Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areenassa "Pilluralli-itsenäistymisen vuosi"

Vierailija
12.04.2021 |

Kovia alkuja elämälle, mutta juu, olen itsekin muuttanut pois lapsuuden kodista jo 16 v.

Kuitenkin minä vältin nämä ongelmat. Vanhempani eivät istuneet vankilassa, eivät olleet humalassa tai edes tupakoineet, joten lähtökohtani olivat erilaiset. Silti muutin jo nuorena sisäoppilaitoksen kautta omaan elämään. Pillurallia en ajanut, vaikka minulla oli auto heti 18 v. Käytin autoa niinkuin aikuiset, työssä käymiseen. Velkaa en ottanut. Ensin opiskelu, sen ohessa hanttihommia ja sitten työ, asunto ja uudet hankinnat.

Ensimmäinen kesätyö minulla oli jo 14 v, joten olin säästänyt etukäteen kotona pois muuttamista varten. Vanhemmilleni tuli yllätyksenä, että muutin pois heti peruskoulun käytyäni, En saanut riittävästi älyllisiä haasteita ja pienen kylän "pilluralli" asuinympäristönä ahdisti, joten oli pakko lähteä nuorena yrittämään muuta.

Inhosin sydämeni pohjasta jo nuorena kaikkea hyväksikäytön mahdollistavaa "nuoruutta". Pidin itseäni keskimääräistä älykkäämpänä, viisaampana ja aikuisempana, enkä näin jälkeenpäin ajateltuna ole muuttanut mielipidettäni. Olin tarpeeksi kypsä muuttamaan omilleni. Opiskelin ammatin, siirryin työelämään ja myöhemmin opiskelin itse ansaitsemillani ja säästämilläni varoilla vielä pidemmälle.

Minun maailmassa on helppoa opiskella ja opiskelu on reitti vapauteen kaikesta siitä mistä en pidä. En pysty sisäistämään sitä, että kaikille ei ole yhtä helppoa oppia. Kaikilla ei ole yhtä hyviä aivoja edes, jotta oppisivat. Minä en tosin ole tuhonnut aivosolujani päihteillä.

Minun viitekehys alkaa olla akateeminen, vaikka lähtökohtani eivät olleet. Jopa joidenkin vanhojen tuttavien kodit ja elämät hämmästyttävät. Minä olen esteetikko ja aitojen materiaalien ystävä. Aitoa puuta, metallia, luonnonkuituja, huonekasveja, luonnontuoksuja ja ruokaa . Ruoka raaka-aineista alkaen usein itse tehtynä. En esim. haistelisi kotona Voc- päästöistä lastulevyhuonekalua tai tupakalle haisevaa puolisoa hetkeäkään.

On rankkaa olla aina vahva ja pärjäävä, sen kyllä myönnän, mutta kyllä hauskuuttakin on.

Käytöstä, mikä kait on osalle nuorista on "normaalia" itse pidän tyhmänä. Se on jotain mitä en ole itse elänyt. Onneksi. Voin olla tänäkin päivänä ylpeä siitä, että osasin suojella itseäni, vaikka olinkin ulkona ison osan porukasta seurasta. Satunnaisesti lähdin viettämään aikaa pilluralli-tyyppisten nuorten kanssa, mutta laitoin itselleni rajat ja varmistelin turvallisen selustan. Ei sellaista olisi jaksanut joka viikkokaan, vaikka mielenkiintoista tavallaan olikin.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän