Lukihäiriöinen, mitä olet ammatiltasi?
Kysymys otsikossa, eli jos sinulla on lukihäiriö mitä teet työksesi ja kuinka ala sopii sinulle? Miten kompensoit heikkouksiasi?
Kommentit (17)
Ruotsin tuleva kuningatar. Heja Sverige. Osaan käyttää Googlen kääntäjää. Pus och kräm, Vickan.
Eiköhän joka ammatista löydy joku lukihäiriöinen.
Mulla oli opiskelukaveri, joka ei pystynyt tuottamaan kunnollista tekstiä millään. Jotenkin kyllä arvasi mitä se tarkoitti, vaikka joka sanassa oli useampia virheitä. Niin vaan molemmat valmistuttiin diplomi-insseiksi.
Toimitusjohtaja. Koulutukseltani diplomi-insinööri. Olen matemaattisesti lahjakas, mitä tarvitaan DI-opinnoissa. Minulla on myös vahvat johtajaominaisuudet, ja kyky ymmärtää erilaisia ihmisiä, minkä vuoksi nykyinen työni sopii. Olen myös hyvä puhumaan ja esiintymään. Nykyisin alaisina mm. tiedottaja ja viestintäpäällikkö, jotka vastaavat kirjallisesta viestinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Oiikolukija.
Palkka on vaaan niin kehto että oikein potutttaa.
Olen itse asiassa tutkija, ja siis tavallaan elätän itseni ja perheeni lukemalla ja kirjoittamalla. Lukivaikeuteni havaittiin myöhään, koska olen aina lukenut paljon - melko hitaasti, mutta kaiken käsiini saamani. Minä olen siis yksinkertaisesti kompensoinut ongelman antamalla itselleni aikaa lukea. Lopputulos on ihan hyvä, koska hitaasti lukiessani ehdin samalla ajatella sisältöä. Kirjoittamisessa en olekaan merkittävästi muita hitaampi, mitta julkaistavat tekstit tietysti käyvät läpi oikoluvun ja/tai kielentarkastuksen (kun tieteessä paljon kirjoitetaan ulkomaankielillä).
Olen puuseppä. Ala ei kuitenkaan työllistä.
Opiskelen pikkuhiljaa uutta tutkintoa.
T: lievästi lukihäiriöinen, jolla ei ole sanasokeutta. Ainoastaan ongelmia tekstin muistamisessa.
Lukihäiriöisiä syrjitään liikaa.
Heille pitäisi keksiä parempia tapoja päästä jatko-opiskelemaan.
Siemenen firmalla niiden ohjetekstien kirjoittajana.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöisiä syrjitään liikaa.
Heille pitäisi keksiä parempia tapoja päästä jatko-opiskelemaan.
Luki-o.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asiassa tutkija, ja siis tavallaan elätän itseni ja perheeni lukemalla ja kirjoittamalla. Lukivaikeuteni havaittiin myöhään, koska olen aina lukenut paljon - melko hitaasti, mutta kaiken käsiini saamani. Minä olen siis yksinkertaisesti kompensoinut ongelman antamalla itselleni aikaa lukea. Lopputulos on ihan hyvä, koska hitaasti lukiessani ehdin samalla ajatella sisältöä. Kirjoittamisessa en olekaan merkittävästi muita hitaampi, mitta julkaistavat tekstit tietysti käyvät läpi oikoluvun ja/tai kielentarkastuksen (kun tieteessä paljon kirjoitetaan ulkomaankielillä).
Samoilla ongelmilla ja ratkaisuilla menty. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja olen. 😎
Isäni on raksalla, veli rekkakuski. Ei varmaan tarvitse hirveämmin lukea kummassakaan, saati omaa tekstiä tuottaa.