Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selität/kerrot isovanhemmille lapsen psyykkisestä sairaudesta tai kehitysvammaisuudesta?

Vierailija
11.04.2021 |

Nykyään psyykkisiin sairauksiin tai kehitysvammaisuuteen suhtaudutaan asiallisemmin, mutta entisinä aikoina näihin suhtauduttiin jäätävän tylysti. Haluttiin pitä kaikki epänormaali poissa muiden silmistä. Miten isovanhemmat ovat suhtautuneet, kun lapsenlapsi onkin sen ajan termeillä epänormaali ja esim. psyykkisesti sairas tai syntymästä asti esim. downin syndrooma?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan isovanhemmiksi tulevat eivät ole noita muinaisia aikoja eläneet. Viisi-kuusikymppiset ovat ihan nykymaailman ihmisiä.

Vierailija
2/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti. Isovanhemmilla on pitkä elämänkokemus. Yhtä rakas vammainen on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

l

Vierailija
4/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole ihan suoraa kokemusta , mutta sitten taas on kokemusta siitä kuinka minun isovanhempani suhtautuivat 70-luvun lopulla syntyneen sisarukseni kehitysvammaan ja myöhemmin psyykkisiin ongelmiin.

Hän on ollut todella rakas ja tärkeä ja on saanut heiltä aivan samoin huomiota ja rakkautta kuin muutkin. Kun sisarukseni sairastui psyykkiseen sairauteen oli 80-vuotias  ( 10-luvulla syntynyt) isoisäni ensimmäisten joukossa  menossa häntä tapaamaan sairaalaan.

Vierailija
5/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan isovanhemmiksi tulevat eivät ole noita muinaisia aikoja eläneet. Viisi-kuusikymppiset ovat ihan nykymaailman ihmisiä.

Tässä on selkeästi jo sukupolvien välinen ero. Omat vanhempani ovat 70+ ja suhtautuminen epänormaaleihin ihmisiin on tylyä. Siis 60- luvun mittapuulla epänormaaleihin. 

Vierailija
6/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo muinaiset ajat joina kulissit ovat totuutta ja empatiaa tärkeämpiä valitettavasti elävät vieläkin kaupunkien ulkopuolella.

Autismi on sukuni vaiettu salaisuus. Asiasta ei vaan yksinkertaisesti saa puhua. Vieläkään.

Vierailija
7/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niille pitäisi kertoa?

Vierailija
8/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on selkeästi jo sukupolvien välinen ero. Omat vanhempani ovat 70+ ja suhtautuminen epänormaaleihin ihmisiin on tylyä. Siis 60- luvun mittapuulla epänormaaleihin. 

Ilmeisesti suhtautuminen on jättänyt sinuun jälkensä, kun puhut "epänormaaleista".

Vierailija
9/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ennenhän nimenomaan kaikenlaiset ihmiset sai elää muiden joukossa. Ennen ihmiset vietti paljon aikaa mm oman kylän väen kanssa kun ei ollut muita huvituksia kuin kyläillä. Kehitysvammaiset ja muuten omalaatuiset ihmiset saivat elää muiden joukossa kotonaan eikä heitä suljettu laitoksiin, ei sellaiseen ollut resursseja.

Vierailija
10/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovampi- ikäisillä on yleensä laaja elämänkokemus ja ymmärrys. Ja suvaitsevaisuus suurempi kuin nuorilla.

Itse ole isovanhempi eikä mainisemasi asiat isovanhemmuutten vaikuta.

Vierailija
11/11 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut sen mitä muillekin lapsen lähipiirille/niille ihmisille joille olen halunnut jakaa. Se miten joku asiaan reagoi ei ole lopulta lainkaan minun ongelmani vaan ihmisen itsensä. Iällä ei ole näissä useinkaan väliä, vaan törpösti voi käyttäytyä niin 20- 60- kuin 80-vuotias. Jos ei omaa sosiaalista silmää yhdistettynä empatiaan, niin sitten ei vaan omaa.

Meidän lapsi sai diagnoosin lapsuusiän autismi diagnoosin 3-vuotiaana ja ikävin tapa suhtautua oli kyllä oikeastaan, kun yksi ihminen kysyi heti olemmeko surullisia ja kauhisteli muille, kuinka hirveä asia nyt tapahtui meille. Diagnoosi ei vaikuta lapsen terveyteen ja sehän on osa lasta siinä missä luonnekin. Ei minun lapseni ole hirveä eikä hänessä ole mitään väärää. Mielestäni on loukkaavaa tehdä oletuksia, että asiasta pitäisi olla jotenkin todella surullinen. Parempi olisi kysyä, mitkä fiilikset sinulla on asian suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä