanut?

Vierailija
14.04.2021 |

Miesten sperman laatu on romahtanut, ei siis ainoastaan vähän laskenut vaan romahtanut.

Onko sama romahdus tapahtunut lapsissa vai mistä johtuu loputtoman tuen tarve? Onko kysymys vain diagnosoinnin kasvusta vai mistä, mutta tuntuu, että erityistarpeisten lasten määrä on nykyyän aivan huikea.

Vai onko kysymys vain siitä, että omana aikanani nämä lapset piilotettiin johonkin?

Onko kulttuurissamme tai ympäristössämme jotain, joka tekee lapsista oireilevia vai onko kysymys vain diagnosoinnin kasvusta ja kokemusharhasta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VANHEMPIEN TASO ON ROMAHTANUT, eikä nämä uusavuttomat ja tymät vanhemmat pysty kasvattamaan normaaleja lapsia. Aivan niinkuin köyhyys periytyy, niin tyhmyyskin periytyy.

Voi olla vaikka supervarakkaat vanhemmat, mutta , jos heillä ei ole älyä, he siirtävät sen tyhmyytensä lapsiinsa.

Vierailija
22/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsilla ei ole kuria, siitä diagnoosit johtuvat. Tällä en tarkoita sitä, että esim. adhd olisi jokin keksitty ongelma. Ei suinkaan, mutta käytöshäiriöinenkin lapsi tajuaa käyttäytyä kunnolla jos sitä vaaditaan. Nykyään ei vaadita. Ennen ujojenkin oli pidettävä esitelmiä koulussa vaikka kuinka jännitti. Nykyään ei tarvitse.

Joo, lisäksi on nettiperuskoulut ja nettilukiot. Ja sitten kun nämä käydään, tai muuten tosi mukautetusti käydään koulut lähikoulun puolella, eikä mitään ole koskaan vaadittu oikeasti, ihmetellään miksi ihminen ei pärjää oikeasti aikuisen ihmisen elämässä. Työelämä kun ei ole mennyt ollenkaan vähemmän vaativampaan suuntaan samaan aikaan... Siellä ei niitä vapautuksia ja mukautuksia sitten enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös miettiä mitä jatkuva älylaitteiden käyttö aiheuttaa. Jatkuva pelaaminen ja virtuaalitodellisuuksissa eläminen. Lapsen aivot kehittyvät kuitenkin kaiken aikaa.

Me vanhemmat kuitenkin vietimme suuren osan vapaa-ajasta pihalla lapsina. Kesäisin kävin tyyliin sisällä syömässä, muuten leikkimässä/urheilemassa. Nykytenava istuu kotona pelaamassa k-18 peliä ku ei se mamman mielestä oo pahasta...

Vierailija
24/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vanhemmat kuitenkin vietimme suuren osan vapaa-ajasta pihalla lapsina. Kesäisin kävin tyyliin sisällä syömässä, muuten leikkimässä/urheilemassa. Nykytenava istuu kotona pelaamassa k-18 peliä ku ei se mamman mielestä oo pahasta...

Tämä on aivan valtava muutos. minun lapsuudessani lapset käskettiin sisälle, komennettiin. Nykyään heitä ei saa ulos.

Fyysisen aktiivisuuden raju lasku ja älylaitteiden käytön räjähtäminen ei voi olla vaikuttamatta.

Vierailija
25/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi myös miettiä mitä jatkuva älylaitteiden käyttö aiheuttaa. Jatkuva pelaaminen ja virtuaalitodellisuuksissa eläminen. Lapsen aivot kehittyvät kuitenkin kaiken aikaa.

Olitteko köyhempi perhe? Kyllä mä muistan miten mulla ja kaikilla kavereilla oli pelikonsolit ja tietokoneet. Vanhemmat sisarukset hakkasivat NESsillä Contraa ja itse myöhemmin PC:llä Doomia. Eikä meistä tullut mitään hylkiöitä vaan ihan tavallisia korkeakoulutettuja aikuisia.

T. 80-luvulla syntyneet

Vierailija
26/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan valtava muutos. minun lapsuudessani lapset käskettiin sisälle, komennettiin. Nykyään heitä ei saa ulos.

Fyysisen aktiivisuuden raju lasku ja älylaitteiden käytön räjähtäminen ei voi olla vaikuttamatta.

Me nykyvanhemmat ollaan niin köyhiä, ettei meillä ole omakotitaloa ja pihaa, minne komentaa lapset leikkimään.

Vierailija
27/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten taso ei ole romahtanut vaan yhteiskunnan vaatimustaso on noussut niin suureksi, että erityisporukalle ei ole enää paikkaa. Ennen niistä sai sentään apumiehen apulaisia.

Yhteiskunnan vaatimustaso on laskenut.

Ei vaan nimenomaan noussut. Suurin osa avustavista duuneista on kadonnut. 

Yhteiskunta ei anna lapsille ja nuorille mitään päänsilittelyn lisäksi. Mitään ei oikeastaan ole pakko tehdä. Sitten kuitenkin työelämässä ei muuta olekaan kuin vaatimuksia. Ongelma on siis se, että lapsille annetaan lusikalla sitä mitä aikuiselta vaaditaan kauhalla

Vierailija
28/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitteko köyhempi perhe? Kyllä mä muistan miten mulla ja kaikilla kavereilla oli pelikonsolit ja tietokoneet. Vanhemmat sisarukset hakkasivat NESsillä Contraa ja itse myöhemmin PC:llä Doomia. Eikä meistä tullut mitään hylkiöitä vaan ihan tavallisia korkeakoulutettuja aikuisia.

T. 80-luvulla syntyneet

Juu. Sama täällä. Eikä ollut mitään media-aikarajoituksia. Pelattiin tunteja putkeen.

Vierailija
29/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me nykyvanhemmat ollaan niin köyhiä, ettei meillä ole omakotitaloa ja pihaa, minne komentaa lapset leikkimään.

Emme mekään kenenkään pihassa leikkineet vaan viiletimme pyörillä pitkin kyliä, potkimme palloa, kilpailimme, kävimme uimassa. Ihan omaehtoisesti. Jo varsin pieninä kuljettiin ovelta ovelle ja kysyttiin, tuutko pelaamaan. Melkein jokaisella ovella porukka kasvoi.

Nykyään futistakaan ei voi pelata huvikseen ja ilokseen eivätkä lapset osaa aktivoitua itse, vaan vanhemmat kuskaavat heidät johonkin harkkoihin, joissa lapset vain paineistuvat. Luonteva liikkumisen tarve korvataan tavoitteellisella toiminnalla. Ei hyvä.

Vierailija
30/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ennen joka koulussa oli yksi kaikkien tietämä erityislapsi. Nykyään niitä on joka luokalla. Eikä kyse ole diagnooseista vaan lasten poikkeavasta käytöksestä.

Sekin on outoa kuinka paljon näkee ihan omissa maailmoissaan olevia lapsia, jotka leikkivät yksin mielikuvitusleikkejä vielä 12-vuotiaina. Tai kuinka yleistä on lapsilla juosta koko kotimatka pois koulusta vain sen takia, että pääsee nopeammin pelaamaan.

Vierailija
31/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei diagnosoitu. Nyt nämä vilkkaat lapset ovat adhd-aikuisia, jotka ovat viimein saaneet diagnoosin. Ennen oli myös "apukoulu" lapsille, jotka eivät pärjänneet normaalissa koulussa. Oli myös tarkkailuluokat. Nykyään erityislapset pyritään pitämään samassa opetusryhmässä tavallisten lasten kanssa.

Tosi kiva opettajalle ja muulle luokalle, kun luokassa yksi riehuu eikä anna muille opiskelurauhaa.

Vierailija
32/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme mekään kenenkään pihassa leikkineet vaan viiletimme pyörillä pitkin kyliä, potkimme palloa, kilpailimme, kävimme uimassa. Ihan omaehtoisesti. Jo varsin pieninä kuljettiin ovelta ovelle ja kysyttiin, tuutko pelaamaan. Melkein jokaisella ovella porukka kasvoi.

Nykyään futistakaan ei voi pelata huvikseen ja ilokseen eivätkä lapset osaa aktivoitua itse, vaan vanhemmat kuskaavat heidät johonkin harkkoihin, joissa lapset vain paineistuvat. Luonteva liikkumisen tarve korvataan tavoitteellisella toiminnalla. Ei hyvä.

Voi että kun saisi elää vielä yhden kesän lapsena. Se oli juurikin tuollaista ja kivaa oli. Eipä näy enää lapsia leikkimässä isolla porukalla missään. Nyt pyöritään kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa sotkemassa. Eikä tietenkään kenelläkään ole mitään asiaa komentaa käyttäytymään kunnolla joko pennut haistattelee tai kohta on vanhemmat riehumassa. Olin jokunen vuosi sitten siivoojana kauppakeskuksessa iltaisin ja yksi syy miksi irtisanouduin oli ne sikailevat lapsoset. Tuli mitta kertakaikkiaan täyteen niiden kanssa, mutta muitakin syitä oli kyllä.

Vierailija
33/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 80-luvulla syntyneet

Juu. Sama täällä. Eikä ollut mitään media-aikarajoituksia. Pelattiin tunteja putkeen.

Meillä oli kanssa GameBoyt jne., mutta silti enemmän usein houkutteli ulos lähteminen. Naapuruston lasten kanssa kokoonnuttiin, oli hauskaa. Toki välillä oltiin sisälläkin jonkun luona, harrastuksissa jne. Mutta kaiken kaikkiaan enemmän silloin kasarilla oli tuota lasten yhteistä liikunnallista ajanviettoa ulkona - omilla pihoilla, puistoissa, koulujen pihoilla kokoonnuttiin. Avain oli kaulassa, illalla piti mennä kotiin vasta. Siinä niitä vuorovaikutustaitoja tuli treenattua, uusia kavereita hankittua jne.

N40

Vierailija
34/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit, geenit. Kun uskaltaa tarkastella vanhempien ja muiden lähisuvun " ominaisuuksia" vai pitääkö sanoa persoonia, niin monen lapsen adhd ja muut neurologiset oireyhtymät saavat selityksen. Noihin kun lisätään vielä " curling vanhemmuus ja " vapaa kasvatus" niin selvä on.

Lukihäiriöt, puheviat periytyvät ilmiselvästi myös. Sen olen nähnyt tutun perheen kautta.

Vierailija
35/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 80-luvulla syntyneet

On tutkittu että pelaaminen vaikuttaa positiivisesti ja kehittävästi, kunhan ei mene överiksi siis.

Vierailija
36/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentasossa ei ollut riittävän tukevia jalkoja.

Seuraavaksi hoitopöytä?

Vierailija
37/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten taso ei ole romahtanut vaan yhteiskunnan vaatimustaso on noussut niin suureksi, että erityisporukalle ei ole enää paikkaa. Ennen niistä sai sentään apumiehen apulaisia.

Nyt kaikki vedetään alas sinne alimman tasolle. Kaikkien on oltava tasavertaisia vammaisuudesta riippumatta.

Itse en näistä asioista juurikaan tiedä, mutta kuulin ettei olisi enää erityisluokkia? Koska se eriarvoistaa. Mitä ihmettä näistä asioista päättävillä liikkuu päässään? Itse olin erityisluokalla, koska ihan kaikki ylimääräinen sai mun keskittymisen katoamaan täysin. Ilman sitä en olisi ikinä suorittanut peruskoulua. Mitä tän tilalla on? Lääkkeitä??

PASKAA SUOLLAT. Kyllä erityisluokkia on nykyäänkin olemassa.

Vierailija
38/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikojen ihmiset ovat itse kuvitelleet olleensa siinä viimeisessä hyvässä sukupolvessa ja nykynuoret/lapset on vaan toivottomia/laiskoja/tyhmiä. Kummasti vaan on yhteiskunta ja tiede kehittynyt vuosisadasta toiseen, vaikka koko ajan huonommin menee.

Ps. Varhaisin kirjoitettu valitus nykynuorista taitaa löytyä jo muinaisesta Babyloniasta.

Vierailija
39/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan vaatimustaso on laskenut.

Niin. Sen näkee siitä, että työpaikkoja apumiehille ja apulaisille on tosi paljon? Työpaikkojen vaatimustaso on laskenut? Ja jokainen saa töitä, kun vain hakee mitä tahansa?

Olen eri

Vierailija
40/48 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa ihan vaan omasta perheestäni mutta meillä on neljä lasta, 1-8 v ikä haitarilla. Kahdella vanhimmalla ADHD. Ja vannon ettei oo keksitty syyksi kasvatuksen puutteelle. Pojat olivat 4 vuotiaita kun puheterapeutti ja toisen lapsen kohdalla toimintaterapeutti kysyi että olisiko tarvetta selvityksille kun keskittyminen on huonoa. En laittanut hanttiin kun ajattelin heidän tietävän paremmin mutta en kotona ymmärtänyt kyseenalaistaa lasten vilkkautta. Nyt koulussa näkyy että vaikeaa on ,isommalla vielä oppimisvaikeuksia lisänä.

Meillä on ruutuaika rajattu viikonlopun aamun ohjelmiin maks 2h ja arkisin iltapäivän pikku kakkonen.

Ulkoillaan reilusti ja lapsilla on fyysistä tekemistä. Silti se karuselli on hyvin rauhaton.

Periytyvyydestä sen verran että itsellä jonkin sortin lukihäiriö jonka voi tekstistäkin ehkä havaita.

Ei mulla muuta.