Liputettiinko teidän talossa eilen romanien kansallispäivää?
Liputettiinko teidän talossa eilen romanien kansallispäivää?
Kommentit (11)
Meillä puheenjohtaja (ylikomisario) teki selväksi, ettei liputeta. Mä komppasin ja pari muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puheenjohtaja (ylikomisario) teki selväksi, ettei liputeta. Mä komppasin ja pari muuta.
Oikeastiko?
Kyllä liputettiin. Ajattelin myös tuntemiani romaneja. Muistelin lapsuusaikoja , silloin romanit kiersivät taloissa. Mummoni oli heille aina ystävällinen ja tarjosi syötävää ja kahvit.
En ymmärrä koko romanien kansallispäivää.
Niin kauan kuin kyseisen kansanryhmän edustajat mieluummin esiintyvät julkisesti siten, että käy selväksi, ettei toisia ihmisiä pystytä kunnioittamaan ja mitään rajoja ei käyttäytymisen suhteen ole, niin...
Toisaalta, heidän oma kulttuurinsa asettaa heille itselleen erilaisia käytössääntöjä, joita valtaväestön piirissä taas ei ole, esim. asumisjärjestys vaikkapa kerrostalossa tai erilaiset puhtaussäännöt ja häpäisykäytännöt. Niin tota, jos nämä ovat ne seikat miten he keskenään asuvat, niin kannattaisi pitää ne sitten ihan siellä omassa keskuudessa. Rupeavat soveltamaan omia perinteisiä sääntöjään valtaväestöön.... Häpäisy! No, mut hei, älä vaan erehdy vahingossakaan näyttämään kielteisiä mielipiteitäsi tai asenteitasi (niin, joo, edellä kirjoitettuun nähden, minkähän on romanien oma asenne elämään... häpäisy ja niin päin pois säännöt mielessä pitäen) heitä kohtaan, niin se on kuulkaa kaivettava rahapussista kärsimyskorvauksia.
Romanit ja romanien tavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko?
Kyllä. Käydään liputuspäiviä läpi ja tuli puheeksi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liputettiin. Ajattelin myös tuntemiani romaneja. Muisteinl lapsuusaikoja , silloin romanit kiersivät taloissa. Mummoni oli heille aina ystävällinen ja tarjosi syötävää ja kahvit.
Juurikin tämän takia mä en voi sietää romaneja. Ne kiertelivät. jos niiltä ei ostanut mitään, niin tekivät tarpeetonta ilkivaltaa, pelottelivat ja haukkuivat. Räkivät oviin jne. Irtaimistoa lähti mukaan.
Arvostus ja kunnioitus täytyy ansaita, erillaiset kulttuurit ja tavat ovat pääsääntöisesti ok, mutta ne eivät saa häiritä ammatissa toimimista ,työelämää,kanssaihmisten elämää ja ennenkaikkea tuo kulttuurin kukoistuksen on kukittava ilman yhteiskunnan tukea jos tuota haluaa ylläpitää.
Tuo kulttuuri ei myöskään saa olla este opiskelulle eikä toimimiseen missään ammatissa mm,pukeutuminen kulttuuriasuihin työelämässä ei kuulu asiaan,samoin naisten on voitava toimia kodin ulkopuolella palkkatöissä.
Juttelin eilen muutaman romantituttuni kanssa tuosta lipusta ja sanoivat, että heille riittää ihan tämä siniristilippumme, koska kaikki me olemme suomalaisia.
Milloin on Somalien kansallispäivä?
Kyllä oli lippu tangossa täällä.
Naapurissa asuu romani väestöä.