Suomessa noitiin suhtaudutaan edelleen 1600-luvulla
Asunnosta löytyy eläinten kalloja, suitsukkeita, tarot -kortit ja aito noidan luuta. Suomalaisin nykynoitiin itsenä lukeva Kuparikettu kertoo kohtaamistaan ennakkoluuloista ja ettei ole helppoa olla noita 2000-luvulla:
Kommentit (23)
Vain larppausta tuollainen noituus. Noidat etsivät suurempaa viisautta tulkitsemalla luontoa. Puutteellisesta tiedosta johtuen johti vain osin harhaan, vaikka esim luonnonlääkintä kehittyi. Vaan nykypäivänä oikeita noitia ovat tiedenaiset ja -miehet, jotka tutkimuksillaa kerää tietoa tuntematomasta. Ja heihin suhtaudutaan pääosin positiivisesti nykyään.
Mitenkä joku kehtaa häntä rumaksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vain larppausta tuollainen noituus. Noidat etsivät suurempaa viisautta tulkitsemalla luontoa. Puutteellisesta tiedosta johtuen johti vain osin harhaan, vaikka esim luonnonlääkintä kehittyi. Vaan nykypäivänä oikeita noitia ovat tiedenaiset ja -miehet, jotka tutkimuksillaa kerää tietoa tuntematomasta. Ja heihin suhtaudutaan pääosin positiivisesti nykyään.
Kommentussasi kaikuu juurikin se kapeakatseinen ja kielteinen asenne nykynoitia kohtaan josta tuossa artikkelissa puhuttiin. Vaikka et väärässä olekaan ja esität todella hyviä pointteja.
En ole kohdannut itse minkäänlaista vainoa onneksi vielä. Aika suopeasti ihmiset ovat suhtautuneet.
Tosin en itse olekaan vielä äiti, että ehkäpä sitten joskus minuakin tullaan vierastamaan omien uskomuksien vuoksi.
Muutama haukkuja oli lapsia (youtubessa), onko sen ikäiset eri somealustoilla ja tulee rumaa tekstiä. Osa ei varmasti hauku muita.
Vihreänpolunkulkija kirjoitti:
En ole kohdannut itse minkäänlaista vainoa onneksi vielä. Aika suopeasti ihmiset ovat suhtautuneet.
Tosin en itse olekaan vielä äiti, että ehkäpä sitten joskus minuakin tullaan vierastamaan omien uskomuksien vuoksi.
Vainoa on Suomessa. Minun oli lopetettava saatananpalvonta, uhraaminen ja verenjuonti kun lasten jälkeen alkoi satelemaan lasuja joka suunnasta ja taholta.
Aa...
Montako noitaa teloitettiin kuluneen vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Aa...
Montako noitaa teloitettiin kuluneen vuoden aikana?
Ei ole teloitettu, mutta noita jahtia tapahtuu somessa kun sosiaalisen median lynkkausjoukot innostuvat soihdut ja talikot käsissä haukkumaan nykynoitia.
Noituuden perusidea on hylätä Korkeimman Voiman tahto, ja sen sijaan pyrkiä yliluonnollisin keinoin hankkimaan itselleen haluamaansa - yleensä ihan maallista - hyvää.
Ei mitenkään ylevää puuhaa, pikemminkin eräänlaista kosmista näpistelyä.
No, voi ihmetyttää, vaikkei se olisi vainoa. Luulen, että aika moni mieltää että niitä noitia oli 1600-luvulla mutta ei enää.
Vähän noitalarppaulselta tuo vaikuttaa, mutta... ehkä silloin 1600-luvulla ei edes ollut noitia (kuten moni sanoo), mutta 2020-luvulla niitä on.
Kupariketun luokse ei varmaan kannata jättää lapsia hoitoon tai käy pian kuin Hannussa ja Kertussa.
Se, että minä en ymmärrä uskonnosta yhtään mitään eikä se herätä minussa mitään tuntemuksia, on aivan yhtä kunnioitettava tila, kuin se että joku harjoittaa mitä tahansa uskontoa tai uskomusta haluaa, kunhan ei painosta tai satuta muita. En voi väittää olevani yhtään sen enemmän oikeassa kuin joku, joka palvoo vaikka pihatonttua. Jos joku saa tuollaisesta jotain itselleen, niin se ei ole minulta pois.
Silti epäilen, että yleinen reaktio voi olla joko lievä huvittuneisuus tai ohittaminen ilman sen kummempaa isoa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Muutama haukkuja oli lapsia (youtubessa), onko sen ikäiset eri somealustoilla ja tulee rumaa tekstiä. Osa ei varmasti hauku muita.
Alapeukuttajille tiedoksi, hän sanoi itse niin videolla, että oli lapsia muutama haukkumassa.
Miten tuo 1600-luku tähän liittyy kun eikö noitavainot ollut joskus paljon aiemmin keskiajalla kun Euroopassa ei ollut sivistystä eikä lukutaitoa niin kirkon oli helpompi huijata kyläläisiä polttamaa Jumalan ja Jeesuksen nimissä itsenäisiä naisia kirkollisena "hyvän tahdon ja rakkauden tekona" ???
Noituus on jo Mooseksen kirjoissa kiellettyä .
Vierailija kirjoitti:
Kupariketun luokse ei varmaan kannata jättää lapsia hoitoon tai käy pian kuin Hannussa ja Kertussa.
Noita uuniin ja paistettuna vatsaan xD
Yx wiccanoita ja guru tuli uskoon YouTube armon virta Asko ja Kirsi Toivola .
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo 1600-luku tähän liittyy kun eikö noitavainot ollut joskus paljon aiemmin keskiajalla kun Euroopassa ei ollut sivistystä eikä lukutaitoa niin kirkon oli helpompi huijata kyläläisiä polttamaa Jumalan ja Jeesuksen nimissä itsenäisiä naisia kirkollisena "hyvän tahdon ja rakkauden tekona" ???
Höpsö, 1600-luku oli noitavainojen huipentuma. Itse asiassa noitia ei sanottavasti edes vainottu aiemmin. Espanjan Inkvisitio kyllä kärvensi ihmisiä jo 1400-luvulla, mutta siihen oli perimmäisenä syynä uh.rien juu.ta.laisuus, ei noituus.
Afrikassa muuten on vieläkin noitavainoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita uuniin ja paistettuna vatsaan xD
Tekijän Punahilkkakin alunperin isoäidostä makkaroita ja kuten Punahilkka niin satukirjojen mielikuvitushahmoja kaikki nuo noidat. Ja jos joku kuvittelee olevansa noita niin kannattaa käydä tarkistamassa päänsä että onko siellä kaikki hyvin.
Heittäkää pois mielestänne tuollainen paholaisen palvonta. Iloitkaa, Jeesus on noussut kuolleista ja sovittanut sinunkin syntisi.