Äidit, valahtiko teillä lapsivedet?
Tv-sarjoissa synnytykset näyttävät aina alkavan sillä, että lapsivedet valahtavat ja kunnolla. En kuitenkaan tunne ketään, jolla niin olisi oikeasti käynyt. Omat synnytykseni eivät alkaneet lapsiveden menolla, vaan supistuksilla. Miten teillä alkoi synnytykset?
Kommentit (61)
Ulosteet valahtivat ensin. Onneksi oli mies mukana joka ne sitten sai luututa kun kätilö alkoi vihaisena käskyttämään.
Neljästä lapsesta tounen synnytys on käynnistynyt lapsivesien menolla.
2 viikkoa yli lasketun ja jotain alkoi tihkumaan. Luulin että pissasin housuun ja menin vessaan. Pissasin ja nousin ylös. Kohta taas jotain lirutti ja uudestaan vessaan ja sinne pönttöön ne lapsivedet sitten meni. Sitä oli paljon!
Tuntui että sitä vaan tuli. Loppui välillä ja taas tuli lisää. Pyyhe jalkojen välissä pakkasin tavaroita ja silti jäi lattialle pari isoa läiskää.
Luulin aina että ne menee kerran ja sitten ei tuu mitään mutta kuulemma sitä lapsivettä muodostuu koko ajan lisää.
Vaippa housuissa odottelin supistuksia sairaalassa. 10 tunnin päästä vasta alkoi supistella.
Muista tosiaan on kalvot puhkaistu salissa. Vaikka yksi raskaus meni yliajalle eli 42+2 niin siktikään ei vedet menneet ja synnytys käynnistettiin tableteilla.
Mutta onneksi olin kotona kun vedet meni ja vielä pöntöllä! Sinne ne isoimmat tuli. Huusin vaan jee kun tajusin että lapsivettä se oli eikä pissaa 😅
Mulla valahti lapsivedet. Nousin sohvalta ja kuului sellainen vaimea poksahdus ja iha kunnon lammikko tuli matolle ja lattialle
Kyllä. Olin nukkumassa, ja heräsin yhtäkkiä tunteeseen että nyt täytyy nousta ylös. Muutaman askeleen jälkeen lapsivesi lorahti lattialle. Seuraavien tuntien aikana lapsivettä tuli hieman aina kun liikuin tai vaihdoin asentoa. Ensimmäiset lievät supistukset tulivat hyvin pian veden menon jälkeen, ja voimistuivat parissa-kolmessa tunnissa sen verran napakoiksi että lähdettiin sairaalaan.
Heräsin aamuyöllä siihen kun lapsivedet tulvahtivat sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ulosteet valahtivat ensin. Onneksi oli mies mukana joka ne sitten sai luututa kun kätilö alkoi vihaisena käskyttämään.
Olisit käynyt p*skalla ensiks.
Kumpikin synnytys alkoi lapsivesien menolla myöhään illalla ja kumpikin lapsi syntyi aamulla. Ei ollut mitään harjoitussupistuksia edes ensin.
Lapsivedet valahti ratikassa, mutta ei sitä kerralla paljoa tullut.
Mulla meni leffamaisesti vedet, lammikko tuli keskelle lattiaa. Olin juuri käynyt vessassa pissalla, muuten oisin varmaan epäillyt tosi pahoja pidätysongelmia.
Ekan kohdalla lapsivettä tihkui melkein viikon verran mutta ei valahtanut kunnolla.
Synnytys alkoi sillä, että tasan puoliyöltä tuntui napsahdus ja ehdin juuri kiiruhtaa vessaan ennen kuin alkoi valua ihan kunnolla. Vettä valui sitten useamman tunnin ennen kuin alkoivat supistukset. Nekin tulivat heti kovalla voimalla ja lähes ilman taukoja, joten ei tarvinnut arvailla, alkoiko synnytys vai ei. Muutama tunti siitä sairaalaan, missä menikin vuorokausi kauheissa kivuissa ennen kuin päädyttiin sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei valunut tietoisesti missään vaiheessa. Loppuvaiheessa alkkareissa tuntui kosteutta, mutta polilla sanottiin, ettei se lapsivettä ole. Sitten kun sektio tehtiin, todettiin, että lapsivettä on niin vähän, ettei sen väristä voi sanoa mitään. Itse asiassa lapsivettä oli kovin vähän jo muutama viikko aiemmin tehdyssä uä-tutkimuksessa, mutta siitä ei minulle mainittu, sain tietää, kun tilasin myöhemmin sairauskertomustekstit.
Mulla vähän samantapainen kokemus. Ei lapsivettä missään vaiheessa. Kalvot puhkaistiin, mutta mitään ei tullut, muutakuin lapsi. Kätilö ensin luuli, että se lapsivesi vain on sen vauvan takana. Vauvalla piti pitää talouspaperia vaipassa ensimmäiset vuorokaudet jotta nähtiin tuleeko pissaa vai onko joku vika. Mulla kuitenkin oli lapsivettä vielä pari viikkoa ennen synnytystä. Ei mitään tietoa koska on mennyt, ilmeisesti pidemmän aikaa tihkumalla. Mutta ota siitä nyt selvää kun kesähelteillä viimeisilläni odotin, että mikä hikeä ja mikä lapsivettä, mitään en kuitenkaan tuntenut.
Niin ja lapsi pissasi ja oli terve.
Minulla oli yöllä tuntikausia supistuksia. Ne lakkasivat ja nukahdin. Aamulla heräsin vesien menoon. Ihan kunnolla kastui sänky.
Esikoisen kohdalla valahti juuri niin kuin elokuvissa. Yöllä oli jo vähän kummallinen olo ja kun aamulla nousin sängystä, niin vähän sen jälkeen oli iso lammikko lattialla.
Valahti vessan lattialla, kuului napsahdus. Tuli ihan lammikko ja housut kastuivat heti vaikka side. Supistukset eivät kuitenkaan koskaan alanneet vaan käynnistys ballongilla seuravana päivänä.
Esikoiselta meni lapsivedet myöhään illalla, ensin vähän, sen verran että tajusin mistä kyse ja vessassa sitten holahti kunnolla. Supistukset alkoi sitten pikkuhiljaa ja aamuyöllä oli kaikista tukalinta. Sairaalaan vasta puolenpäivän aikaan ja siellä sitten tilanne rauhoittuikin ja syntymää odotettiinkin 1,5 vuorokautta.
Ekasta valahti, ensin vähän sohvalla telkkua katsellessa ja loput vessassa hetki sen jälkeen. Edellisenä iltana olin veneellä kalassa yömyöhään, onneksi ei siellä tapahtunut.
Neljä lasta ja kaksi viimeistä alkoi niin että meni lapsivedet, toki silloin myös vähän supisteli, mutta ei missään nimessä säännöllisesti ja kovaa. Kyllä sitä lapsivettä vilahti ihan kunnolla, niin että housut kastui läpimäräksi koko matkalta.
Ensimmäinen lapsi käynnistettiin ja toinen käynnistyi supistuksilla.
Kumpikin alkoi supistuksilla, joskus tuntien päästä tuli esikoisesta vedet, toisella puhkaistiin salissa.
Keskimmäistä odottaessa minulla oli reilu puoli vuorokautta supistuksia, mutta ne eivät tulleet mitenkään säännöllisesti. En kuitenkaan viitsinyt mennä nukkumaan illalla, vaan jäin sohvalle katsomaan telkkaria miehen mennessä jo nukkumaan.
Yhden supistuksen tullessa kuului naps ja vettä tuli ihan hirveästi sohvalle ja lattialle. Kiljuin miehelle, että nyt meni sitten lapsivedet ja raahauduin housut litisten vessaan. Matkalla lorina vain kävi jalkojen välissä ja perään jäi puro lapsivettä. Siitä alkoivat sitten todella voimakkaat supistukset ihan peräjälkeen ja vaikka sairaalaan oli matkaa noin viisi kilometriä, niin vauva meinasi syntyä odotustilan penkille. Ehdimme olla sairaalassa vain alle vartin, kun lapsi syntyi.
Eka lapsi syntyi keisarileikkauksella väärän asennon vuoksi ja kolmannen lapsivedet pulahtivat synnytyssalin vessanpönttöön. Vettä on ollut joka kerralla hyvin runsaasti ja siltä se myös tuntui, kun sitä vain tuli ja tuli.