Vieläkö ylemmän ja alemman keskiluokan väki käy saunassa?
Vai onko saunominen jäänyt enemmän duunariluokan ja sitä alempien yhteiskuntaluokkien puuhasteluksi?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä ylempi ja alempi keskiluokka? Käsittäkseni Suomessa päätettiin hyvin aikaisessa vaiheessa, että meillä ei jaeta luokkiin, vaan kaikki ovat samanarvoisia.
Suomessa on poliittisesti korrektia luokitella tulojen ja koulutuksen, muttei rodun tai etnisyyden mukaan. Sinänsä outoa, koska 90% valtiollisen ajan "suomalaisista" ei edes ole alkuperäisiä arjalaissuomalaisia. Yhdessä vaiheessa media, siperianihkut ja metsäläiset selittivät innoissaan uudesta eliitistä. En tiedä tarkoittavatko uudella eliitillä itseään, nistimafiaa lorttoineen ja huumekauppiaineen, puolueiden jäsenistöä vai joulupukkia, mutta ei kyllä eliitti tule ensimmäisenä näistä mieleen edes painajaisissa.
Minä olen alaluokkaa, lähihoitaja ja vanhustenhoitaja. Käyn täällä omalla mökilläni saunassa ja uimassa. Korkeammat käyvät jossain firman luxushuvilalla.
Ei ne enää sauno. Ovat palanneet takaisin Pomppidoun puuteria&hajuvettä aamuisin linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on enemmän iästä kuin sosioekonomisesta yhteiskuntaluokasta. Harvemmin nimittäin enää alle kolmekymppiset käyvät saunassa ja se on nuorilta pois jäänyttä kulttuuria ja perinnettä, mutta on edelleen yleinen tapa meillä vanhemmalla väestön osalla.
Saunat voisi tosiaan jättää uusista asunnoista tilaa viemästä. Monilla nuorilla ja lapsiperheillä ne toimivat varastoina joka tapauksessa. Kodinhoitohuoneena olisivat toimivampia, tai säilytyskomeroina, tai isompana eteisenä, pienenä työhuoneena, keittiön lisätilana niin, ettei keittiö ole töysin samaa huonetta olohuoneen kanssa vaan edes vähän kulman takana. Lisäksi saunat ovat turhia tulipaloriskejä, energiasyöppöjä ja kosteusvauriohaittoja.
Kuulun kaiketi keskiluokkaan n. 100ke vuotuisilla tuloillani. Käyn saunassa 3-4 kertaan viikossa koska tuo on mahtava paikka rentoutua. Saunassa pää rauhoittuu rankan työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on enemmän iästä kuin sosioekonomisesta yhteiskuntaluokasta. Harvemmin nimittäin enää alle kolmekymppiset käyvät saunassa ja se on nuorilta pois jäänyttä kulttuuria ja perinnettä, mutta on edelleen yleinen tapa meillä vanhemmalla väestön osalla.
Jännä, tunnen vain saunasta pitäviä alle kolmekymppisiä. Stadissa asutaan. Eikö landepaukuille enää sauna maistu?
hesan juntit ne ehkä vielä saunoo niissä kerrostalokomeroissaan.
Me täällä sivistyksen parissa kehä 3:n ulkopuolella nautimme spa osastoista ja savusaunoista koska meillä on tilaa tehdä asiat kunnolla ja oikein.
Tulee saunottua about 6/7 päivänä viikossa. Se yksi jää keskimäärin väliin jonkin menon takia. Muuten joka ilta. T. Keskiluokkainen
Vierailija kirjoitti:
Tulee saunottua about 6/7 päivänä viikossa. Se yksi jää keskimäärin väliin jonkin menon takia. Muuten joka ilta. T. Keskiluokkainen
Miten jaksat sen vaivan joka päivä, ja käyttää aikasi siihen? Eikö se aiheuta jo kosteusvaurioitakin?
Miksi saunominen tuntuu hiipuvan milleniaalinen keskuudessa? Mikään ei ole mukavampaa, kuin koko perheen voimin saunoa 2-3 kertaa viikossa. Ihailla saaristomerta ja vuodenkiertoa saunan ikkunasta.
Keskiluokkaiset vanhempani saunovat mielellään, sekä kotona että mökillä. Minä ja mieheni olemme duunareita, emmekä välitä saunasta. Meillä se toimii varastona.
Saunon harvoin, koska saunani on surkea grillivastuskaappi sähkökiukaineen. Olen ajatellut rakennuttaa pihasaunan, joka lämpiää puilla.
Ostaisin mielelläni perheelleni asunnon sellaisesta kerrostalosta, jossa ei ole saunaa. Mietityttää ne vesivaurito 10-30 vuoden päästä ja tulipaloriski, kun joka asunnossa on sauna. Olen lukenut uusista taloyhtiöistä jossakin päin Suomea, jonka asunnoissa ei ole saunaa. Taloyhtiöille on tehty erillinen saunarakennus yhteiseen vuorokäyttöön, mikä on erinomainen ratkaisu. Tätä lisää ja neliöt hyötykäyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksat sen vaivan joka päivä, ja käyttää aikasi siihen? Eikö se aiheuta jo kosteusvaurioitakin?
Ei kai sen enempää, kuin aamuin illoin suihkussa käyntikään, jota ainakin nuoriso harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Saunon harvoin, koska saunani on surkea grillivastuskaappi sähkökiukaineen. Olen ajatellut rakennuttaa pihasaunan, joka lämpiää puilla.
Molempi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi saunominen tuntuu hiipuvan milleniaalinen keskuudessa? Mikään ei ole mukavampaa, kuin koko perheen voimin saunoa 2-3 kertaa viikossa. Ihailla saaristomerta ja vuodenkiertoa saunan ikkunasta.
No en tiedä. Lähes kaikki tuntevani milleniaalit saunovat kyllä. Minä olen milleniaali, ja opiskeluaikoina yliopistolla opiskelijabileet pidettiin usein jossain saunatiloissa, osa saunoi ja osa ei. Nyt myöhemmin järjestetään edelleen kaveriporukalla saunailtoja ja haaveillaan paremmista saunoista, sähkösauna-kopperot eivät ole kivoja. En tiedä sitten miten nyt opiskeluikäiset uuden sukupolven nuoret, vieläkö he saunoo samalla lailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunahan kuivuu omasta lämmöstään. Toisin kuin suihku, jossa jotkut lotraavat pari kertaa päivässä..
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin mielelläni perheelleni asunnon sellaisesta kerrostalosta, jossa ei ole saunaa. Mietityttää ne vesivaurito 10-30 vuoden päästä ja tulipaloriski, kun joka asunnossa on sauna. Olen lukenut uusista taloyhtiöistä jossakin päin Suomea, jonka asunnoissa ei ole saunaa. Taloyhtiöille on tehty erillinen saunarakennus yhteiseen vuorokäyttöön, mikä on erinomainen ratkaisu. Tätä lisää ja neliöt hyötykäyttöön!
Jos tuo tulipalovaara pelottaa, niin kannattaa samalla harkita asunnon ostamista ilman uunia ja keittolevyjä. Samoin on parempi sijoittaa myös suihku ulkorakennukseen. Myös astianpesukoneesta kannattaa luopua. Ehkä olisi parempi siirtyä sangolla kannettavaan veteen, niin ei tarvitse huolestua putkista. Samoin myös ulkopuusee ratkaisi viemäröinnin aiheuttamat kosteusriskit.
Eivät enää sauno. Viimeiset keskiluokkaiset saunojat nähtiin saunomassa syksyllä 2017 Naantalin kylpylän liepeillä. Sen jälkeen Suomen maaperällä ovat saunoneet vain ja ainoataan ylemmät toimihenkilöt, papisto ja perus proletariaatit.
Saunan terveysvaikutukset kiinnostavat ulkomaillakin ja saunomisen suosio paremminkin kasvaa kuin vähenee.