Allerginen reaktio lakritsikastikkeesta
Älytön pitkäkestoinen nokkosihottuma, onko kellään muulla tullut Pirkka lakritsikastikkeesta? Ja oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun noita kastikkeita jäätelöön laitan...
Kommentit (12)
Oletko AP nostamassa joukkokannetta vai lanseeraamassa kilpailevan tuotteen?
No, haluaisin lähinnä tietää mikä ainesosa kyseisessä kastikkeessa aiheuttaa allergiaa, jotta osaan sitä ainetta karttaa vastaisuudessa. Koko naama on nokkosihottuman peitossa ja polttelee, kohta 24 h syömisestä.
Mistä sä tiedät, että juuri se lakritsikastike aiheutti sun nokkosihottuman?
Vierailija kirjoitti:
No, haluaisin lähinnä tietää mikä ainesosa kyseisessä kastikkeessa aiheuttaa allergiaa, jotta osaan sitä ainetta karttaa vastaisuudessa. Koko naama on nokkosihottuman peitossa ja polttelee, kohta 24 h syömisestä.
Kirjoitat sisällysluettelon itsellesi ylös. Jos/kun seuraavalla kerralla saat allergisen reaktion jstkn ruoka-aineesta, niin vertailet sisällysluetteloja, että onko kenties samoja aineita. Siitä voit alkaa vetämään johtopäätöksiä, että mitä kannattanee välttää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, että juuri se lakritsikastike aiheutti sun nokkosihottuman?
Koska en syönyt mitään muuta uutta tai kummallista eilen illalla. Söin illalla, kaikki oli hyvin kun menin nukkumaan. Nokkosihottuma nousi yön aikana, ns. viivästynyt reaktio.
Salmiakki ja lakritsi ei ole ennen aiheuttanut mitään.
Ei se sitten vielä kovin "pitkäkestoinen" ihottuma ole, jos viime yönä nousi.
Ainakin siinä on säilöntäaineena kaliumsorbaattia, jolle itse olen allerginen.
Ainesosat
Glukoosisiirappi, sokeri, vesi, lakritsijauhe (2,7 %), sakeuttamisaineet (E1422, karrageeni), ammoniumkloridi, väri (E153), aromit,säilöntäaine (kaliumsorbaatti), suola
Vierailija kirjoitti:
Nokkosihottuma laskee yleensä vartissa, joten kyllä koko päivän kestävä "kohtaus" on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siinä on säilöntäaineena kaliumsorbaattia, jolle itse olen allerginen.
Ainesosat
Glukoosisiirappi, sokeri, vesi, lakritsijauhe (2,7 %), sakeuttamisaineet (E1422, karrageeni), ammoniumkloridi, väri (E153), aromit,säilöntäaine (kaliumsorbaatti), suola
Se voisi olla, tai musta väriaine E153 eli lääkehiili. On lievästi myrkyllinen aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkosihottuma laskee yleensä vartissa, joten kyllä koko päivän kestävä "kohtaus" on pitkä.
Isälläni oli ilmestynyt yön aikana ja ennätti varata lääkärin ja käydäkin siellä saamassa lääkityksen eli oli ilmeisesti aika pitkäkestoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isälläni oli ilmestynyt yön aikana ja ennätti varata lääkärin ja käydäkin siellä saamassa lääkityksen eli oli ilmeisesti aika pitkäkestoinen.
No, mulla on ollut nokkosihottuma vuosikymmeniä lapsesta saakka, ja se tulee ja menee nopeasti. Ensimmäinen pidempi nyt menossa.
No, sä olet allerginen kyseisen lakritsikastikkeen jollekin ainesosalle. Miksi kyselet?