Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapseni olla FASD?

Vierailija
06.04.2021 |

Eli siis oon huolissaa mun 5v lapsesta. Join alkuraskauden hyvin rankasti ja sain vasta viikolla 13 tietää olevani raskaana. Ilmaisin jo heti neuvolassa huolen vauvan kehityksestä mun kauhean alkoholi kulutuksen takia mut siellä vaa rauhoteltii et tuskin ja et pääasia on et suljin korkin heti ku sain tietää odottavani. Nyt kuitenki oon huomannu lapsessa kauheasti sitä ettei ole ikäisensä tasolla keskittymisessä ja hahmottamisessa. Hän ei tunnu muistavan edes minuutti sitte käytyä keskustelua ku ei vaa malta kuunnella. Lapsi on taiteellisesti fiksu mut tuntuu et keskittyminen sosiaalisiin taitoihin on olematon, eikä oo ikinä oikein oppinu sanoo sanoja oikein vaikka kerrataan ja kerrataan. Neuvolassa ikinä ei oo osoitettu huolta vaikka oon sanonu.
Mietin kuitenki kokoaja et voiko olla et hän on fasd ja jos on, mite saan apua hälle mm. Tulevaan eskariin ja sit kouluun.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän päiväkodissa? Siellä kyllä nimenomaan 5v kynnyksen ylitettyä huomaavat, jos jotain on pahemmin pielessä. Jos ei sieltä mitään kuulu, niin ehkä kaikki ainakin melko normaalisti. Ihan kaikkea ei toki huomata, mutta suurimmat.

Vierailija
2/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän päiväkodissa? Siellä kyllä nimenomaan 5v kynnyksen ylitettyä huomaavat, jos jotain on pahemmin pielessä. Jos ei sieltä mitään kuulu, niin ehkä kaikki ainakin melko normaalisti. Ihan kaikkea ei toki huomata, mutta suurimmat.

Ei ole ikinä ollu päiväkodissa mut seurakunnan kerhossa käy aktiivisessa juuri kasvattamassa sosiaalisista taitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsen neubolan 4 v. ja 5 v. testit ovat sujuneet?

Eikö neuvolassa ole kiinnitetty huomiota lapsen puheeseen?

Vierailija
4/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, noita oireita ei aina edes tunnisteta.

Vierailija
6/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ikinä ollu päiväkodissa mut seurakunnan kerhossa käy aktiivisessa juuri kasvattamassa sosiaalisista taitoa.

Suosittelisin, että laitat pikaisesti päiväkotiin, jotta lapsi oppii puhumaan kunnolla ja sosiaaliset taidot kehittyvät. On tosi paha juttu hänelle jos menee liian myöhään. Itse menin vasta eskariin aikoinaan ja jäin tosi ulos kaikesta, kun olin kasvanut vain epäsosiaalisen äidin kanssa kotona.

Voi olla fasd ja saatte kyllä apua, mutta luulisi, että neuvolassa olisi jo kiinnitetty huomiota kehitysviivästymiin. Erikoista, että niin ei ole tehty.

Vierailija
7/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsen neubolan 4 v. ja 5 v. testit ovat sujuneet?

Eikö neuvolassa ole kiinnitetty huomiota lapsen puheeseen?

Sanottu vaa et jotku kehittyy hitaammin vaikka oon painottanu huoltanu asiasta

Vierailija
8/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin, että laitat pikaisesti päiväkotiin, jotta lapsi oppii puhumaan kunnolla ja sosiaaliset taidot kehittyvät. On tosi paha juttu hänelle jos menee liian myöhään. Itse menin vasta eskariin aikoinaan ja jäin tosi ulos kaikesta, kun olin kasvanut vain epäsosiaalisen äidin kanssa kotona.

Voi olla fasd ja saatte kyllä apua, mutta luulisi, että neuvolassa olisi jo kiinnitetty huomiota kehitysviivästymiin. Erikoista, että niin ei ole tehty.

Häätyy varmaa. Oon karsastanu pistää päiväkotiin ku oon kotiäiti ja koen et veisin ns. Turhaa lapsen sinne ja veisin paikan työssäkäyvältä

Vierailija
9/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsen etu olla toisten lasten seurassa vaikka itse olet työtön.

Vierailija
10/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen väestössä (rotu) on ulkonäössä paljon fasd-piireitä ihmisissä.

Vierailija
11/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asia, mihin voit itse vaikuttaa, on että onhan lapsen arki kunnossa? Ei liikaa älylaitteita, sopivasti rauhoittumista jne.? Voi kuulostaa typerältä vinkiltä, mutta tosi moni fiksukaan vanhempi ei tunnu tajuavan, vaan antaa muksun vaan napittaa älylaitteita.

Kai sieltä neuvolasta on pakko jotain apua saada? Jos oma terkka on nihkeä, niin soita yleiseen neuvontanumeroon ja VAADI saada lisätutkimuksia. Varmasti mitä aikaisemmin mahdolliset kehityspoikkeamat todetaan, sen parempi, että saa niihin apua.

Vierailija
12/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon päiväkodin lisäksi, voi kotona lukea kuvakirjoja. Kirjastosta voi varata ja hakea lasta kiinnostavasta aiheesta kirjoja ja lukea aluksi pieniä pätkiä kerrallaan, jutella kirjan kuvista ja tapahtumista.

Vierailija
13/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on rajoitetut ruutuajan, luetaan hälle, jutellaa paljo jopa asioista joita mua ei kiinnosta yhtää mut tiän et ne on lapselle tärkeitä aiheita. Niinko esim legoleikit.

Ruukaan myös leikkiä lapsen kans mm piilosta ja hippaa

Vierailija
14/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pää mallia munakoiso Jos on asia selvä

Vierailija
15/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete puheterapiaan neuvolasta.

Vierailija
16/17 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FASD ei useimmiten näy ulkonäössä toisin kuin usein uskotaan.

En olisi kuvauksen perusteella kovin huolissani, ellei näytä siltä, että jää ikäisistäni jälkeen. Päiväkotia voisi kokeilla puolipäiväisenä, niin voisi puheenkehitys saada vauhtia. Samoin askartelu ja hienomotoriikka. Piilosleikit ja hippa kotona ei korvaa ryhmätoimintaa.

Vierailija
17/17 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonain päivänä tutkimusten kehittyessä FASD nähdään perimästä. Niin paljon alkaa olla erityislapsia ja kaikki äidit ei kerro kaikkea mitä raskausaikana on "tapahtunut".  (sivusta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän