Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelen valintakokeita varten. Mitä taustameteliä voin "kuunnella" ilman että keskittyminen herpaantuu muuhun kun opiskeluun?

Vierailija
07.04.2021 |

En ole yli 10 vuoteen opiskellut joten on vähän oppimismetodit hukassa. Materiaali on netissä ja koska (varmaan tarkoituksella) valintakokeeseen on valittu materiaaliksi kuivaakin kuivempi aihe niin helposti alan tekemään muuta. Lisäksi kun mies katsoo lasten perään, saan kyllä rauhan opiskella, mutta elämisen äänet kuuluu turhankin hyvin niin sitten se kuivan tekstin lukeminen ei yhtään nappaa kun jään kuuntelemaan mitä muu perhe tekee.

Radion kuuntelua olen kokeillut, se ei toimi kun alan oikeasti kuunnella.

Olisko siis vinkkejä heittää? Jos pääsen kouluun, sitten mies on kuulemman valmis tekemään mulle vaatehuoneeseen äänieristetyn opiskelukopin etäopintojen varalle ja tietenkin pääosin opiskelut on koululla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen ja muutenkin sanaton musiikki.

Vierailija
2/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MyNoise!  https://mynoise.net/noiseMachines.php

Ite kuuntelen täältä lähinnä ukkosta ja sateen ropinaa, mutta löytyy kyllä ihan kaikenlaisia ääniä. Parasta kun saa itse säätää äänet sellaisiksi mistä itse tykkää. Välillä kyllä menee opiskeluaikaa taustan valitsemiseen kun niin paljon vaihtoehtoja, mutta muuten oon tykänny käyttää just tätä saittia!

Vierailija
4/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voin miettiä pilkillä istuessa ettei ote herpaantuisi?

Vierailija
5/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii isochronic tones, YouTubesta löytyy vaikka mitä. siellä on myös kaikenlaista "study with me"-videota, joista kuuluu rapinaa. Myös sanattomat ASMR-videot toimivat. Löytyy myös paljon study music -listoja.

Käy noita vaihtoehtoja läpi ja löydä itsellesi parhaiten sopiva!

Vierailija
6/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kans kiva: https://www.ambient-mixer.com/

Vierailija
7/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastamelukuulokkeet?

Vierailija
8/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittujen lisäksi esim. Spotifysta ja varmaan Youtubestakin löytyy white noise -listoja. Ei muuta kuin kohinaa. Itse olen kuunnellut näitä kun olen halunnut keskittyä, ja välillä myös nukkumaan mennessä, kun yläkerran naapurit ovat metelöineet.

Vierailija
9/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunteletko kuulokkeilla vai ilman? Suosittelen hankkimaan laadukkaat vastamelukuulokkeet, jonka kautta kuunnella esimerkiksi luonnonääniä (esim. "gentle night raining", "Ocean waves sound", jne) Youtuben kautta. Eli samaan aikaan kun vaimentavat ulkopuolisia äänihäiriötekijöitä, niin voit kuunnella hiljaisella taustalla noita luonnonääniä tai sitten jotain musiikkia, jossa ei ole sanoja/laulua/puhetta. Riippuen luonteestasi tai mielentilastasi nopeatempoinen musiikki saattaa olla jopa toimivampi.

Youtubesta löytyy paljon "Study with me" videoita, jotka voivat auttaa opiskelun ajan käytössä. Pomodoro-tekniikka on myös toinen eli aseta ajastin päälle 25 minuutiksi ja teet siinä ajassa, mitä pystyt tekemään ja sitten 10 min tauko.

On aina parempi opiskella edes vähän päivän aikana kuin ei ollenkaan. Eli jos ei huvita, niin huijaa itsesi opiskelemaan. Siinä mielessä pomodoro-tekniikka on hyvä. Voit huijata itseäsi keskittymään opiskeltavaan asiaan 25 minuutiksi ja sitten voit sanoa itsellesi sen jälkeen, että muuta ei tarvitse enää tehdä. Yleensä siinä käy niin, että haluat opiskella vielä toiset 25 minuuuttia ja taas kolmannen...

Muista, että motivaatio tulee ja menee. Eli ei kannata odotella motivaatiota opiskelun suhteen eli elämää ei kannata rakentaa motivaation pariin. Ainahan ei hampaitakaan huvita harjata, mutta teemme silti niin (toivottavasti). Eli aina ei huvita opiskella, mutta sitä on silti tehtävä. Tätä asiaa selittää paremmin esimerkiksi Atomic habits -niminen kirja. Kyse on opitusta tavasta eli tapojen kautta syntyy tulosta, ei motivaation.

Tsemppiä paljon opiskeluun, en ole itsekään opiskellut noin kymmeneen vuoteen ja olen hakemassa korkeakouluihin ensimmäistä kertaa. :)

Vierailija
10/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio on hukassa. Aikatauluta opiskeltava vähintään tunnin tarkkuudella ja sisällytä taukoja jotta aivot saa levätä. 

Vierailija
11/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunteletko kuulokkeilla vai ilman? Suosittelen hankkimaan laadukkaat vastamelukuulokkeet, jonka kautta kuunnella esimerkiksi luonnonääniä (esim. "gentle night raining", "Ocean waves sound", jne) Youtuben kautta. Eli samaan aikaan kun vaimentavat ulkopuolisia äänihäiriötekijöitä, niin voit kuunnella hiljaisella taustalla noita luonnonääniä tai sitten jotain musiikkia, jossa ei ole sanoja/laulua/puhetta. Riippuen luonteestasi tai mielentilastasi nopeatempoinen musiikki saattaa olla jopa toimivampi.

Youtubesta löytyy paljon "Study with me" videoita, jotka voivat auttaa opiskelun ajan käytössä. Pomodoro-tekniikka on myös toinen eli aseta ajastin päälle 25 minuutiksi ja teet siinä ajassa, mitä pystyt tekemään ja sitten 10 min tauko.

On aina parempi opiskella edes vähän päivän aikana kuin ei ollenkaan. Eli jos ei huvita, niin huijaa itsesi opiskelemaan. Siinä mielessä pomodoro-tekniikka on hyvä. Voit huijata itseäsi keskittymään opiskeltavaan asiaan 25 minuutiksi ja sitten voit sanoa itsellesi sen jälkeen, että muuta ei tarvitse enää tehdä. Yleensä siinä käy niin, että haluat opiskella vielä toiset 25 minuuuttia ja taas kolmannen...

Muista, että motivaatio tulee ja menee. Eli ei kannata odotella motivaatiota opiskelun suhteen eli elämää ei kannata rakentaa motivaation pariin. Ainahan ei hampaitakaan huvita harjata, mutta teemme silti niin (toivottavasti). Eli aina ei huvita opiskella, mutta sitä on silti tehtävä. Tätä asiaa selittää paremmin esimerkiksi Atomic habits -niminen kirja. Kyse on opitusta tavasta eli tapojen kautta syntyy tulosta, ei motivaation.

Tsemppiä paljon opiskeluun, en ole itsekään opiskellut noin kymmeneen vuoteen ja olen hakemassa korkeakouluihin ensimmäistä kertaa. :)

Kiitos sulle ja kaikille vinkeistä! Mullakin on vaan pari amista ja jopa lukio pohjalla ja nyt olisin tosissani ensi kertaa hakemassa amk opistojen pariin. Ala kiinnostaa 90%, mutta 10% ei ole itseä niin kiinnostavaa osaa ja veikkaan että valintakokeeseen on tarkoituksella laitettu ei niin suosittuja juttuja jotta nähdään että hakijalla on motivaatiota opiskeluun.

Mulla on ollut jo viikon verran tuo materiaali luettavissa ja tänään ajattelin ekan kerran koittaa ajatuksella lukea vaikka ei nappasi, joten tuo sun 25min opiskelua ja 10min tauko metodi voisi mun kohdalla toimia.

Ja kaikki vinkit "mustasta" mitä ootte kertoneet tulee testiin niin näkee mikä sopii itselle parhaiten.

Kiitos kaikille vielä kerran 😊

Ap

Vierailija
12/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae youtubesta esim rainforest sounds, ambient study music, rain sounds jne. Siellä on jopa Star Trekin avaruusaluksen huminaa ja piipitystä taustaääneksi (yllättävän rauhoittavaa). Itsellä toimii sellaiset ambiet musiikkimaailmat hyvin ja uppoudun helposti tekemiseeni.

Muista tauot, veden juominen, hyvät yöunet, ulkona välillä kävely.

Vierailija
13/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittyä lukemiseen eikä oheisjuttuihin (musiikki tms) - mitä vähemmän muita ärsykkeitä kuin kirjat, sitä parempi.

Nyt korona-aikana on hankala mennä mihinkään kirjaston lukusaliin tms mutta voihan kotiinkin raivata nurkan "jossa ei ole mitään" 

Vierailija
14/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuunnellut joskus Spotifysta jotain instrumentaalimusiikkia, jota en tunne, mutta jonka tyylisestä pidän. Eli etsi joku sopiva biisi, oikeasta yläkulmasta kolme pistettä -kuvake - > siirry kappaleradioon. Spotify etsii sitten saman tyyppistä musiikkia kuunneltavaksi. Mä ainakin alan tuttuihin kappaleisiin kiinnittää liikaa huomiota, vaikka ne olisivat instrumentaaleja.

Vierailija
15/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmr ear cleaning no talking. 👍

Tai klassinen musiikki tai sateenropina.

Vierailija
16/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin valintakokeisiin valmistaudut?

Youtubeen "binaural sounds"

Vierailija
17/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuunnellut YouTubesta vaihtelevasti relaxing music, study music yms hakusanoilla löytyviä neljä tuntia kestäviä videoita.

Itselleni esimerkiksi klassinen ei sopinut, koska ne olivat liian hyviä kappaleita ja niihin keskittyi vähän liikaakin.

Muista tauottaa opintoja tarpeeksi. Pomodore-tekniikka on oikeasti toimiva. Riippuen materiaalista, niin voi olla hyvä idea tehdä vaikka sanastosta muistipeliä ja tekstistä omia muistiinpanoja, joita voi selata, jos lukeminen ei nappaa. Itse myös haluan tuollaiset materiaalit ihan fyysisenä, jotta on mahdollista tehdä merkintöjä yms. Ne voi tehdä vaikka mind map -tyylinä.

Vierailija
18/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan omista mieltymyksistäsi. Itse kuuntelen ihan musiikkia. En laatuakaan osaa sinulle valita. Esim. kaveri kuuntelee jotain heviä mutta minulla se ei ainakaan toimi. Jotkut ei siedä musiikkia ollenkaan vaan pitää olla just jotain tuulenhuminaa tai muuta taustaääntä. 

Vierailija
19/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin valintakokeisiin valmistaudut?

Youtubeen "binaural sounds"

Tradenomi opintoihin koitan päästä, mm markkinointi puoli kiinnostaa. Kokeilin tossa äsken (kun lapset nyt nukkuu) niin pistin ton mynoisen kautta sateenropinaa, ehkä jotain "järeämpää" pitää kokeilla kun muu perhe on hereillä, mutta tuli nyt taustamelun takia luettua ettei lähtenyt mieli liikaa harhailemaan. :)

Ap

Vierailija
20/24 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei auta mikään musiikki tai sateenropinat, koska keskityn liikaa siihen sitten. Pitää olla hiljaista. Otan myös jonkun palkintopussin viereen (karkkia, suklaata, pähkinöitä tms) ja palkitsen itseni, kun olen tehnyt sivumäärästä x muistiinpanot tai tietyn lukualueen jälkeen aina. 

Kanattaa kiinnittää omiin opiskelumetodeihin huomiota ja löytää se oma paras tapa, tapoja on monia. Minulla auttaa kirjoittaminen ja alleviivaus, en muuten pysty keskittymään. Alleviivaan ensin tärkeimmät ja teen niistä sitten muistiinpanot. Ja tämä tapahtuu kynällä ja paperilla, jos koneella kirjoitan, niin en mieti niin paljon. Aikaavievää, mutta ei voi mitään.

Sitten voisit kokeilla erilaisia käsitekarttoja, nauhoittamista, ääneen lukemista ja asioiden selittämistä toiselle. Muista juoda vettä ja käydä välillä pois materiaalien ääreltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi