Hammasvaivat kolmikymppisenä
Vertaistuellinen ketju haussa..
Olen kolmikymppinen nainen, joka on kamppaillut erilaisia mt-ongelmia vastaan koko ikänsä. Mm. pakko-oireet ja masennus ovat vaikuttaneet siihen, etten ole pystynyt pitämään hampaista sellaista huolta kuin kuuluisi. Ja olen saanut lohtua ja turvaa karkeista.
Tänä vuonna hampaani ovat tulleet jonkinlaiseen risteyskohtaan ja olen jopa pelännyt kuolevani. Menen pian erikoishammaslääkärille, joka yrittää auttaa minua yhden hampaan kanssa, joka juurihoidosta huolimatta oireilee eli siellä on ilmeisesti piilojuuri vielä tulehtunut. Toivottavasti löytyy. Myöhemmin tällä viikolla aloitetaan toiseenkin hampaaseen juurihoito. Reikiä on paljon. Kahden vuoden tarkistusväli julkisella on kohdallani mielestäni liikaa. Implantteja ei kannata edes haaveilla, vaadittaisiin täydellinen hammashoito, ettei leukaluu tulehtuisi mahd. implantin tulehtumisen seurauksena. Välillä mietin tekareita... :'( Mutta olen vasta kolmikymppinen. Ajatella, jos jossain illanvietossa isosti nauraessani tekarit tippuisi suusta lattialle kaikkien eteen? Jep. Onko kokemuksia karusta elämästä hampaiden kanssa?
Kommentit (11)
Mun kaverilta joka on sun ikäinen on samoista syistä poistettu jo pari hammasta ja on vielä nainen jos sillä on merkitystä, mutta kun kaiken lisäksi hänellä on hammaslääkäri kammo, niin hoidattaa vaan hampaat just silloin kun on pakko. Kyllä sun suu kuntoon saadaan kun oot vaan valmis käymään hammaslääkärissä tarpeeksi usein.
Reiät voidaan varmaan paikata niin tuskin tulet kovin monta hammasta menettämään?
Oletkohan nyt liian pessimistinen..
Zemppiä ja hyvät jatkot
2, Yritän käydä säännöllisesti. Aina vain löytyy paikattavaa, mutta tää on jo ennätys. Juurihoitoja useampi. :(
3, En tiedä pessimistisyydestä, mutta pelokas olen. Poskionteloon asti mennyt tuo yksi. Mutta kiitos!
Mulla on mietinnässä keraamisten paikkojen laitto takahampaisiin vähitellen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ap tässä vielä. Tällä hetkellä rahaa on palanut julkisella + yksityisellä yhteensä 2200 euroa parissa kuukaudessa. :( Ja lisää tulee menemään.
No huh! Mutta ei tässä nyt muu auta kuin että laitatat ne hampaat nyt kuntoon jos rahatilanne (toivottavasti) suinkin sallii.
Jaxuhalit 😙
Minäkin teetätin juurihoidon hampaaseen yksityisellä, tuli maksamaan yli 1000e.
Vain parin vuoden päästä siihen tuli ongelmia ja päivystykseen kipujen vuoksi ja he repivät sen pois. Sanoivat, että olisi pitänyt alunperinkin poistattaa. Yksityinen oli ilmeisesti halunnut nyhtää rahaa juurihoidon kautta.
Tämäpä se ongelma on. Itse en taida enää juurihoitoja tehdä. Poistatan hampaan ennemmin. Ei ole ongelmaa ollut poistamisen jälkeen, eikä poistettu hammas ole vaikuttanut elämään eikä syöntiin mitenkään. Poistamalla asiat parantuu.
Itsellänikin oli erittäin huonot hampaat karkin syönnin myötä, mutta sitten korvasin karkit xylitolilla.
Xylitolpastillit käy karkista ja tekee tieteenkin mukaan vain hyvää hampaille:
The effect of xylitol on dental caries and oral flora
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4232036/
Kuukausien xylitol käytön jälkeen hampaat parantuu huomattavasti, ainakin kun en aiemmin koskaan syönyt sitä ja samalla lopetti karkin syönnin kuin seinään.
Ei kannata laittaa lisää todennäköisyyksiä itseään vastaan, kun on olemassa "karkkeja" jotka vain parantavat hammasterveyttäsi.
Tsemppiä ap! Minultakin lähti ensimmäinen hammas kolmikymppisenä. Olisinkohan ollut 31 vai 32? En muista. Hammaslääkärikammo täälläkin, ja nyt 40-vuotiaana olen vihdoin päässyt siihen pisteeseen, että olen saanut itseni lääkärille. Ensin paikkautan kaikki reiät (niitä on mooonta), ja sitten rakennellaan se uusi hammas puuttuvan kohdalle. Olen siis vetänyt melkein 10 vuotta ilman yhtä poskihampaista.
Yksityisellä käyn, kun kunnalliseen on niin vaikea päästä. Ja työssäkäyvänä on rahaa, niin. Joku laittaisi nekin rahat kaljaan, minä laitan nyt hampaisiin.
Kannattaa oikeasti konsultoida/kysyä siltä hammaslääkäriltä rehellistä mielipidettä, että onko sillä hampaalla mitään tulevaisuutta. Kannattaako edes juurihoitaa, kun joissain tilanteissa voi oikeastaan olla parempaa vain poistaa se hammas.
Riippuen hampaasta, sitä ei juuri tarvitse edes ajatella korvaavansa implantilla. Pärjää hyvin ilmankin.
Itsellä oli noin 10 vuoden tauko 20v -> 30v aikana etten käyny hammaslääkärissä ollenkaan. Saan olla varmaan super kiitollinen, että ainuut asiat mulla oli molemmisa takahampaissa reiät. Ei edes kovin syvät. Viisauden hampaat oli tallella ja niiden takia parodontiittia sekä vähäsen plakkia. Kaikkinensa reiät paikattiin, plakit poistettiin ja viisauden hampaat poistettiin. Meniköhän rahaa tähän joku 1000€? Yksityisellä kävin.
Voin vain antaa myötätuntoni ja uskon, että saat vielä hyvän lopputuloksen hampaillesi :)
Kiitos kaikille! Olen miettinyt itsekin tuota poistoa, kun olisi halvempi kuin tämä kallis juurihoito. Kysyn, onko se vaihtoehto. Vai voiko vain vaatia poistoa? Toisaalta sitten ois reikä suussa, joka näkyis kun oikein hymyilee.
- ap
Ai niin, ap tässä vielä. Tällä hetkellä rahaa on palanut julkisella + yksityisellä yhteensä 2200 euroa parissa kuukaudessa. :( Ja lisää tulee menemään.