Jos joutuisit yllätyäen elämään sadan vuoden taakse eli vuoteen 1921
niin mitä nykyajan asioidta jäisit eniten kaipaamaan? Esim. tavaroita, ruokia ja juomia joita on olemassa nyt mutta ei ollut vielä 100 vuotta sitten?
Kommentit (54)
Pärjäisin hyvin ja olen välillä pärjännytkin, mutta ehkä pyykkikone.
Tosin jos sähköä olisi, niin mulla on mökillä pulsaattorikone ja pikkuinen pyykkilinko, joita ei tosin vielä 20-luvulla ollut.
Näitä käytin ennen mökin mukavuuksia.
Varmaan pesisin joka vaatteen heti, kun likaantuu, sillä olisi kauhea pestä pyykkilaudalla ja huuhtoa jäisessä avannossa.
Näin äitini teki nuorena perheenemäntänä.
Antibiootteja! Sairastan pissatulehduksen noin kolme kertaa vuodessa.
Ja lukemista myös. Stephen King ei ollut vielö edes syntynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kelpaa. Puhuinkin siitä, että suihkua ei ole. Saunassa voi peseytyä, mutta ei saunaa lämmitetty joka päivä 100 vuotta sitten. Enkä pidä mainitsemanani "helposti saatavilla olevana kuumana ja kylmänä vetenä" vettä, joka pitää pumputa kaivosta tai nostaa järvestä ja kantaa sisään ja lämmittää padassa. Pikkupesuja varten lämmitettiin kattilassa puuhellalla, mutta muuten samat vaiheet. Plus että muualta kuin saunasta kannat itse likaiset vedet ulos. Erenkin talvella tuo käy työstä.
Joka kesä landella 3-4vk, kerran tai kaksi käydään kaupassa täydentämässä. Ei ole sähköjä, maakuoppa mökin lattiassa toimii jääkaappina. Polttomoottorilla varustettu pumppu on kaivossa kyllä, muttei sekään pakollinen. Talvella olen tehnyt kairalla ja käsisahalla järven jäähän reiän jotta saatiin saunaan ja muuhun vedet. 100l padassa on vesi lämmintä vielä aamullakin jos joku haluaa käydä pesulla. Ja miksei tuikkaisi muutaman puun kiukaaseen jos haluaa. Talvilämmin hirsimökki, iso vanha puuhella pitää tuvan lämpimänä.
Toivottavasti sulla on kairanreikäpumppu, ettei tarvi vedenottoa varten avannolla köykkiä.
Napurin maalaisisäntä ihmetteli, kun näki minun tekevän kairalla reikää ja sanoin ottavani siitä vettä.
Luuli, että soppakauhalla lipitän. Hämmästyi suuresti, kun kairanreikäpumpun parilla vetäisyllä oli ämpäri täynnä😅
Eikö kukaan kaipaisi ehkäisyä? Itselläni olisi varmaan liuta lapsia, kun raskauduin helposti halutessani.
Internettiä, irtokarkkeja, hiilihapotettuja juomia, autoani.
Mutta pakko sanoa että kaikkein eniten jäisin kaipaamaan nykyaikaisia lääkkeitä. Kärsisin itse helvetillisistä migreeneistä, astmasta ja allergiasta ilman lääkitystäni. Ja esimerkiksi isäni varmaan kuolisi pian ilman epilepsialääkkeitään, joko aivojen rappeutumisen takia (jokainen kohtaus tappaa aivosoluja) tai siksi, koska saisi kohtauksen vaikka jossain rannalla ja hukkuisi, kaatuisi ja löisi päänsä kiveen tms. Nyt pystyy elämään täysin normaalia elämää eikä sairaus vaikuta mitenkään, kunhan muistaa ottaa lääkkeet.
Diabeteksen hoitoa tulisi aika äkkiä ikävä. En varmaan eläisi kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan kaipaisi ehkäisyä? Itselläni olisi varmaan liuta lapsia, kun raskauduin helposti halutessani.
Lapset olivat aika lailla ainoa vanhuuden turva 100v sitten, ellei halunnut joutua kiertäväksi hyyryläismummoksi tai vaivaistaloon. Niitä kannatti myös olla niin paljon kuin vain sai aikaiseksi tehtyä, koska osa niistä yleensä kuoli väkisinkin tauteihin jo pienenä. Tavalliset tulehdukset ja lastentaudit olivat hengenvaarallisia, koska ei ollut mitään antibiootteja eikä edes kuume- ja kipulääkkeitä. Minunkin suvussani on esimerkiksi isomummojen isoista sisarusparvista kuollut jo puolet pikkulapsina.
Eli ei ainakaan minulle tulisi tuohon maailmaan joutuessani ikävä ehkäisyä.
Nykyaikaista lääketiedettä. Vaikka olenkin aina ollut varsin terve, niin kaikki lapseni tuskin selviäisivät hengissä veriryhmäimmunisaation takia.
Varmasti montaa muutakin asiaa tulisi ikävä. Esimerkiksi mahdollisuutta kouluttautua.
Pepsi Maxia, salmiakkia, Netflixiä. Oikeutta pukeutua housuihin ja käydä yksin ravintoloissa.
Mutta eniten varmaan nykyaikaisia lääkkeitä, olisi kurjaa potea nivelreumaa ilman lääkitystä!
Kun mietin, niin ihan kaikkea. Viemäreitä, vesijohtoja, sisävessaa, ruokia, lämmintä kotia, siivouksen helppoutta.
Vähiten varmaan Somea.
Sisävessaa. Ois perse paskassa aina ku käy puuceessä.
Hammaslääkäriä. (Toki niitä oli, mutta kivuliasta hoito)
En todellakaan olisi halunnut elää silloin... Äitini syntyi saunassa vuonna 1923, eli koko nuoruutensa ilman sähköä, juoksevaa vettä, puhelinta ym.ym. Isäni syntyi v.1925 eri läänissä, jos mahdollista vielä köyhemmissä ja kurjemmissa olosuhteissa... Itse olen vm. -68 ja elänyt nuoruudessani vuosia ilman sisävessaa ja juoksevaa vettä, sähköt ja puhelin sentään oli.
Joka kesä landella 3-4vk, kerran tai kaksi käydään kaupassa täydentämässä. Ei ole sähköjä, maakuoppa mökin lattiassa toimii jääkaappina. Polttomoottorilla varustettu pumppu on kaivossa kyllä, muttei sekään pakollinen. Talvella olen tehnyt kairalla ja käsisahalla järven jäähän reiän jotta saatiin saunaan ja muuhun vedet. 100l padassa on vesi lämmintä vielä aamullakin jos joku haluaa käydä pesulla. Ja miksei tuikkaisi muutaman puun kiukaaseen jos haluaa. Talvilämmin hirsimökki, iso vanha puuhella pitää tuvan lämpimänä.