Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diagnoosina fibromyalgia, pääoireina ei kuitenkaan kivut?

Vierailija
09.04.2021 |

Kun tutkimisia aloiteltiin joitakin vuosia sitten, kärsin kovista kivuista siellä täällä. Edelleenkään minua ei sen kummemmin ole tutkittu (esim kuvattu), verikokeita liudat otettu, jumppaa määrätty, olen juossut fysioterapiassa ja kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Kipuja on toki välillä lähinnä pieniä vihlaisuja joskus jossain, mutta kuvaan on tullut nyt enemmänkin esimerkiksi varpaiden puutuminen ja päiviä kestävät päänsäryt, huonovointisuus, kovat mielialaoireet, elohiiret ympäri kroppaa.. Käsittääkseni fibrossa kuitenkin pääosaa näyttelee kivut, mutta minulla ne ovat hyvinkin taka-alalla ja nämä muut oireet pinnalla? Voiko oirekuva muuttua näinkin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromyalgiaan kuuluu muutakin kuin kipua. Itselläni masennusta, unihäiriötä, muistiongelmia, näköongelmia ym. Myös kipua on, usein jalkapohjat puutuu kun kävelee. En osaa sanoa sinun oireistasi, kuuluvatko fibromyalgiaan.

Vierailija
2/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli jossain juttu miten varpaiden puutuminen voi olla diabeteksen oire. Kannattaisiko siitä ja huonovointisuudesta puhua lääkärille, jos sairastatkin diabetesta?

Itsellänikin on lääkärit puhuneet fibromyalgiasta tekemättä diagnoosia, ja olen huomannut etenkin voimakkaan matalapaineen aikaan (esim. tänään) olevan monenlaista epämääräistä oiretta alkaen huonovointisuudesta ja säryistä. Tuntuu kuin ei pystyisi tekemään muuta kuin lojumaan sikiöasennossa siihen saakka kun Burana alkaa vaikuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgiaan kuuluu muutakin kuin kipua. Itselläni masennusta, unihäiriötä, muistiongelmia, näköongelmia ym. Myös kipua on, usein jalkapohjat puutuu kun kävelee. En osaa sanoa sinun oireistasi, kuuluvatko fibromyalgiaan.

Mullakin on hyvin pitkä ahdistuneisuus ja masennustausta, ihan lapsuudesta saakka. Muutkin luettelemistasi oireista päivittäisenä ongelmana. Mietin vain, kun sain tämän diagnoosin aikalailla sen takia, kun tiedoissani lukee mielialaoireista vuosien ajalta, vaikka diagnoosin saadakseen pitäisi käsittääkseni sulkea pois muita samanlaisia oireita aiheuttavia sairauksia. Itseäni huolestuttaa puutumiset etenkin kovasti. Ja se, kun kivut ei hallitse elämää vaikka diagnosoitujen kanssaeläjien jutuista paistaa etenkin voimakkaiden kipujen kanssa selviäminen.

Ap

Vierailija
4/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli jossain juttu miten varpaiden puutuminen voi olla diabeteksen oire. Kannattaisiko siitä ja huonovointisuudesta puhua lääkärille, jos sairastatkin diabetesta?

Itsellänikin on lääkärit puhuneet fibromyalgiasta tekemättä diagnoosia, ja olen huomannut etenkin voimakkaan matalapaineen aikaan (esim. tänään) olevan monenlaista epämääräistä oiretta alkaen huonovointisuudesta ja säryistä. Tuntuu kuin ei pystyisi tekemään muuta kuin lojumaan sikiöasennossa siihen saakka kun Burana alkaa vaikuttamaan.

Kaikki varpaat ei puudu, vaan muutama toisesta jalasta aina samat. Samassa jalassa ollut häikkää muutenkin, surinaa ja muuta, mutta kuulemma kuuluu fibroon. Pitkä verensokeri oli ainakin keskellä viitteitä kun kokeissa toissapäivänä kävin, etten tiedä tuosta diabeteksen mahdollisuudesta voisiko siitä huolimatta olla?

Ja mullakin alkoi olo selvästi huonontua kun talvi alkoi lauhtua, aurinkoisina päivinä olen taas kuin toinen ihminen. Tai sitten vain kuvittelen, että olosta huomaa jo ennen sängystä nousemista minkälaista ulkona on. Mutta ei tosiaan kummemmin kivuista, voin vain jotenkin huonosti.

Ap

Vierailija
5/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on hyvin pitkä ahdistuneisuus ja masennustausta, ihan lapsuudesta saakka. Muutkin luettelemistasi oireista päivittäisenä ongelmana. Mietin vain, kun sain tämän diagnoosin aikalailla sen takia, kun tiedoissani lukee mielialaoireista vuosien ajalta, vaikka diagnoosin saadakseen pitäisi käsittääkseni sulkea pois muita samanlaisia oireita aiheuttavia sairauksia. Itseäni huolestuttaa puutumiset etenkin kovasti. Ja se, kun kivut ei hallitse elämää vaikka diagnosoitujen kanssaeläjien jutuista paistaa etenkin voimakkaiden kipujen kanssa selviäminen.

Ap

Se on yksilöllistä kuinka paljon kipuja on. Minulla oli jakso kun sängystä nouseminen oli mahdotonta kun sattui niin paljon. Aamulla olin myös monta tuntia niin jäykkä etten päässyt melkein kävelemään. Nykyään vain pieniä kipuja ja puutumisia. Jos istun sohvalla, alkaa usein niskaa poltella ja sattua. Usein pakarat puutuu jalkapohjien lisäksi.

On minullakin ollut masennusta ja ahdistusta koko aikuisikäni, mutta tämä fibromyalgiasta johtuva masennus tuntuu erilaiselta. Syön tosin lääkkeitä siihen jotka auttavat.

Vierailija
6/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkauta ferritiiniarvo. Raudan puutos voi aiheuttaa fibron kaltaisia oireita, ja monella fibro-oireet ovat väistyneet kun ferritiini on saatu nostettua lähemmäs sataan tai yli.

Vierailija
7/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parantunut kirjoitti:

Tsekkauta ferritiiniarvo. Raudan puutos voi aiheuttaa fibron kaltaisia oireita, ja monella fibro-oireet ovat väistyneet kun ferritiini on saatu nostettua lähemmäs sataan tai yli.

No itseasiassa se oli ainakin viimeksi sitä 29 luokkaa, eli aika huonohko. Rautaa olen syönyt vaihtelevasti, mutta kroppa ei kestä lisää yhtään (miedostakin valmisteesta saan parin päivän hirveän migreenin). Pitää varmaan mittauttaa uudestaan.

Ap

Vierailija
8/8 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä