Pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan
Olin just työkokeilussa, jossa molemmat oltiin tyytyväisiä, minä ja työnantaja. Mutta tämän koronan takia heillä ei ole varaa palkata mua enempää, omaa porukkaakin lomautetaan ehkä.
Työkkärin "virkailija" on sitä mieltä, että mun pitää mennä kuntouttavaan työtoimintaan jota hän ehdotti jo ennen kun itse löysin tuon työkokeilupaikan. Koska mulla on pari vuotta työttömyyttä takana ja olen niin iäkäs, olen 53v. Onko tuo ihan täyspäinen, kettumainen vai onko tässä mitään järkeä??
Kommentit (39)
Kuntouttava on kunnan tarjoama palvelu, työkkärin pitää se sinulle esitellä, mutta muuten työkkäri ei todellakaan pakota sinne. Iso osa kaltaisiasi on jo nyt kunnan asiakkaina, työkkäri ei enää hoida työllistymiseensä liittyviä asioita.
Täälläkin työttömäksi jäävä viiskymppinen. Mieluummin olisin töissä mutta yt-neuvottelujen kautta tuli potkut. Aika selvää ettei mua minnekään enää palkata. Hakemuksia olen lähetellyt, ei tule edes vastausta.
Joten työkkäri saa työntää työkokeilut persiiseensä, samoin kuntouttavat pelleilyt ja pupukurssit. Olen koulutettu, mittavan työkokemuksen omaava ammattilainen. Ei lie mun vikani jos työnantajien annetaan vaan sikailla ja harrastaa törkeää ikäsyrjintää. Huutavan työvoimapulan maassa!
Alkaa vaan tosissaan huolestuttaa, että karenssin uhalla tässä iässä leimataan työkyvyttömäksi ja joudun jonnekin pipipäitten ja päihdeongelmaisten joukkoon opettelemaan kirjoittamaan oman nimeni.
Jos olet työkykyinen, et tarvitse kuntouttavaa. Ja jos olet pärjännyt työkokeilussa, olet todistanut työkykysi.
Älä suostu.
Puuro kirjoitti:
Älä suostu. T. Neljättä vuotta kuntouttavan työn kierteessä oleva :(
Olin kuntouttavassa työtoiminnassa 3 kuukautta ja nyt on jo 3 palkkatukityöpaikka tulossa sen jälkeen, tämä nyt alkava on vuoden kestävä, palkka 2200 brutto kuukaudessa, toimistotyö.
Minulle alkoivat ehdotella myös, mutta onnekseni avautui palkkatukityöpaikka, jonka sain. 5 kk pesti, josta puolet jo mennyt. Heinäkuun aion loikoilla mökillä.
Kenekään ei tarvise ruveta tiskirätiksi...
Vierailija kirjoitti:
Minulle alkoivat ehdotella myös, mutta onnekseni avautui palkkatukityöpaikka, jonka sain. 5 kk pesti, josta puolet jo mennyt. Heinäkuun aion loikoilla mökillä.
Tuosta ei kerry ansiosidonnaista. Palkkatukityön täytyy kestää 7 ja puoli kuukautta, että saa ansiosidonnaisen kerättyä.
Normaalissa työsuhteessa riittää 6 kuukautta.
Voithan aina hakea atk kurssille yms. Ehdota vaan työkkärissä mistä ois hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Meet sinne vaan. Kattelet hyvän makuupaikan ja käsket herättää syömään. Ei tartte kauaa käydä.
Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu laiskottelua varten,
laiskottelu ei kasvata luonnetta positiiviseen suuntaan
Työttömien pupuleikit loppuu pian kun Filatov astuu taas ohjaksiin
Johanna_sos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meet sinne vaan. Kattelet hyvän makuupaikan ja käsket herättää syömään. Ei tartte kauaa käydä.
Kuntouttava työtoiminta ei ole tarkoitettu laiskottelua varten,
laiskottelu ei kasvata luonnetta positiiviseen suuntaan
Kuitenkin todellisuudessa kuntouttava varmistaa työttömyyden jatkumisen ja kasvattaa korkeintaan kyynisyyttä. Pupukurssien kanssa näitä aikuisten päiväkerho paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua hakemaan. Näihin orjatöihin ei pidä suostua.
Tätä minäkin ehdotin, mutta joku kyylä meni ja poistatti ehdotukseni.
Eli masennus-saikkua kehiin vaan. Jokainen osaa esittää surullista ja netti on täynnä oppimateriaalia eli masentuneiden tarinoita.
Totuuden kertominen oli myös yritetty poistaa. Näkyy vielä lainauksena kun joku on vastannut siihen. Kuntouttavalla välttää oikeat työt.
Tietääkö kukaan, noudatetaanko työkeilun osalta samaa lakia kuin te-toimiston aikana? Kun nythän kuntakokeilun aikana työkokeilu on mahdollista kaikille, ei ainoastaan alanvaihtajille.
Tunti- ja keston osalta päivää/vko etsiskelin, mutta ei löydy..
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, noudatetaanko työkeilun osalta samaa lakia kuin te-toimiston aikana? Kun nythän kuntakokeilun aikana työkokeilu on mahdollista kaikille, ei ainoastaan alanvaihtajille.
Tunti- ja keston osalta päivää/vko etsiskelin, mutta ei löydy..
Ihan sama laki on. Katso laki julkisesta työvoimapalvelusta ja valtioneuvoston asetus julkisesta työvoimapalvelusta.
Työkokeilun minimikesto on 4 tuntia päivässä eikä työkokeilusopimusta myöskään tarvitse tehdä joka viikonpäiväksi. Maksimikesto on 8 tuntia.
Työkokeilu on keino häpäistä työtöntä siinä missä pupukurssikin. Molempien avulla kasvatetaan painetta siihen, että työtön luo työpaikan itselleen.
Kuntouttava työtoiminta voi olla ihan samaa työtä, jota tekisit muutenkin ilman sitä 9 euroa per päivä. Parisen vuotta sitten olin puoli vuotta yliopistolla "kuntouttavassa työtoiminnassa". Siellä ohjasin kahta väitöskirjan tekijää ja pidin yhtä syventävää kurssia. Tuo kurssin pitäminen ei kuulunut "kuntouttavaan työtoimintaan", vaan pidin sitä ihan pro bono, kun kerran dosentuuri oli aikoinaan tullut hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta voi olla ihan samaa työtä, jota tekisit muutenkin ilman sitä 9 euroa per päivä. Parisen vuotta sitten olin puoli vuotta yliopistolla "kuntouttavassa työtoiminnassa". Siellä ohjasin kahta väitöskirjan tekijää ja pidin yhtä syventävää kurssia. Tuo kurssin pitäminen ei kuulunut "kuntouttavaan työtoimintaan", vaan pidin sitä ihan pro bono, kun kerran dosentuuri oli aikoinaan tullut hankittua.
Miksi muut eivät pääse noin helppoihin hommiin?!
Miksi ei vain työllistetä kaupungille puutarhanhoitajaksi (haravointi)
Mitä toi kuntouttava siis tarkoittaa? Mulle ei ole koskaan tästä mainittu, mutta mä oon ollut työttömänä kolmisen vuotta, ja parilla pupukurssillakin ollut. Yritin opiskellakin, mutta lopetin sen. Mt-ongelmia kyllä on. Olisiko kuntouttava juuri mua varten?
Mitä hyötyä? Mitä haittaa?