Yle Areena: Pilluralli -itsenäistymisen vuosi
Kommentit (48)
Loppui kuitenkin hyviin tunnelmiin. Paistoi päivä sinne synkimpäänkin risukasaan eli Dimitrille joka vaikutti aika toivottomalta aluksi.
Laitan aloitukseni tähänkin ketjuun, kun huomasin, että sama aihe. Katsoin vasta ekan jakson ja alla tunnelmani. Tottakai täytyi verrata omaan elämääni! Mielenkiintoiselta vaikuttaa. Katson pian loputkin jaksot.
.............
Kovia alkuja elämälle, mutta juu, olen itsekin muuttanut pois lapsuuden kodista jo 16 v.
Kuitenkin minä vältin nämä ongelmat. Vanhempani eivät istuneet vankilassa, eivät olleet humalassa tai edes tupakoineet, joten lähtökohtani olivat erilaiset. Silti muutin jo nuorena sisäoppilaitoksen kautta omaan elämään. Pillurallia en ajanut, vaikka minulla oli auto heti 18 v. Käytin autoa niinkuin aikuiset, työssä käymiseen. Velkaa en ottanut. Ensin opiskelu, sen ohessa hanttihommia ja sitten työ, asunto ja uudet hankinnat.
Ensimmäinen kesätyö minulla oli jo 14 v, joten olin säästänyt etukäteen kotona pois muuttamista varten. Vanhemmilleni tuli yllätyksenä, että muutin pois heti peruskoulun käytyäni, En saanut riittävästi älyllisiä haasteita ja pienen kylän "pilluralli" asuinympäristönä ahdisti, joten oli pakko lähteä nuorena yrittämään muuta.
Inhosin sydämeni pohjasta jo nuorena kaikkea hyväksikäytön mahdollistavaa "nuoruutta". Pidin itseäni keskimääräistä älykkäämpänä, viisaampana ja aikuisempana, enkä näin jälkeenpäin ajateltuna ole muuttanut mielipidettäni. Olin tarpeeksi kypsä muuttamaan omilleni. Opiskelin ammatin, siirryin työelämään ja myöhemmin opiskelin itse ansaitsemillani ja säästämilläni varoilla vielä pidemmälle.
Minun maailmassa on helppoa opiskella ja opiskelu on reitti vapauteen kaikesta siitä mistä en pidä. En pysty sisäistämään sitä, että kaikille ei ole yhtä helppoa oppia. Kaikilla ei ole yhtä hyviä aivoja edes, jotta oppisivat. Minä en tosin ole tuhonnut aivosolujani päihteillä.
Minun viitekehys alkaa olla akateeminen, vaikka lähtökohtani eivät olleet. Jopa joidenkin vanhojen tuttavien kodit ja elämät hämmästyttävät. Minä olen esteetikko ja aitojen materiaalien ystävä. Aitoa puuta, metallia, luonnonkuituja, huonekasveja, luonnontuoksuja ja ruokaa . Ruoka raaka-aineista alkaen usein itse tehtynä. En esim. haistelisi kotona Voc- päästöistä lastulevyhuonekalua tai tupakalle haisevaa puolisoa hetkeäkään.
On rankkaa olla aina vahva ja pärjäävä, sen kyllä myönnän, mutta kyllä hauskuuttakin on.
Käytöstä, mikä kait on osalle nuorista on "normaalia" itse pidän tyhmänä. Se on jotain mitä en ole itse elänyt. Onneksi. Voin olla tänäkin päivänä ylpeä siitä, että osasin suojella itseäni, vaikka olinkin ulkona ison osan porukasta seurasta. Satunnaisesti lähdin viettämään aikaa pilluralli-tyyppisten nuorten kanssa, mutta laitoin itselleni rajat ja varmistelin turvallisen selustan. Ei sellaista olisi jaksanut joka viikkokaan, vaikka mielenkiintoista tavallaan olikin.
Suomessa asuu onnellinen kansa tutkimuksen mukaan . Ylen ohjelmia katsoessa ei uskoisi , niin on ankeeta .
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuu onnellinen kansa tutkimuksen mukaan . Ylen ohjelmia katsoessa ei uskoisi , niin on ankeeta .
Nuo tutkimukset on täyttä propagandaa.
Hyvä on. Katsokaa!
Ps. Suomi ei ole onnellisten ihmisten maa, koska meillä on liikaa sekä sekoilua että yksin selviämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tutkimukset on tehty muutettavaksi mieluiseksi tilaajille , sitähän on liikkeellä
Täytyypä katsoa, aikaisemmatkin Samin dokkarit olleet kiinnostavia.
Sinänsä varsin lohdutonta kuvaa antaneet milleniaaleista ja sitä nuoremmista sukupolvista. Vastuuttomutta, huumeita, ulosottoa jne. Pikavippejä, kaljaa ja röökiä.
Hyvinvointiyhteiskunta on pahoinvointiyhteiskunta.
Mikä siinä on tullut, että nykynuoret lähteät vain pienen lusikallisen tietoa kanssa maailmalle, kaikki menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ok, eivät siivoa mutta minkä vuoksi sitten sotkevat ihan älyttömästi turhaan.
Katsoin ekaa jaksoa ja hyi hitto tuon yhden pojan kämppää missä pelasivat änäriä! Oksettavan likaista, kuin jossain dystooppisessa ydinsodan jälkeisessä todellisuudessa.
Ja jätkät miettivät että Jyväskylään muuttamisen jälkeen tulee olemaan haastavaa kun joutuvat käymään itse kaupassa? Kuka hitto heille nyt sitten kaupassa käy?
Hitto mitä luusereita!
Sami Kieksi tekee kyllä hyviä dokumentteja. Toivottavasti tämä Dimitry nyt ainakin saa apua, hänellä kun ei näytä olevan muuta turvaverkkoa kuin kisu ja korjaamon mies.
Dimitrillä on kuitenkin kovaa yritystä, hän olisi vaan tarvinnut turvallisen aikuisen joka auttaa, että olisi saanut sen yritystoiminnan kuntoon ja auttanut raha-asioiden hoidossa. Nämä muut on vähän pullamössöjä, kovasti halutaan itsenäistyä mutta ei mitään hajua työnteosta tai ylipäätänsä elämän realiteeteista. Ihmetytti se tyttö, kun omat asiat on rempallaan niin siihen sitten vielä lapsia pitäisi tehdä? Täytyy se duuni aloittaa itsestä ennenkuin voi ottaa vastuuta muista.
Kaikkea hyvää Dmitrille, oli epätoivoisessa tilanteessa, mutta sai apua, toivottavasti menee nyt paremmin.
Juliakin vaikutti jo aikuistuneelta, mutta toivottavasti odottais vielä tovin vauvahaaveensa kanssa.
Alex on hyvin keskenkasvuinen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Dimitrillä on kuitenkin kovaa yritystä, hän olisi vaan tarvinnut turvallisen aikuisen joka auttaa, että olisi saanut sen yritystoiminnan kuntoon ja auttanut raha-asioiden hoidossa. Nämä muut on vähän pullamössöjä, kovasti halutaan itsenäistyä mutta ei mitään hajua työnteosta tai ylipäätänsä elämän realiteeteista. Ihmetytti se tyttö, kun omat asiat on rempallaan niin siihen sitten vielä lapsia pitäisi tehdä? Täytyy se duuni aloittaa itsestä ennenkuin voi ottaa vastuuta muista.
Jos mulla olisi enemmän rahaa niin lähettäisin Dimitryn kissalle Latz-paketin ja lahjakortin kauppaan. 😿
Surullista että joillakin menee Suomessa näin huonosti. Ne, jotka todella tarvitsevat yhteiskunnan
apua eivät sitä jaksa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tutkimukset on tehty muutettavaksi mieluiseksi tilaajille , sitähän on liikkeellä
Täysin samaa mieltä. Aina löytyy yhteiskuntatieteellinen tutkimuslaitos, josta tutkimuksen tilaaja saa ideologialleen sopivan tuloksen. Tampereen yliopisto on käyty. Noin intuitiivisesti ajateltuna ja maailmaan kiertäneenä voi sanoa, että asiat on aika hyvin Suomessa.
Kumma että Suomessa voidaan käyttää noin alatyylisiä ilmauksia dokumentin nimessä mutta mustaa miestä ei saisi kutsua n-kirjaimella alkavalla sanalla.
Dimitryllä on mun mielestä sen verran hyvät kasvot/kasvonpiirteet, että miesmallina voisi olla :O
Ahdistuin Dmitryn ja hänen kissan voinnista niin että ajattelin etten pysty katsomaan töistä ja kolmatta osaa mutta ehkä katson jos Dmitry on saanut apua.
Kissa söi kärpäsen ja D sanoi että siinä oli sinun päivän ruoka (vai muistanko oikein). Meni tunteisiin. Tälle pojalle ei riitä sitten mitään yhteiskunnan tukea mutta Tytille riittää stailausta yhteiskunnan tuella ja Alkon pomolle bonuksia.
Miten tähän on tultu Suomessa..:?!! Missä vanhempien tuki , myös huostaanotetuista lie jokin vastuu sijaisperheellä..?