Tyttären järkyttävä insta-tili
Olen 55-vuotias ja tyttäreni on 19-vuotias abi, joka asuu jo omillaan. Eilisiltana päätin minäkin liittyä istagramiin ja laitoin tilini nimen tyttärelleni. Hän vastasi, että alkaa seurata minua. Hetken päästä yhtä kissankuvaa kommentoikin oudolla nimellä tyttäreni. Se siis oli varmasti tyttäreni, koska hän kommentoi kissasta sellaista, mitä kukaan muu ei tiedä. Uteliana ihmisenä aloin heti tutkia tiliä, ja mitä näinkään :( Seinä oli täynnä järkyttäviä huumeita ja alkoholia ihannoivia julkaisuja. Pian tutkimiseni keskeytyi, koska tyttäreni oli kai huomannut, että tuli väärä tili ja esti minut.
Myöhemmin hän liittyi seuraamaan minua omalla nimellään. Muistin onneksi sen ensimmäisen tilin nimen ja pyysin ystävääni katsomaan, mitä kaikkea sieltä löytyy. Hänkin oli järkyttynyt tilin sisällöstä. Sanoi, ettei olisi uskonut tuollaista tyttärestäni.
Tyttärelläni on ollut mielenterveysongelmia ja olen epäillyt hänen käyttävän kannabista. Nyt nämä epäilyt kyllä vahvistuivat ja kysymykseni onkin: Otanko puheeksi huumeiden ja alkoholin käytön ja kerron näkemästäni sivusta? Tyttö on ollut aina hyvin sulkeutunut omista asioistaan, vaikka välimme ovatkin läheiset. Pelkään hänen suuttuvan ja sulkeutuvan ensisestään. Toisaalta haluaisin ottaa tämän asian puheeksi, tuntuu että vastuullisena vanhempana minun pitäisi näin tehdä.
Minulla on todella paha mieli kuvista, jotka ehdin nähdä. Pelkään tyttäreni pilaavan tulevaisuutensa.
Kommentit (6)
Tytär kumminkin aikuinen, joten järkytys/syyllistäminen tuskin auttaa. Kannattaa siis ottaa asia puheeksi rauhassa ja ilmaista että olet oikeasti huolissasi ja haluat tukea. Kannattaa tosia hyödyntää noita chättejä^
En osaa sanoa muuta kuin sen, että Suomalisten suhtautuminen kannabikseen on todella vääristynyt. En itse käytä, en ole koskaan käyttänyt, enkä tule käyttämään, mutta kannabis on huomattavasti vaarattomampaa kuin alkoholi tai tupakka. Siitä ei pitäisi ilmesiesti edes puhua huumeena, kun menee Suomalaisilla sekaisin. Se käyttö on hyvin normaalia nykyisin ja todennäköisesti tullaan laillistamaan Suomessa, vaikka ollaan muuta maailmaa perässä. Joten älä siitä huolestu. Mutta ehkä siellä on muuta huolestumisen aihetta, en tiedä.
Ikävä juttu ap. En kyllä osaa neuvoa antaa. Toivottavasti tyttäresi on vain käyttänyt kannabista eikä mitään vahvempaa. Aika avuton olo varmasti vanhempana. Kysy neuvoa jostain irti huumeistä ry:n neuvontapuhelimesta, jos sellainen on.
Mikä tyttäresi IG-tili?
T: 20v ykä😎
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa muuta kuin sen, että Suomalisten suhtautuminen kannabikseen on todella vääristynyt. En itse käytä, en ole koskaan käyttänyt, enkä tule käyttämään, mutta kannabis on huomattavasti vaarattomampaa kuin alkoholi tai tupakka. Siitä ei pitäisi ilmesiesti edes puhua huumeena, kun menee Suomalaisilla sekaisin. Se käyttö on hyvin normaalia nykyisin ja todennäköisesti tullaan laillistamaan Suomessa, vaikka ollaan muuta maailmaa perässä. Joten älä siitä huolestu. Mutta ehkä siellä on muuta huolestumisen aihetta, en tiedä.
No ei kai se vaarallista ole jos pössyttelee pari kertaa vuodessa mutta jos tyttären instatilissa ihannoidaan kannabista ja viinaa niin on se nyt vähän outoa.
Oman tyttäreni kanssa ottaisin puheeksi, mutta on mahdotonta neuvoa sinua, kun en tiedä tilannettanne.
Oletko koskaan jutellut asioista MLL:n vanhempainnetin chatissä? Olen joskus kysynyt sieltä näkemyksiä hankaliin kasvatustilanteisiin, ja olen kokenut keskustelut hyödyllisiksi. Kannattaa kokeilla.