Millä Kela-kortin koodilla saa koronarokotteen?
Jos henkilön hoito on tapahtunut yksityisellä puolella ja Kannassa ei ole merkintöjä hoidosta, riittääkö jos Kela-kortissa on esim koodi ye 112 joka viittaa psykoosisairauksiin. Voiko vain korttiaan näyttämällä saada rokotuksen vai pitääkö hankkia paperinen lääkärintodistus? Jos joku asiasta tietävä voisi vastata, toki asia pitää sitten varmistaa kun oman ikäluokan riskiryhmäläisten rokotukset avataan. Tästä en vain tietoa ole löytänyt.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kuulumisen rokotuksen oikeuttavaan riskiryhmään voi todentaa esim Oma Kannassa olevalla diagnoosilla, siellä olevalla potilaskertomuksella. Jos yksityisellä hoito, niin silloin vastaavat tiedot löytyvät sen tahon järjestelmässä. Esim. Oma Mehiläinen/ Terveystalo. Itse otin kuvakaappauksen Oma mehiläisen viimeisestä käyntikertomuksesta ja näytin sen sekä kelakortin, jossa lääkekorvattavuudesta kertova numero.
Okei, kiitos. Itse en haluaisi mitään yksityisen käynnin tietoja esitellä kellekään rokottavalle henkilölle ellei se ole aivan välttämätöntä rokotuksen saamiseksi. Tämän pohjalta pohdin riittääkö tuo pelkkä koodi. Mulla ei ole yksityisen puolen hoitojuttuihini mitään tuollaista järjestelmää josta ottaa mitään kuvia enkä ole asioinut isolla organisaatiolla, vaan yksityispoliklinikkaa pitävällä lääkärillä jolta mun pitää erikseen tilata lausunto jos sellainen vaaditaan. Pohdin siksi riittääkö tuo pelkkä koodi oikeuden osoittamiseen. Kiitos kuitenkin vielä sinulle :)
Kela-kortissa näkyy korvattavat lääkkeet. Siitä näkevät, kuulutko riskiryhmään 1 tai 2. Ei esim riitä että on astma, vaan pitää käyttää säännöllisesti tiettyjä astman hoitoon kuuluvia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kela-kortissa näkyy korvattavat lääkkeet. Siitä näkevät, kuulutko riskiryhmään 1 tai 2. Ei esim riitä että on astma, vaan pitää käyttää säännöllisesti tiettyjä astman hoitoon kuuluvia lääkkeitä.
Mulla on kortissa vain tuo koodi ye 112. Tätä juuri pohdin että riittääkö se. Astmasta en tiedä mitään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kortissa vain tuo koodi ye 112. Tätä juuri pohdin että riittääkö se. Astmasta en tiedä mitään. :)
Ja siis kyseistä koodia tarvitsen kuukausittain kun ostan lääkkeeni.
Ei mun tarvinnut millään tavalla todistella, että mulla on astma. Siellä kysyttiin, kuulutko riskiryhmään ja mikä sairaus sulla on.
Vastasin astma ja se oli sillä selvä.
Sitä ei käsittääkseni näy mun kelakortissa, yksityisellä hoidettu.
Eilen kävin rokotuksessa ,Hki Messukeskus.
Olen 53v.
Täällä ekana vastannut. Luulen, että Kela kortissa oleva koodi riittää. Ymmärsinkö, että pohdit miten todentaa psykoosisairaus? Mene vaan rohkeasti vuorollasi ja ota vaikka resepti mukaan. Näytät ensin kelakorttia ja sitten saat rokotteen. :)
Ye 112 tarkoittaa, että syöt lääkkeitä vaikeaan psykoosiin. Se ei valitettavasti oikeuta saamaan rokotetta riskiryhmäläisten 1 tai 2 vuoroilla, vaan tulet saamaan rokotteen syntymävuotesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvinnut millään tavalla todistella, että mulla on astma. Siellä kysyttiin, kuulutko riskiryhmään ja mikä sairaus sulla on.
Vastasin astma ja se oli sillä selvä.
Sitä ei käsittääkseni näy mun kelakortissa, yksityisellä hoidettu.
Eilen kävin rokotuksessa ,Hki Messukeskus.
Olen 53v.
Okei, kiitos, tämän perusteella mun kohdalla pitäisi onnistua sama tapa. Kela-kortin kääntöpuolelta näkee ne omat lääkekorvauskoodit. Tosi monen hoito ei näy missään Kannassa tai muussa sähköisessä järjestelmässä jota pääsisi itse selaamaan, toki omalla lääkärilläni on tietoni mutta ne eivät sijaitse järjestelmässä jota kukaan muu pääsisi tutkimaan mistään syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ye 112 tarkoittaa, että syöt lääkkeitä vaikeaan psykoosiin. Se ei valitettavasti oikeuta saamaan rokotetta riskiryhmäläisten 1 tai 2 vuoroilla, vaan tulet saamaan rokotteen syntymävuotesi mukaan.
Psykoosisairaathan nimenomaan kuuluvat riskiryhmään 2. Mitä sinulta on mennyt ohi?
Okei, kiitos. Itse en haluaisi mitään yksityisen käynnin tietoja esitellä kellekään rokottavalle henkilölle ellei se ole aivan välttämätöntä rokotuksen saamiseksi. Tämän pohjalta pohdin riittääkö tuo pelkkä koodi. Mulla ei ole yksityisen puolen hoitojuttuihini mitään tuollaista järjestelmää josta ottaa mitään kuvia enkä ole asioinut isolla organisaatiolla, vaan yksityispoliklinikkaa pitävällä lääkärillä jolta mun pitää erikseen tilata lausunto jos sellainen vaaditaan. Pohdin siksi riittääkö tuo pelkkä koodi oikeuden osoittamiseen. Kiitos kuitenkin vielä sinulle :)[/quote]
Psykoosi ei liene mikään peruste rokotteen saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella vaikeaan psykoosisairauteen lääkitystä jatkuvasti tarvitseva ei sinusta kuulu riskiryhmään 2?
N57 kirjoitti:
Okei, kiitos. Itse en haluaisi mitään yksityisen käynnin tietoja esitellä kellekään rokottavalle henkilölle ellei se ole aivan välttämätöntä rokotuksen saamiseksi. Tämän pohjalta pohdin riittääkö tuo pelkkä koodi. Mulla ei ole yksityisen puolen hoitojuttuihini mitään tuollaista järjestelmää josta ottaa mitään kuvia enkä ole asioinut isolla organisaatiolla, vaan yksityispoliklinikkaa pitävällä lääkärillä jolta mun pitää erikseen tilata lausunto jos sellainen vaaditaan. Pohdin siksi riittääkö tuo pelkkä koodi oikeuden osoittamiseen. Kiitos kuitenkin vielä sinulle :)
Psykoosi ei liene mikään peruste rokotteen saamiselle.
Ettehän te ole edes lukeneet niitä riskiryhmien jaoitteluja. Psykoosisairaat kuuluvat riskiryhmään 2. Miten vaikeaa tämä on ymmärtää?
Mulla on astma ja ei mun Kela kortissa ole mitään koodia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä mitä se koodi tarkoittaa. Tällä foorumilla on ollut niin paljon juttua rokotuksista ja koronasta että ajattelin täällä suurimman osan olevan perillä siitä että psykoosisairaudesta kärsivät nimenomaan kuuluvat riskiryhmään. Käsitän nyt että aika moni ei ole tietoinen tästä. Hyvää jatkoa, toivottavasti et jaa väärää tietoasi missään muualla tai jos jaat, tulet korjatuksi sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla astmadg,vaikka Kelakortissa ei ole koodia. Koodi kertoo apteekin henkilökunnalle sen minkä lääkekorvattavuuden saat astmalääkkeistäsi. Kelakortissa oleva koodi ei ole dg koodi.
Minulta kyllä tsekattiin koodit kelakortista.
On lääkehoidollinen t2 diabetes.
Valehtelin bmi:n varmaan 20kg. Paksu villapaita ja suoraan piikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla astmadg,vaikka Kelakortissa ei ole koodia. Koodi kertoo apteekin henkilökunnalle sen minkä lääkekorvattavuuden saat astmalääkkeistäsi. Kelakortissa oleva koodi ei ole dg koodi.
Miten saan rokotteen Kela kortilla?
Jos hetu alkaa 0101 tai 0107 niin pääsee jonon ohi.
Kuulumisen rokotuksen oikeuttavaan riskiryhmään voi todentaa esim Oma Kannassa olevalla diagnoosilla, siellä olevalla potilaskertomuksella. Jos yksityisellä hoito, niin silloin vastaavat tiedot löytyvät sen tahon järjestelmässä. Esim. Oma Mehiläinen/ Terveystalo. Itse otin kuvakaappauksen Oma mehiläisen viimeisestä käyntikertomuksesta ja näytin sen sekä kelakortin, jossa lääkekorvattavuudesta kertova numero.