Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sydänsairaus voi oireilla näin?

Vierailija
12.04.2021 |

Joo, olen käynyt EKG:ssä, joka oli normaali, samoin verenkuva. Seuraavaksi yritän päästä rasitus-EKG:hen, sillä noita lisälyöntejä ei ole ikinä saatu nauhalle. Saan siis ilkeän tuntoisia lisälyöntejä rasituksessa. Mm. pelkästään kävelyn aikana tulee, mutta lisälyönnit myös menevät ohi kävellessä ilman että pysähdyn lepäämään. Ei sopine sepelvaltimotautiin? Lähisuvussa kyllä sepelvaltimotautia on ollut. Ei kipua, mutta inhottava ahdistava tunne rinnassa. Levossa tulee joskus myös, mutta viime aikoina ainoastaan rasituksessa, mikä on käsittääkseni yleensä merkki jostain vakavasta, joka pitäisi tutkia kunnolla. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Mikä paljastui syyksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin sydämen lisälyöntejä viime keväänä rasituskokeessa. Kuulemma ihan tavallista eikä asiaa tutkittu edes tarkemmin, vaikka olin saanut lähetteen kokeeseen juuri rasituksessa tulevan huonovointisuuden ja väsymisen takia. Kuulemma täytyy vaan soittaa hätänumeroon, jos tulee kova rintakipu joka ei mene parissa minuutissa ohitse.

Jännä vain kun sain keski-ikäisenä yllättäen tietää lääkärin epäilleen sydänvikaa jo kun olin lapsi, ja käskeneen vanhempia viemään minut tutkimuksiin, jos väsyn koulussa. Ei ne koskaan vieneet, vaikka en jaksanut tehdä välitunneilla mitään ja pyörtyilin koulussa.

Vierailija
22/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pyydä holter-mittausta (nauhuri mukana 1-4vrk, saadaan häiriö taltioiduksi) ja rasitusekg:tä. Hyvä nuo on tutkia,koska tosiaan niiden ilmaantumistilanne on muuttunut.

Voi toki olla, että niitä aiheuttaa jokin MUU kuin juuri sydänsairaus, onko sinun kilpirauhasarvosi esimerkiksi tutkittu?

Oletko aloittanut jonkin uuden lääkkeen, kannattaa tarkistaa lääkkeiden tuoteselosteet, koska osa voi lisätä rytmihäiriöitä.

Ja minkä ikäinen olet - itse sain tosi tiheitä rytmihäiriöitä (joka toinen lyönti pahimmillaan oli lisälyönti) vähän alle viisikymppisenä. Sitä kesti pari kk ja sitten se vain loppui ja jälkikäteen olen lukenut, että alkavat vaihdevuodet hormonitoiminnan muutoksineen voivat lisätä voimakkaasti lisälyöntejä - mutta ne yleensä häviävät kyllä?

Eli tutkia kannattaa, mutta välttämättä eivät nuo siis liity sydänsairauteen.

N54

Holter on itse asiassa tehty kolmisen vuotta sitten, kun oli enemmän noita lisälyöntejä (ei rasituksessa, vaan ainoastaan levossa). Siihen ei tietenkään mitään nauhalle silloin saatu. Lisälyöntien luonne vaan on muuttunut aika radikaalisti viimeisten kolmen viikon aikana siten, ettei niitä levossa juuri ole, ainoastaan rasituksessa, lisäksi ne ovat tuntuneet erilaisilta verrattun aiempaan, pahemmilta. Ja vajaa 40-vuotias olen. En ole aloittanut mitään lääkkeitä viime aikoina. Kilppariarvot otettiin myös, jotka olivat lääkärin mukaan ok, vaikka mielestäni se T4V-arvo oli matalahko, muistaakseni 13 pintaan. Propral on ollut tosiaan tarvittaessa ainakin tuon kolme vuotta.  Harvoin olen tätä ennen tarvinnut, joten en usko, että kehoni olisi kyseiseen lääkkeeseen tottunut. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni todettiin sydämen lisälyöntejä viime keväänä rasituskokeessa. Kuulemma ihan tavallista eikä asiaa tutkittu edes tarkemmin, vaikka olin saanut lähetteen kokeeseen juuri rasituksessa tulevan huonovointisuuden ja väsymisen takia. Kuulemma täytyy vaan soittaa hätänumeroon, jos tulee kova rintakipu joka ei mene parissa minuutissa ohitse.

Jännä vain kun sain keski-ikäisenä yllättäen tietää lääkärin epäilleen sydänvikaa jo kun olin lapsi, ja käskeneen vanhempia viemään minut tutkimuksiin, jos väsyn koulussa. Ei ne koskaan vieneet, vaikka en jaksanut tehdä välitunneilla mitään ja pyörtyilin koulussa.

Pyörtyiliä ei tämän takia ole ollut, mutta väsymystä kyllä. Tiedä sitten, liittyykö se juuri tuohon vai onko oma erillinen oireensa.

Ap

Vierailija
24/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki veriarvot ok, esim. kilpirauhanen (liikatoiminta) ja ferritiini?

Vierailija
25/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuko sinulla olla siitepölyallergia? Itsellänikin rytmihäiriöt lisääntyvät aina keväällä, olen yhdistänyt siitepölyallergiaan (joka minulla on melko paha).

Vierailija
26/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni verenkuva otettiin, siinä kaikki ok. Ferritiiniä ei otettu, joskus se on ollut 42, mikä on käsittääkseni ihan ok. Siitepölyallergiaa ei ole, ainakaan mitenkään selvästi. Jokunen vuosi sitten söin allergialääkkeitä siitepölyaikaan, mutta siitä taitaa olla pari kolme vuotta aikaa. Mutta ei ole esim. mitään nenän vuotamista tai silmien kutinaa.

Ap

Vierailija
27/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa kunnossa verisuonet on? Niitä voi mitata pulse wave velocity laitteella.

Voi olla myös pelkkä psyykkinen juttu. Aivothan ne käskee sydäntä miten sen pitää lyödä. Kokeile hengitysharjoituksia ja meditaatiota jos on stressiä tai ahdistusta. Älykellot osaavat nykyisin mitata stressiä. Esim garmin.

Sinänsä tuskin mitään suurempaa vikaa on jos ekg on normaali. Jotkut älykellot osaavat mitata myös ekg:n jos haluat noi ekstralyönnit paperille.

Vierailija
28/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni verenkuva otettiin, siinä kaikki ok. Ferritiiniä ei otettu, joskus se on ollut 42, mikä on käsittääkseni ihan ok. Siitepölyallergiaa ei ole, ainakaan mitenkään selvästi. Jokunen vuosi sitten söin allergialääkkeitä siitepölyaikaan, mutta siitä taitaa olla pari kolme vuotta aikaa. Mutta ei ole esim. mitään nenän vuotamista tai silmien kutinaa.

Ap

Sitten tuo siitepölyveikkaus on varmasti väärä. Ajattelin, että jos keho kävisi kovilla allergian takia, mutta ei taida sinun kohdallasi olla näin.

Käsittääkseni ferritiinissä 42 on kyllä matala. Aloittaisin sinuna rautakuurin ihan itsenäisesti ja testaisin auttaako.

Vierailija
29/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa kunnossa verisuonet on? Niitä voi mitata pulse wave velocity laitteella.

Voi olla myös pelkkä psyykkinen juttu. Aivothan ne käskee sydäntä miten sen pitää lyödä. Kokeile hengitysharjoituksia ja meditaatiota jos on stressiä tai ahdistusta. Älykellot osaavat nykyisin mitata stressiä. Esim garmin.

Sinänsä tuskin mitään suurempaa vikaa on jos ekg on normaali. Jotkut älykellot osaavat mitata myös ekg:n jos haluat noi ekstralyönnit paperille.

Mistäpä tuon verisuonten kunnon tietäisi. Mutta verenpaine on aina ollut matala, kolesterolit normaali ja ylipainoa ei ole, enkä ole ikinä tupakoinut, niin veikkaisin, että ihan ok. Ennen koronaa treenasin myös kamppailulajia, missä ei kinä ollut ongelmia sykkeen kanssa.

Vika on siinä, että miten voin tai uskallan mitään liikuntaa jatkossa harrastaa, jos heti tulee lisälyöntejä ja ahdistava olo.

Ap

Vierailija
30/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIllaiset elintavat?liikunta,ylipaino?

Vierailija
31/46 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIllaiset elintavat?liikunta,ylipaino?

Mainitsin jo aiemmassa viestissä, että ennen koronaa treenasin kamppailulajia, nykyään tulee käytyä lähinnä lenkillä. Ylipainoa ei ole. Jonkin verran ehkä stressaavaa lapsiarkea ja työstressiä on.

Ap

Vierailija
32/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eilen, kun kävin taas kävelyllä, niin muljauksia tuli vain muutama, ja ne menivät hyvin äkkiä ohi.

Sydänsairaudessa tilanne ei varmaan vaihtelisi. Yritin ennen lenkkiä avata pari nikamalukkoa. Olisiko se voinut auttaa? Pitääkö tässä nyt sitten uskoa, että kyseessä on vain stressin ja väsymyksen aiheuttama oire, joka menee itsestään ohi.

Ap

Vierailija
33/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Vierailija
34/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla syketason nousu enteili sairastumista esim. flunssaan, syke oli koholla jo ennen kuin oireet tulivat kunnolla "päälle".

Itselläni rytmihäiriöillä/lisälyöntisyydellä on yhteys liian vähään uneen ja myös stressiin. Myös vaihdevuodet tuntuvat vaikuttaneen asiaan.

Vierailija
35/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eilen, kun kävin taas kävelyllä, niin muljauksia tuli vain muutama, ja ne menivät hyvin äkkiä ohi.

Sydänsairaudessa tilanne ei varmaan vaihtelisi. Yritin ennen lenkkiä avata pari nikamalukkoa. Olisiko se voinut auttaa? Pitääkö tässä nyt sitten uskoa, että kyseessä on vain stressin ja väsymyksen aiheuttama oire, joka menee itsestään ohi.

Ap

Saattaa olla, mutta voi olla muutakin. Onko kalium-arvo mitattu, miten D-vitamiini? Itselläni mittauksissa vakava puutos molemmissa, aiheuttaa myös lisälyöntisyyttä. Tähän lisäksi bisoprololi, näillä jotakuinkin, pärjäilee, lisälyöntejä 5000 / vrk. 

Tuolla vasemmalla rinnassa lavan kohdalla kyllä menee myös hermotuksia, jotka saattavat saada kovaakin kipua aikaan. Fyssari osaisi antaa tästä tietoa, josko hartia / niskajumi?

Vierailija
36/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saattaa olla, mutta voi olla muutakin. Onko kalium-arvo mitattu, miten D-vitamiini? Itselläni mittauksissa vakava puutos molemmissa, aiheuttaa myös lisälyöntisyyttä. Tähän lisäksi bisoprololi, näillä jotakuinkin, pärjäilee, lisälyöntejä 5000 / vrk. 

Tuolla vasemmalla rinnassa lavan kohdalla kyllä menee myös hermotuksia, jotka saattavat saada kovaakin kipua aikaan. Fyssari osaisi antaa tästä tietoa, josko hartia / niskajumi?

Kalium taitaa kuulua pieneen verenkuvaan, eli se on mitattu. D:tä ei, mutta sitä menee purkista sen verran, etten usko siinä olevan häikkää. Vasemmalla lavan kohdalla on kyllä jumi, tai siis koko hartioissa, yläselässä ja niskassa kallonpohjaa myöten on krooninen jumitustila. Käyn tällä viikolla hierojalla, josko siitä olisi apua.

Ap

Vierailija
37/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Flimmeri tyyppinen rytmihäiriö aiheuttaa myös väsymystä.

Vierailija
38/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla matala feriitini teki jatkuvia lisälyöntejä. Niitä oli lähes 1000 vuorokaudessa. Pitkä rautakuuri helpotti asiaa

Vierailija
39/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänlihastulehdus n 15v sitten, siitä kehittyi 5 vuodessa sydämen vajaatoiminta, tarkemmin sydänlihassairaus dilatoiva kardiomyöpatia. Se ilmeni niin, että ei saanut happea, lopulta meni taju ja teholle, keuhkot täynnä nestettä, olin hukkua omiin nesteisiini.

Syynä on että vasen sydämen kammio oli laajentunut ja samalla pumppausteho pudonnut. Nyt tuosta 9 vuotta ja lääkkeillä (ACE-estäjä, betasalpaaja ja nesteenpoisto) pystyn jatkamaan työelämässä normaalisti, tiedän että joku päivä romahdus tulee ja olen tehnyt elvytyskiellon. Olen valmis, kun kutsutaan.

Vierailija
40/46 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Flimmeri tyyppinen rytmihäiriö aiheuttaa myös väsymystä.

Pulssi on muuten tasainen, lukuun ottamatta muljauksia, eikä mitenkään korkea. Eli sei taida sopia flimmeriin.

Ap