Onko lapsiperheissä oikeasti tuollaista kuin YouTube-videoilla?
Voiko jossain perheissä olla oikeasti tuollaista elämää vai onko se vain järjestettyä YouTubea varten? Kulissit on helppo järjestää, mutta miten saavat lasten luottamuksen sitä varten? Pääsiäis-/aarrejahteja, retkiä, yhteisiä lomia, lahjoja, syntymäpäiväjuhlia... Omassa lapsuudessa ei ollut mitään ekstraa ja lomat minun piti pysyä omassa huoneessani. Syntymäpäivänäni saatettiin sanoa hyvää syntymäpäivää ja se siitä. Ei meillä esimerkiksi pääsiäisenä ollut mitään erityistä tai juhlapyhiä erottanut arjesta kuin ehkä siinä, ettei tarvinnut mennä kouluun. Miten teillä vietetään/vietettiin pääsiäistä?
Kommentit (18)
On meillä kaikenlaista tekemistä, retkiä, lomia yhdessä, pelataan lautapelejä, katsotaan leffoja jne. Sellaista normaalia ja välillä keksitään lapsille jotain hauskaa extraa.
On perheitä, joissa lasten kanssa puuhaillaan kaikenlaista.
Olen syntynyt 70 -luvulla. Pääsiäisenä kasvatettiin rairuohoa, koristeltiin pajunkissoja ja tehtiin virpomisoksia. Oli suklaamuniakin. Pyhät yleensä vietettiin ihan kotona. Äiti oli siivonnut ja jotain parempaa oli ruokana. Vietettiin aikaa yhdessä, pelattiin vaikka lautapelejä ja ehkä kävi sukulaisia meillä tai sitten itse käytiin kyläilemässä. Kutakuinkin samaa se on omallekin lapselleni.
Ihan normaalilta kuulostaa. Kyllä meillä vietettiin synttäreitä, pääsiäisenä virvottiin ja äiti piilotti suklaamunia, jouluna kaikkea perinteistä, kesällä käytiin uimassa, mummon mökillä, huvipuistossa jne.
Kylläpä ihan nuo Tubeperheetkin kertovat, että ei kaikki tietenkään aina ole pelkkää ollaanihanastiyhdessälällällää. Mutta kertoneet, että ei heillä ole tarvetta näyttää lasten itkupotkuraivareita kansalle, ja toisaalta myöskään ei sillä hetkellä tee mieli kaivaa kameraa esiin, kun joku tilanne on päällä.
Harvoinpa sellaisia näkee kenenkään "taviksenkaan" somessa.
On perinteitä kuten pääsiäismunan piilotusta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihan nuo Tubeperheetkin kertovat, että ei kaikki tietenkään aina ole pelkkää ollaanihanastiyhdessälällällää. Mutta kertoneet, että ei heillä ole tarvetta näyttää lasten itkupotkuraivareita kansalle, ja toisaalta myöskään ei sillä hetkellä tee mieli kaivaa kameraa esiin, kun joku tilanne on päällä.
Ja vielä lisättävä, että itse olisin ollut innokas järkkäämään lapselle mm. eväsretkiä ( hän toivoi, että voidaanko mieluummin syödä eväät kun tullaan kotiin), Teemasynttäreitä ( hän toivoi, että voiko olla ihan tavalliset synttärisynttärit). Pääisiäismunien etsimisestä hänkin sentään piti , samoin siitä, että meille oli aina kaverit tervetulleita kylään ja yöskin
Toki lapsenkin ääntä pitää kuulla.
Ihan normaalia on. Sinun lapsuus on ollut epänormaali.
Ihan normaalilta meille kuulostaa. Juhlitaan synttäreitä ja pääsiäistäkin. On yhteisiä lomia ja lahjoja. Lapset ovat meillä jo teinejä, mutta silti halusivat perintisen munajahdin, kuten joka pääsiäinen. Laitettiin rairuohoa, haettiin pajunkissaoksia ja kasvatettiin hiirenkorvia koivun oksiin.
Pidän perhettämme ihan tavallisena.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä minä sen ymmärrän, että aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Joskus lapsi voi olla väsynyt ja saada itkupotkuraivarit, vaikka jotain kivaa olisikin järjestetty. Mutta se juuri, että ylipäätään on järjestetty jotain. Joku kommentoi, että perheessä on askarreltu pajunoksia ja muuta mukavaa. Ei minun perheessäni vietetty aikaa koskaan erityisesti yhdessä tai ollut tällaisia aktiviteetteja. Nyt kun katson noita videoita niin mietin voiko jonkun elämä oikeasti olla tuollaista? Mutta kai joillakin sitten oikeasti on noin asiat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa sellaisia näkee kenenkään "taviksenkaan" somessa.Siis kyllä minä sen ymmärrän, että aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Joskus lapsi voi olla väsynyt ja saada itkupotkuraivarit, vaikka jotain kivaa olisikin järjestetty. Mutta se juuri, että ylipäätään on järjestetty jotain. Joku kommentoi, että perheessä on askarreltu pajunoksia ja muuta mukavaa. Ei minun perheessäni vietetty aikaa koskaan erityisesti yhdessä tai ollut tällaisia aktiviteetteja. Nyt kun katson noita videoita niin mietin voiko jonkun elämä oikeasti olla tuollaista? Mutta kai joillakin sitten oikeasti on noin asiat.
ap
Ainakin omassa perheessä jo kasarilla järjestettiin yhteisiä juttuja. Samaa sitten tahdoin 2000-luvun alussa luoda omalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia on. Sinun lapsuus on ollut epänormaali.
Ehkä sitten niin. Minulle vain se minun lapsuuteni tuntuu normaalilta ja tuo epänormaalilta. Mutta toisaalta hyvä, jos näin on. Olen kyllä itse haaveillut, jos saan lapsia niin järjestäisin kaikkea tällaista hänelle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa sellaisia näkee kenenkään "taviksenkaan" somessa.Ja vielä lisättävä, että itse olisin ollut innokas järkkäämään lapselle mm. eväsretkiä ( hän toivoi, että voidaanko mieluummin syödä eväät kun tullaan kotiin), Teemasynttäreitä ( hän toivoi, että voiko olla ihan tavalliset synttärisynttärit). Pääisiäismunien etsimisestä hänkin sentään piti , samoin siitä, että meille oli aina kaverit tervetulleita kylään ja yöskin
Toki lapsenkin ääntä pitää kuulla.
Tämä on kyllä äärettömän hyvä pointti.
ap
No mitäpä luulet, kuinka luontevaa se on kun kaikki asuista lähtien lavastetaan videota varten ja vanhempi häärii kamera kädessä? YouTubessa on aika mielenkiintoisia videoita, joilla nämä jenkki perhekanavien vanhemmat ohjaa lapsia miten hymyillään ja poseerataan videoilla. Varmasti aika raskasta lapsillekin eikä mitään yksityisyyttä.
Useimmitenhan nuo kanavat, varsinkin ulkomaalaiset, on vain aikuisten halua näyttää että on rahaa millä mällätä. Näkee selvästi että kymmenettä lahjaa avatessa lasta jo selvästi tympäisee ja mitään saamisen riemua ei ole kun sitä muoviroskaa tungetaan joka tuutista ja vanhempaan saa kontaktia vain kännykälle poseraamalla. Sääliksi käy. Onneksi sain kasvaa ilman julkisuutta.
up