Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa voi olla kokopäiväkoulua???

Vierailija
07.08.2008 |

Alle kouluikäisenä elämä sujui jotenkuten kun tarhapäivä on aina ollut 7:40-17. Nyt sitten ekaluokkaisella on koulupäivät 9-12, 10-14 ja 9-13 ja onneksi on sentään iltapäiväkerho. Mutta aamuiksi ei ole mitään ja koulumatkan kävelyyn menee alle 10min. Lyhennetty työaika ei ole mahdollista ja töihinlähtö on edelleen klo7:40 viimeistään. Miten ihmeessä 7-v vastuulle voi jättää talon lukitsemisen ja kouluun lähdön?



Lisäksi kouluissa ei ole tarpeeksi aikaa juuri mihinkään ja esim. liikunta- tai taideaineisiin varmasti olisi helppo käyttää pidempiä tunteja, jolloin koulupäivä voisi olla 8:30-15 joka päivä. (kuten on monessa muussakin maassa)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai liikunta-alan opiskelijat harjoittelunaan. Lähihoitajien koulutukseen voisi olla yhtenä vaihtoehtona lasten varhaiskasvatus; johon kuuluisi lasten ohjaus opetustuntien päätyttyä. RAY rahoittamaan tai sitten lukuvuosimaksut tms. Monet maksaa kiltisti satoja euroja harrastuksista, mutta koulun on PAKKO jostain syystä olla ilmainen. Vaan kun ei mikään maailmassa ole ilmaista. Rahakysymys kyllä, mutta suurelta osalta asennekysymys; koululaitos tarvitsisi uudistusta.



Kuka tahansa kelpaa vanhemmaksi mutta kouluissa ei uskalleta antaa lasten vapaa-ajan valvontaa muille kuin yliopistokoulutuksen saaneille.

Vierailija
2/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi niistä ei riitä edes naisille, saati lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Kyllä ekaluokkalainen jo pärjää tunnin tai pari yksin. Ja osaa laittaa ulko-oven kiinni.



Samanlaiset kouluajat minullakin on ollut ekaluokalla ja ihan hyvin sitä on pärjätty ja samoin pärjäsi muutkin luokkakaverit.

Vierailija
4/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi viedä kouluun jo klo 7 alkaen. Silloin siellä saa aamupalaa, ja lapsen voi turvallisesti jättää valvovan aikuisen hoitoon. Koulutunnit tosin alkavat vasta klo 8 tai 9. Koulun jälkeen on tarjolla erilaisia maksuttomia kerhoja sekä halukkaille maksullinen iltapäiväkerho. Koulu tarjoaa maksuttomiin kerhoihinkin jääville lapsille välipalat. Mukavasti aika kuluu kolmeen tai neljään. Ja sitten äiti tai isä ovatkin jo pian kotona. =)

Vierailija
5/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ekaluokkalainen jo pärjää tunnin tai pari yksin. Ja osaa laittaa ulko-oven kiinni.

Samanlaiset kouluajat minullakin on ollut ekaluokalla ja ihan hyvin sitä on pärjätty ja samoin pärjäsi muutkin luokkakaverit.

Ja jos omakotitalossa asutte, niin voittehan itse lukita ovet aamulla lähtiessä. Lapsihan pääsee kyllä sisältä ulos ilman avainta, kun kääntää sitä nuppia kahvan alla! Ja ovi menee hänen perässään lukkoon, kun hän ei vain koske lukon kielen alla olevaan pieneen nuppiin. Eikös vaan? Kai se lapsi sentään osaa laittaa oven perässään kiinni eikä jätä sitä sepposen selälleen?

Kerrostalossahan ovet ovat joka tapauksessa lukossa, eikä se vaadi lapselta mitään osaamista.

Lukon lisäksi pitää opettaa myös muut perusasiat, kuten miten hellaa, mikroa, jne käytetään. Jos ei tuon ikäinen ei-erityislapsi muka joko opi käyttämään tai olemaan koskematta, kun ei osaa käyttää, niin sehän on vain luonnollista poistumaa...

Vierailija
6/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tehostamalla toimintoja ja pitämällä koulun ja ip:n saman katon alla samoilla työntekijöillä saataisiin koulujen ja työntekijöiden (opettajien, siivoojien, keittiöhenkilökunnan) käyttöaste paremmaksi.



Nykyisenlaista systeemiä ei kukaan keksisi nykyaikana! Lapset juoksevat paikasta toiseen, kouluissa on ainainen kiire ja ne ovat suurimman osaa päivästä tyhjillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan työstä varmasti tuon taivaallista niin jättäisin sinuna provosoivat ja järjettömät kommentit väliin.



Voin usean vuoden opettajakokemuksella kertoa, että minun työaikani on päivittäin kyllä yli kahdeksan tuntia (n.7.45-16.30). En todellakaan olisi tällä palkalla valmis jatkamaan työpäivää kuuteen tai seitsemään asti ihan pelkästä omasta ilosta. Kyllä siinä kärsisi opetuksen laatukin. Epäilen, että kovin moni muukaan ammattikunta ei olisi valmis lisäämään 40:n tunnin työviikkoonsa esimerkiksi viittätoista tuntia ilman tuntuvaa korostusta palkassa.



Miksi opettajien pitäisi, kysyn vain?

Vierailija
8/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan miettinyt, miten pitkä aika lapselle on olla päivähoidossa lähes 10 h? Eikö lapsellesi ole parempi olla kotona hälisevän lapsilaumassa olemisen sijaan? Etkö luota lapseesi vai etkö vain halua ottaa itse vastuuta hänestä? Tottakai tällainen koulujärjestelmä edellyttää vanhemmilta organisoimista ja lasten vastuuttamista, mutta on kuitenkin mielestäni paljon parempi kuin alituinen varhainen herätys ja ylipitkät päivät.



Olen asunut Englannissa, jossa koulupäivät olivat aina 8-16, ja Saksassa, jossa ne olivat alakoulussa 8-12 tai 8-13. Englannissa lasten elämässä ei ollut mitään muuta koulun ulkopuolista toimintaa. Harrastaa pystyi vain kerran viikossa eli lauantaisin. Lasten elämä oli tiukasti aikataulutettua: ylös klo 7, aamiainen, äiti tai bussi vei kouluun, koulusta kotiin, ruokailu, iltapesu ja nukkumaan viimeistään klo 19. Myös Saksassa lapset menivät aina nukkumaan viimeistään klo 19.30. Siellä äidit olivat kotona, koska oli kunnia-asia olla lasten kanssa kotona iltapäivisin.



Muutimme Suomeen, koska halusimme lapsille muutakin elämää, vapaa-aikaa ja vaihtelua. He ehtivät kyllä olla liikaakin tiukan aikataulutuksen parissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi ollut mahdollista ekalla olla kerhossa myös aamulla, mutta poika ei suostunut. Kai teidän 7 vuotias nyt yksin on jo välillä muutenkin ollut ja silloin tarvittaessa mennyt ulkoa sisälle ja osannut laittaa oven kiinni?

Vierailija
10/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen EI olisi todellakaan hyvä viettää koulussa niin pitkää päivää! Jo se oppimiseen, isoon ihmisryhmään ja uusiin asioihin keskittyminen vievät niin paljon lapsen henkistä ja fyysistä energiaa, että ihan kauhistuttaa ajatellakin, miten lapset jaksaisivat vielä jäädä sinne koululle koko iltapäiväksi! Onneksi (ainakaan toistaiseksi) työelämä ei sanele pienten koululaisten päivien sisältöä ja pituutta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat tekivät sunnittelutyöt ja kokeidenkorjaukset ym. työpäivän aikana, jolloin aineenopettajat opettivat liikuntaa, käsityötä, kuvista jne.



Oppimistulokset ja koulutyytyväisyys oli huipussaan, OAJ tyrmäsi koko kokeilun.

Vierailija
12/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kun opiskelijat eivät saa vetää mitään vastuullisena henkilönä, ellei heitä palkata työntekijöiksi. He voivat opiskelijastatuksellaan harjoitella, mutta se vaatii palkattua henkilökuntaa valvomaan.

tai liikunta-alan opiskelijat harjoittelunaan. Lähihoitajien koulutukseen voisi olla yhtenä vaihtoehtona lasten varhaiskasvatus; johon kuuluisi lasten ohjaus opetustuntien päätyttyä. RAY rahoittamaan tai sitten lukuvuosimaksut tms. Monet maksaa kiltisti satoja euroja harrastuksista, mutta koulun on PAKKO jostain syystä olla ilmainen. Vaan kun ei mikään maailmassa ole ilmaista. Rahakysymys kyllä, mutta suurelta osalta asennekysymys; koululaitos tarvitsisi uudistusta.

Kuka tahansa kelpaa vanhemmaksi mutta kouluissa ei uskalleta antaa lasten vapaa-ajan valvontaa muille kuin yliopistokoulutuksen saaneille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kun opiskelijat eivät saa vetää mitään vastuullisena henkilönä, ellei heitä palkata työntekijöiksi. He voivat opiskelijastatuksellaan harjoitella, mutta se vaatii palkattua henkilökuntaa valvomaan.

Jos lapsesi on 11kk iästä asti tottunut päiväkotiympäristöön ja isoon ryhmään, niin miten hän ei muka nyt 7-vuotiaana yhtäkkiä jaksaisi koko päivää koulussa ohjatusti? Miksi on parempi että aamulla on hoitopaikka1, sitten koulua, sitten siirtyminen iltapäiväkerhoon ja sieltä kotiin ja sitten illalla urheiluharrastukset? Koko päivä on yhtä siirtymistä!

Koin huomattavasti järkevämmäksi elon ulkomailla, jossa lapsilla oli koulupäivä 8:30-15:30 ja illat oli rauhoitettu perheelle. Harrastukset lauantaisin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Mitä tulee opettajan työpäivän pituuteen, niin sen päivän voisi jakaa useamman opettajan palasiin; silloin luulisi opettajien stressaantuneisuudenkin helpottavan. Maa on väärällään työttömiä ja aika monen koulutuksen ihminen voi valvoa ja ohjata lapsia. Osa-aikaiselle työlle olisi kysyntää esim. pienten lasten vanhempien perheissä; nykyään vaihtoehdot on aika pitkälti kokopäivätyö tai työttymyys.

Vierailija
14/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulusta esim. leikkipuistoon iltapäivähoitoon kuin että jäisi koululle iltapäiväkerhoon. Olisiko susta kiva jäädä työpäivän jälkeen duunipaikalle jumppamaan tai ruotsin kieltä opiskelemaan...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin olisi kyse minun mielipiteestäni, joka maailmaa pyörittää.

Meillä täällä Suomessa on sellainen lainsäädäntö, ettei opiskelijalla saa teettää työtä, josta hän on vastuussa. Sillä ei ole väliä mitä minä tai sinä siitä ajatellaan

vaan kun opiskelijat eivät saa vetää mitään vastuullisena henkilönä, ellei heitä palkata työntekijöiksi. He voivat opiskelijastatuksellaan harjoitella, mutta se vaatii palkattua henkilökuntaa valvomaan.

Jos lapsesi on 11kk iästä asti tottunut päiväkotiympäristöön ja isoon ryhmään, niin miten hän ei muka nyt 7-vuotiaana yhtäkkiä jaksaisi koko päivää koulussa ohjatusti? Miksi on parempi että aamulla on hoitopaikka1, sitten koulua, sitten siirtyminen iltapäiväkerhoon ja sieltä kotiin ja sitten illalla urheiluharrastukset? Koko päivä on yhtä siirtymistä!

Koin huomattavasti järkevämmäksi elon ulkomailla, jossa lapsilla oli koulupäivä 8:30-15:30 ja illat oli rauhoitettu perheelle. Harrastukset lauantaisin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Mitä tulee opettajan työpäivän pituuteen, niin sen päivän voisi jakaa useamman opettajan palasiin; silloin luulisi opettajien stressaantuneisuudenkin helpottavan. Maa on väärällään työttömiä ja aika monen koulutuksen ihminen voi valvoa ja ohjata lapsia. Osa-aikaiselle työlle olisi kysyntää esim. pienten lasten vanhempien perheissä; nykyään vaihtoehdot on aika pitkälti kokopäivätyö tai työttymyys.

Vierailija
16/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on koulussa 'vahti' joka katsoo lapsia yhdessa luokassa kahdeksasta puoli yhdeksaan jolloin koulu alkaa (niin, ja pitaisi kai lisata etta 'kouluun' mennaan 4 vuotiaina yleensa, vaikka pakollinen koulu alkaakin kuusivuotiaana, mutta siis muuta paivakotivaihtoehtoa ei ole).



Iltapaivalla koulu loppuu 15.20, jonka jalkeen lapset voivat menna kotiin tai ulkopuoliseen hoitoon, tai jaada koululle 'kerhoon'. Kerhosta viedaan lapsia myos koululla jarjestettaviin harrastuksiin, jos niihin on kirjoittautunut (urheilua, satujen kuuntelua, teatteria, sirkusta, uinti, kitaran soittoa, taidetta yms. yms. vahan iasta riippuen).



Koulu klo 8.30-15.20 on ilmaista (paitsi tietty ruuat, valipala, ja osa tarvikkeista), mutta iltapaivahoidosta maksetaan.



Tammoisen systeemin voisi laittaa ihan hyvin ainakin suurempiin kouluihin Suomessakin: eli ne jotka eivat voi/halua hakea lasta/antaa menna itse kotiin/kaverin/mummin luo koulun jalkeen voivat maksaa iltapaivakerhosta jonka voi jarjestaa koulun tiloisssa esim. joku jarjesto/yritys. Niin ja maksu lasketaan vanhempien tulojen mukaan, eli ei olisi ratkaisu vain 'rikkaille'...

Vierailija
17/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin olisi kyse minun mielipiteestäni, joka maailmaa pyörittää.

Meillä täällä Suomessa on sellainen lainsäädäntö, ettei opiskelijalla saa teettää työtä, josta hän on vastuussa. Sillä ei ole väliä mitä minä tai sinä siitä ajatellaan

Vierailija
18/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitaten siis tähän:"Ihan tosi; onko kaikki lait nykyisessä muodossaan tästä hetkestä maailmanloppuun?"





mutta lasten parissa työskentelevien kriteereitä on koko ajan nostettu, ja vaatisi totaalisen suunnan muutoksen, että kuka tahansa kelpaisi vastuuseen lapsista. Kuka haluaisi ajaa sellaista näkemystä? Kenen poliittinen imago kestäisi, että luovuttaisiin ajatuksesta, että lasten ja nuorten parissa työskentelevien pitäisi olla pedagogisesti päteviä ja rikostaustaltaan kunnollisia? Toisaalta, mikä ammattiyhdistys ajaisi näkemystä, että opiskelijoilla voitaisiin teettää palkkatyöt ilmaiseksi?



Vapaaehtoistyö voisi olla ratkaisu, mutta se on taas vanhemmille hankalaa, sillä vapaaehtoisilla ei ole velvollisuuksia, eli jos ei tule paikalle, niin siitä ei voida sanktioida mitenkään.



Voihan sitä visioida ilokseen mitä vaan, mutta rakentavampaa olisi miettiä sitä, mikä oikeasti voisi olla mahdollista ja tietty hieman ymmärtää jotakin siitä, miten yhteiskunta toimii...

Vierailija
19/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia nykyään kaikki pedofiilipekat tekee hyväntekeväisyystyötä järjestöissä. Ikinä en veisi lapsiani vapaaehtoisorganisaation toimintaan!

Vierailija
20/38 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää ajatuskin.



Monilla lapsilla on myös koulun ULKOPUOLISIA kavereita, joita haluavat tavata koulun jälkeen. Kokopäiväkoulu vaan laitostaa oppilaan olemaan koko ajan samojen lasten kanssa eikä ole mitään vapautta.



Minua ainakin olisi raivostuttanut jäädä kouluun vielä koulupäivän jälkeenkin. Pärjäsin myös kotona yksin ja se on myös ihan tervettä, että lapseen luotetaan ja annetaan myös olla yksin eikä koko ajan tarvitse aikuista paimentamassa. Lapsi myös oppii yksinään ollessaan ja pitäisin kyllä hieman avuttomana ala-asteikäistä lasta, joka ei osaa olla yhtään yksin tai selviytyä mikron ym. pienten laitteiden käyttämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi