Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hyvätasoisille autismin kirjon ihmisille, että he ovat monilahjakkaita?

Vierailija
11.04.2021 |

Vai onko se enemmänkin poikkeuksellista? Millaiset ihmiset ovat yleensä monilahjakkaita?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivotutkijat ovat itse autisteja elleivät ymmärrä ettei se aivojen toimiminen toisin ole mikään syy kaikkeen. Ihmisellä on myös psyyke ja sillä voimia eikä aivotutkija voi väittää millään että ensin on ne aivot ja sitten vasta se toiminta. Ihan autistista ajattelua, mekaanista ja väärää.

Ihminen voi tahtoaan kehittämällä luoda uusia aivotoimintoja vaikka kuinka.

Mitäs höpötät? Väitätkö, että autistit tahtoa kehittämällä muuttuvat neurotyypillisiksi? Oletko koskaan tavannut vaikeasti autistista ihmistä?

Vierailija
22/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005718865.html

Tuossa linkki siihen, että Einstein oli rasisti.

Noh, unohdetaanko nyt hänen teoriat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin omasta näkökulmastani eli olen kirjolla ja diagnosoitu, mutta siis vasta hyvin kypsässä iässä.

Osaan sanoa siis omasta puolestani, että ensin on ihmisen perimä ja sitten on mahdollisesti autismin kirjoa. 

Jokainen on lahjakas omalla tavallaan, mutta ainakin minun kohdallani autismi (todettu vasta 58 vuotiaana!) on vaikuttanut siten, että osa-alueet joilla on ollut hankaluuksia ovat jääneet heikommin kehittymättä luontaisen valinnan vuoksi, eli olen yleensä hyvin suorapuheinen, eikä minulla ole haasteita sosiaalisen pelisilmän suhteen, on vaikea tunnistaa esim ihmisten tunnelmia, tuntoja, mutta vastaavasti se että elämä on mennyt aika omin nokin, tarkoitan että teen asiat yksin, omalla tavallani ja parisuhteet eivät ole kantaneet pitkälle (ei johdu yksinään kirjosta) mutta myös niistä tavallisista lapsuudenkokemuksista, niin olen ollut sellainen pelle peloton ja käyttänyt kaiken aikani ajatteluni, työni, urani ja niiden muutaman erityislahjakkuuden kehittämiseen. 

Minusta on tullut aika hyvä, asiakkaita riittää on tullut mainetta (osin maine on että olen haastavakin, mutta omintakeinen ja nerokas jopa osin), mutta tämä pitkälti myös panostuksen takia.

Minulla on muutamia intohimon kohteita, aihealueita, osa on lapsesta asti ollut samoja, osa vaihtuu, kun koen että olen nähnyt sen lajin niin siirryn toiseen.

Minulla nämä jotkut alueet toimivat rauhoittavina tekijöinä, kun koen että olen stressaantunut ihmisten seurasta, niin vetäydyn pohjapiirrosten pariin. Kyllä, rakastan talojen ja asuntojen pohjapiirroksia ja teen mielessäni uudisremonttia koko ajan, ja kyllä, tälläkin alalla olen menestynyt ja tehnyt rahaa.

Minulla on absoluuttinen sävelkorva, mutta niin matala itsetunto etten voi laulaa edes karaokea tms. enkä osallistu asioihin jos en ole jokseenkin todella hyvä sillä alueella. 

Olen saanut lähelle maksimipisteitä asperger testeissä, mutta olen koko elämäni kompensoinut, harjoitellut ja oppinut uusia asioita. Mm viimeksi luin "asperger elämäntaito ja käytösopas' niin opin siitä että kun tulet huoneeseen on hyvä ottaa katsekontaktia ja hymyillä, jotta luodaan yhteys muiden kanssa. 

Ylipäänsä elämä on ollut aika vaikeaa, siis sikäli että alakuloa, masennusta ja ahdistuneisuutta jen koska olen kokenut olevani erilainen ja usein etten "tajua" tilanteita, esim ajaminen uuteen tai vanhaankin paikkaan on vaikea, eksyn kaikialla lähes aina, isossa kaupassa jne ja sitten aistiyliherkkyys melu, hajut jne mutta olenkin ollut yrittäjä lahes koko aikuisiän koska muiden kanssa on ahdistavaa, ja vaikeaakin.

Mutta summa summarum, voi elää suhteellisen hyvää elämää kun sen voi luoda omanlaiseksi ja että pystyy käyttämään vahvuutensa, minulla on kirjallista, luovaa, ja olen tarkkanäköinen sosiaalisissa tilanteissa koska olen tottunut olemaan tarkkailija ja vähän sivussa.

Pikkutarkkuus on haaste ja voimavara ja jos olisin nuorempi varmaan rikastunut koodarina tms. nyt  olen luovalla alalla ja luon mitä haluan ja aika moni tykkää, enkä edes " tajua" jos joku ei tykkää, tai tykkää minustakaan. 

Kehitä vahvuuksiasi ja anna palaa, älä kiinnitä huomiota hankaluuksiin, voit opetella niitä ja voit saada apua, minä valitettavasti en saa kuskiksi ketään kun eksyn ja myohästyn tapaamisista. Siksi yritän saada kaikki tänne kotitoimisoon :) en edes kerro että en löydä edes gprsn avulla.

Onnellisen tietämätön, aika pidetty ja ihailtukin eksentrinen aikuinen nainen. Sori taas tuli perinpohjainen tarina, mutta minkä voit.

Ps. en kerro että olen assi, koska en halua leimautua. On ok että minua pidetään ehkä erikoisena.

Vierailija
24/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuupppia

Vierailija
25/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger oli n a t si, eli kannattaa kyseenalaistaa hänen perintönsä, jota muutetaan jatkuvasti, että se ei pysy edes reunaehdoissaan piirteiden suhteen.

Noh, sitähän ei tiedetä. Monia muitakin sen ajan ihmisiä on syyllistetty n a t s eiksi. Pitää asettaa ihmiset siihen kontekstiin, missä he elivät.

Tämä on fakta.

Tutki asiaa, niin tiedät.

älä viitti provota

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005648463.html

Ei ole provo.

Yritä asettaa ihmiset siihen kontekstiin missä elivät, sanoin. 

oletko sitä mieltä, että kaikki Einsteinin teoriat pitää kumota? Hänhän oli rasisti.

He elivät hyvin nationalistisen tiedemaailman aikaan, joka ajoi omia kantojaan, joten siksi Aspergerin perintöä pitäisi kyseenalaistaa.

Vierailija
26/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat lahjakkaita, jotkut monella tavalla. Jotkut kapeammin. 

Olisiko niin että elämän laatu on kiinni siitä millä alueilla on heikkoutta ja vahvuutta ja ennen kaikkea siitä kuinka valmentaa itseään ja pyytää apua tarvittaessa.