Miten sijoittaa 100 000€ turvallisesti, vaivattomasti ja tuottavasti?
Siinäpä kysymys. Tavoite että omaisuuden arvo ei laske ja että tarvittaessa pääoma on vapautettavissa suhteellisen nopeasti.
Miten sinä sijoittaisit? Jos osakkeisiin, mitä yrityksiä ostaisit?
Kommentit (30)
Katso mikä osake on noussut eniten viimeisen vuoden aikana. Se on aika varma merkki hyvästä sijoituksesta. Osta sitä koko rahalla.
Hajauttamisen ongelma on että tuotot jää pieneksi ja 100k ei ole kovin iso summa. Mutta jos osake noussut tosi hyvin viimeisen vuoden aikana, riski on pieni että menee pieleen.
t. KTM, itsekin sijoittelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin perse edellä puuhun -taktiikalla tutustumaan eri alojen yritykseen ja ostamaan osakkeita. Mutta aloitin pikkusummilla, sillä tarkoitus oli vaan harjoitella ja harrastaa ja ennen kaikkea oppia: jos jotain tulikin, kuten tulikin, niin se oli vain mukava bonus.
Siitä se lähti. Ei varmaan kovin suositeltava tapa, mutta itse opin parhaiten tekemällä ja suoraan toimeen tarttumalla.
Minä tein samoin. Tuottoa on mukavasti tullut jo. Aloitin viime syksynä: tuottoa on 20 000 €. Verot tietysti pois. Myyn ja ostan osakkeita oman maun mukaan. Minulla on muutama pörssiraketti, joiden osakkeita ostan ja myyn aina tilanteen mukaan. Pörssissä on yleensä kaksi päivää nousua ja sitten seuraa laskua.
Helppoa. Mikseivät isot rahastot ja muut ammattilaiset ole keksineet tuota? Tekisivät satumaisia voittoja, kun pääoma lasketaan miljardeissa.
Siksi, koska heillä pitää olla laskelmia. Elän erirytmisesti kuin suurin osa ihmisistä. Teen sen milloinkin, mikä minulle on mahdollista. Tämä toimii pienessä mittakaavassa, muttei isojen summien kanssa. Ammattisijoittajat koittavat kartoittaa ja ennakoida ihmisten käyttäytymistä. Kannattaa olla mahdollisimman epälooginen ja ennakoimaton. Silloin hakkaa analyysit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin perse edellä puuhun -taktiikalla tutustumaan eri alojen yritykseen ja ostamaan osakkeita. Mutta aloitin pikkusummilla, sillä tarkoitus oli vaan harjoitella ja harrastaa ja ennen kaikkea oppia: jos jotain tulikin, kuten tulikin, niin se oli vain mukava bonus.
Siitä se lähti. Ei varmaan kovin suositeltava tapa, mutta itse opin parhaiten tekemällä ja suoraan toimeen tarttumalla.
Minä tein samoin. Tuottoa on mukavasti tullut jo. Aloitin viime syksynä: tuottoa on 20 000 €. Verot tietysti pois. Myyn ja ostan osakkeita oman maun mukaan. Minulla on muutama pörssiraketti, joiden osakkeita ostan ja myyn aina tilanteen mukaan. Pörssissä on yleensä kaksi päivää nousua ja sitten seuraa laskua.
Helppoa. Mikseivät isot rahastot ja muut ammattilaiset ole keksineet tuota? Tekisivät satumaisia voittoja, kun pääoma lasketaan miljardeissa.
Siksi, koska heillä pitää olla laskelmia. Elän erirytmisesti kuin suurin osa ihmisistä. Teen sen milloinkin, mikä minulle on mahdollista. Tämä toimii pienessä mittakaavassa, muttei isojen summien kanssa. Ammattisijoittajat koittavat kartoittaa ja ennakoida ihmisten käyttäytymistä. Kannattaa olla mahdollisimman epälooginen ja ennakoimaton. Silloin hakkaa analyysit.
Tai miksei toimisi isojen summienkin kanssa, mutta olisi vaikea perustella epäloogisuutta. Voisin hankkia jonkun ison ränsistyneen kiinteistön syrjästä, koska haluaisin tehdä siihen pienyrittäjien ja käsityöläisten työhuoneita. Myöhemmin sijoitus osoittautuisi hyväksi, koska alue olisikin muuttunut mukavan trendikkääksi ja hinnat olisivat nousseet. Silloin kiinteistön voisi muuttaa asunnoiksi. Ei kannata ajatella pelkkää rahaa.
70 000 vakavaraisiin yrityksiin (Fortum, Neste, Nordea, Orion, SSH..)
30 000 mahdollisiin tulevaisuuden tärppeihin (geeniteknologia, biokemia, geenimanipulaatio, lääketiede, kvanttitekniikka..)
Pidä mielessä että rahat on sitten sidottu kohteisiin väh.5, miel.10 v.
Sijoitus ei ole pankki. Siihen ei laiteta rahaa kun sitä on eikä sieltä oteta kun tarvitaan.
Osakkeen hintojen muutoksista ei tarvitse välittää, ne johtuu kysynnästä ja tarjonnasta. Firman vakaus ja tulevaisuudennäkymät on ne mtkä ratkaisee.
Perinteinen sijoittajahan haluaa sijoitukselleen turvan joten ostetaan arvostettuja osakkeita (lue:kalliita). Sitten kun tapahtuu jotain ihmiset menee paniikkiin (vaikka ei yl.aihetta) ja myy osakkeensa. Eli ostetaan kalliilla ja myydään halvalla.
Sijoittamista ei voi ennustaa, mutta tyypilliset virheet voi välttää. Sillä pärjää jo pitkälle.
Perusasioista puhuttaessa vastaapa seuraavaan kysymykseen:
Ostan maanantaina 1000 firman A osaketta hintaan 10 euroa/kpl.
Tiistaina A:n hinta laskee 5 euroon. Paljonko tein tappiota?
Osaisiko joku vinkata mistä saisi parempia vinkkejä kuin Vauvalta?
Kryptoihin koko 100k kerralla ni sulla saattaa olla huomenna 300k tai 10k. Hyvä diili mun mielestä!
Osta vaikka tota Safemoonia.
Osta reippaasti jotain turbowarranttia (viputuote) hyvin kaukaisella knokkivaralla. Silloin se lähestyy riskisyydeltään osaketta.
Johan sen ovat jo asiantuntijatkin todenneet ja vakuuttaneet, että Bitcoin on turvasatama, kuten kulta tai hopea. Kaikki rahat Bitcoiniin siis kiinni, sen arvo nousee niin että 5 vuoden päästä varojen arvo voi olla jo miljoonia ja kaikki turvasatamassa.
Minä sijoitan vain asuntoihin. Ja vain pääkaupunkiseudulla. Paras vuokratuotto on kaksioissa. Kun yksiöihin tulee pekkää liikkuvaa ja rauhatonta porukkaa voi tulla tyhjiä kuukausia.. Ostan perheasuntoja tinkimällä , huonokunoisia tai muuten kauan myynnissä olleita. Joskus saa hyväkuntoisen , epätoivoivoiselta myyjältä maksamalla " käteisellä " huomenna heti Alepan kassissa rahat. Vain sanonta. Kyllä välittäjä soittaa perään., vaikka silloin olin jo ostanut viereisestä talosta kolmion.. Tykkään siis remontoida, se on luovaa. Silä sinun rahalla ei saa vielä täältä päin mitään asuntoa. Riskit on kaikessa sijoittamisessa. Nyt on asuntoja tyhjänä ,turisteja ei ole.
Sellaiseen asiaan, josta sinulla on omakohtaista kokemusta ja tietoa. Asiaan, jonka koet kiinnostavaksi.
Sijoittaisin osakkeisiin seuraavan puoli vuotta: koronan korjausliikettä on näkyvissä vähän joka puolella. Sitten irrottaisin rahat ja ostaisin vaikka mökin vuoden päästä. Mökkibuumi on ohi ja voi saada halvalla hyvän mökin, kun ulkomaat kutsuu taas ihmisiä.
Elä eri rytmissä kuin muut ja sijoita myös eri rytmissä. Se pitää paikkansa, että myy silloin kun muut ostavat ja osta silloin kun muut myyvät. Pidä käteiskassaa katastrofeja varten. Silloin hintoja poljetaan.
Osta aina kriisin hetkellä ja epävarmoja sijoituksia. Suomi on turvallinen maa, täällä ei ole mitään hätää kymmeneen vuoteen.