Minulle lääkäri ja apteekin farmaseutti sanoivat ettei maskin pitäminen pitäisi vaikuttaa verenpaineeseen
Työterveyslääkäri määräsi minulle verenpainelääkkeet, kun paineet olivat 140/108. Tätä samaa luokkaa olivat kahdella eri mittauskerralla. Joudun töissä pitämään koko päivän maskia ja samoin jouduin olemaan maski naamalla koko tuon lääkärillä käynnin ajan.
Kotona sitten kun mittaan, kun olen ollut tunteja ilman maskia, niin arvot ovat olleet aina alle 125 ja alapainekin usein alle 90. Väittävät silti, ettei maskin pitäisi vaikuttaa verenpaineeseen. No minulle ainakin maski on tukala astman takia ja kun otan sen pois, niin tuntuu kuin joku lakkaisi suunnilleen kuristamasta ja raikas ilma virtaa keuhkoihini. Miksi tuollainen happivaje ei muka nostaisi verenpainetta ja sitä kautta sydämen työmäärää? Pulssi on myös aina ollut korkeampi maski naamalla mitattuna. Ei mene kyllä minun jakeluun, ettei mitään vaikutusta muka olisi, vaikka en mikään alan varsinainen ammattilainen olekaan. Onhan se nyt päivän selvää, että kun olet useita tunteja vajaalla hapella, niin totta kai sydän joutuu työskentelemään enemmän.
Kommentit (25)
Maski tutkitusti ei aikaansaa happivajetta astmastikollakaan.
Sen sijaan sinulla näyttää olevan joku paniikkihäiriön kaltainen psyykkinen oireilu, jolla aiheutat itsellesi noita kohtauksia.
Harjoittele maskinkäyttöä kotona rauhallisesti ja opettele pois pelosta.
Paineet nousevat vastaanotolla, hyvin tavallista. Hanki mittari kotiin ja ylläty. Maskin kanssa sillä ei ole tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan sinulla näyttää olevan joku paniikkihäiriön kaltainen psyykkinen oireilu, jolla aiheutat itsellesi noita kohtauksia.
Olen pitänyt maskia töissä yli kahdeksan viimeistä kuukautta 8-12 tunnin päiviä kerrallaan. Meinaatko että vielä tarvitsen harjoitusta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Paineet nousevat vastaanotolla, hyvin tavallista. Hanki mittari kotiin ja ylläty. Maskin kanssa sillä ei ole tekemistä.
Minähän aloituksessa juurikin sanoin, että kotona mitattuna arvot ovat paljon paremmat. Mutta on se kumma, että minulta on mitattu verenpaineita työterveystarkastuksissa iät ja ajat, eikä niissä ole ollut mitään vikaa ennen tätä maskipakkoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astman lisäksi myös krooninen allerginen nuha, eli esim nenäni on koko ajan enemmän tai vähemmän tukossa.
ap
Kahden eri mittauksen perusteella ei kyllä pitäisi määrätä verenpainelääkkeitä oli maski tai ei. Jos olet ylipainoinen, tupakoit, diabeetikko, rasva-arvot pielessä jne, voi tilanne olla toinen.Lääkärille hyvin tuttu on valkotakkiverenpaine eli se, että verenpaine on vastaanotolla korkeampi kuin kotona. Ihan kaikki tiedot eivät nyt aloituksessa täsmää.
Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?
https://archive.is/J3SDo
Maskit alkaa olla "case closed". Maskipakko ei voi enää tulla, kun tämä tieto leviää. Saa jakaa:
Yliopisto varoittaa: Nanomateriaalit ovat aivoihin kertyvä tappava vaara, mutta niitä saa käyttää kuluttajatuotteissa miten huvittaa – edes ilmoitusvelvollisuutta ei ole
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/yliopisto-varoittaa-nanomateriaa…
Face masks and nanotechnology: Keep the blue side up
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1748013221000025
Suurin osa on fiksuja, jotka eivät ole menneet kiinavirushysteriaan.
Heillä on kriittistä ajattelukykyä. Kokeile sitä itsekin.
Mutta jatkakaa vain nanomateriaalin kerryttämistä aivoihinne, ei se ole pois kuin teiltä itseltänne.
Paniikkihäiriö. Maski naamalla pitää pysyä rauhallisena ja hengittää syvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittele maskinkäyttöä kotona rauhallisesti ja opettele pois pelosta.Olen pitänyt maskia töissä yli kahdeksan viimeistä kuukautta 8-12 tunnin päiviä kerrallaan. Meinaatko että vielä tarvitsen harjoitusta?
ap
Kyllä, koska olet ı∂ıootti ja näköjään myös vammaınen
Vierailija kirjoitti:
No en minä kyllä jouda työnteon lomassa juuri panikoimaan, kun koko ajan fokus ja keskittyminen on itse työssä. Kiitos toki diagnoosistasi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Maskeja ei ole tarkoitettu käytettäväksi tunti tolkulla, ei leikkaussalissa olla 8-12tuntia töissä, mutta nykyään näitä maskeja pidetään sen verran koska monella työpaikalla on pakko...
Vierailija kirjoitti:
Haista v. Päänsärkyä esiintyy todella yleisesti, ja se on yleensä nimenomaan happivajeen syytä. Pieni osa saattaa tosin olla myös tuntemattomien valmistusmateriaalien syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kahden eri mittauksen perusteella ei kyllä pitäisi määrätä verenpainelääkkeitä oli maski tai ei. Jos olet ylipainoinen, tupakoit, diabeetikko, rasva-arvot pielessä jne, voi tilanne olla toinen.Lääkärille hyvin tuttu on valkotakkiverenpaine eli se, että verenpaine on vastaanotolla korkeampi kuin kotona. Ihan kaikki tiedot eivät nyt aloituksessa täsmää.
Ylipainoa on ja tupakoin. Verensokerit ja rasva-arvot olivat kohtuu hyvällä tasolla ja niissä ei ollut huomautettavaa.
ap
Juu, ihan tunnettu ilmiö tuo "valkotakkiverenpaine" on. Mutta farmaseutin ei tulisi sanoa yhtään mitään maskin vaikutuksesta terveyteen, ellei ole esim. SH:n pätevyyttä tai vastaavaa. Tai siis ei sillä koulutuksella ole mitään oikeutta selostaa tollasia.
maski aiheuttaa happivajetta ainoastaan idiooteilla
Varmasti se verenpaine nousee kun olet kiukkuinen siitä maskista ja psyykkaat itsesi tuohon tilaan.
Vierailija kirjoitti:
maski aiheuttaa happivajetta ainoastaan idiooteilla
Et siis käytä maskia kun näyt vielä olevan hengissä.
Ton kirjoitelmasi perusteella ei oikein voi tehdä mitään päätelmää. Eli kahden verenpainemittauksen perusteella olet saanut verenpainelääkityksen? Kuulostaa erikoiselta.
Sydänliitossa asiaa pohditaan seuraavasti:
"Riittävänä pidetään epäillyn kohonneen verenpaineen alkuselvittelyissä viikon ajan aamuin ja illoin tehtävää mittaussarjaa ja seurannassa neljän vuorokauden sarjaa määrävälein (esim. 1–3 kuukauden välein) toistettuna. Mittausta jännittävillä on tavallista, että ensimmäinen mittauskerta antaa korkeamman arvon kuin seuraavat. Ensimmäistäkään mittausta ei kuitenkaan pidä sensuroida pois keskiarvoista, koska todennäköisesti tällainen henkilö reagoi verenpaineellaan muissakin tilanteissa."
https://sydan.fi/kysymys/verenpaineen-vaihtelu-2/
Ehkä sinun ahdistuksesi vaikuttaa siihen verenpaineeseen enemmän kuin maskin käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Ton kirjoitelmasi perusteella ei oikein voi tehdä mitään päätelmää. Eli kahden verenpainemittauksen perusteella olet saanut verenpainelääkityksen? Kuulostaa erikoiselta.
Sydänliitossa asiaa pohditaan seuraavasti:
"Riittävänä pidetään epäillyn kohonneen verenpaineen alkuselvittelyissä viikon ajan aamuin ja illoin tehtävää mittaussarjaa ja seurannassa neljän vuorokauden sarjaa määrävälein (esim. 1–3 kuukauden välein) toistettuna. Mittausta jännittävillä on tavallista, että ensimmäinen mittauskerta antaa korkeamman arvon kuin seuraavat. Ensimmäistäkään mittausta ei kuitenkaan pidä sensuroida pois keskiarvoista, koska todennäköisesti tällainen henkilö reagoi verenpaineellaan muissakin tilanteissa."
https://sydan.fi/kysymys/verenpaineen-vaihtelu-2/ Ehkä sinun ahdistuksesi vaikuttaa siihen verenpaineeseen enemmän kuin maskin käyttö.
Ei minulla ole mitään hemmetin ahdistusta. Töissäkään en kerkeä koko maskia edes miettiä. Sen vain aina huomaa, että kun sen ottaa pois, niin tuntuu kuin suunnilleen taivaaseen pääsisi kun on helpompi hengittää. Muutoin en koko maskiin ja sen olemassaoloon jouda edes keskittymään.
ap
Maskien terveyshaitoista vaietaan aivan liiaksi. Jos on jokin krooninen hengitystiesairaus kuten astma, niin sen haitallisempia ovat kantajallensa.