Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhehuone vai tavallinen huone toisen lapsen synnyttyä?

13.08.2006 |

Eli mikä on ollut teidän muiden kokemus siitä, kannattaako mennä toisen vauvan kanssa perhehuoneeseen vai tavalliseen huoneeseen?

Meillä on toinen vauva tulossa ja esikoinen on juuri täyttämässä 2 vuotta. Viimeksi tykkäsimme perhehuoneesta erittäin paljon ja nytkin semmoista tekisi mieli, mutta en tiedä meneekö hankalaksi tuon esikoisen takia. Miehenhän pitäisi olla koko ajan läsnä perhehuoneessa ja kyllähän esikoisen periaatteessa saisi pariksi päiväksi hoitoonkin mummille ja muille, mutta kokeekohan esikoinen jääneensä jotenkin yksin ja ymmärtääköhän noin pieni (2.v.), että sekä isi että äiti jäivät sitten sairaalaan vauvan kanssa? Esikoinen tulee tietysti isin kanssa katsomaan vauvaa, mutta esikoinen ei varmasti viihdy siellä kauaa ja todennäköisesti haittaa muitakin sairaalassa olevia, vaikka omassa huoneessamme pysyisimmekin.

Jotenkin inhottaisi " joutua" tavalliseen huoneeseen yksin vauvan kanssa, kun on meteliä ja muiden synnyttäneiden vieraita/imetysopastusta/tutkimuksia koko ajan. Ja miten sitä pystyy rauhassa olemaan oman perheenkään kesken, kun muut ovat siinä vieressä... Ja yöllä en varmasti saa nukuttua sitäkään vähää, minkä oma vauva sallisi, kun jonkun vauva on kuitenkin koko ajan hereillä vuorollaan. Eikä mies saa niin tiivistä kontaktia vauvaan, kun ei saa olla koko ajan läsnä.

Miten te muut olette tehneet tai aiotte nyt tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman viikon päästä asia on ajankohtainen ja toivon että todellakin saataisiin tuo perhehuone. Meillä esikoinen jo tokaluokkalainen, toinen lapsi on nyt vauvan syntyessä 1v10kk.

perusteet ovat

-tuttuakin tutumpi hoitaja eli mummi tulee meidän omaan kotiin tyttöjen kanssa

-vanhempani pääsevät hyvin tuomaan tyttöjä visiitille katsomaan uutta tulokasta tai mieheni voi tytöt hakea ja saavat olla niin kauan kuin haluavat

-vilkkaan taaperon kanssa ei tuolla perhehuoneessa oleminen pari vuorokautta yksinkertaisesti onnistu ilman perässä juoksemista. se menisi toisin sanoen siihen että mies sitten viihdyttäisi pikkukakkosta sairaalan käytävällä eikä tulokkaaseen päästäisi rauhassa tutustumaan

-yritän itse mahd paljon levätä tämän loppuodotuksen jälkeen kun on saanut juosta pikkukakkosen perässä, niin suloinen kuin onkin!!

tällaiset kuviot meillä. tiedän että suurella todennäköisyydellä itkuun pillahdan kun tytöt lähtevät kotiin yöksi mutta edellä mainitut seikat painavat kuitenkin vaakakupissa niin paljon että eiköhän me pärjätä pari yötä erossa (eli muutama tunti oikeestaan!)

Iloista odotusta sinulle!

t.tuuli72 rv 38

Vierailija
2/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo oma rauha oli kyllä ihana juttu perhehuoneessa. oli tosi luksusta saada omassa rauhassa imettää ja ähkiä jälkisupistuskivuissa sekä toimittaa vessa-asiat ilman toisten (vieraiden) läsnäoloa. eivät ole kumminkaan ihan pieniä asioita tuossa herkässä mielentilassa =)

tuuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska kaikille halukkaille heistäkään niitä ei riitä, niin kuinkas sitten uudelleensynnyttäjälle.

Tämän vuoksi olen itse kallistumassa polikliniseen synnytykseen, jos kaikki vain menee " tarpeeksi" hyvin.

Vierailija
4/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini kertoi, että perhehuonetta ei annettaisi pariskunnille, jotka ovat uudelleen synnyttäjiä? Hän synnytti TYKSissä...

Vierailija
5/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä katunut ollenkaan osastolla ollessa. Huonekaverin kanssa ollaan kuitenkin samassa jamassa ja samasta syystä sairaalassa. Molemmilla on jotain vaivoja ja niistä oli ihan mukavakin keskustella ymmärtävän ihmisen kanssa. Lisäksi huonetoverini oli toissynnyttäjä ja sain häneltä kullanarvoisia neuvoja, samalla säästyi hoitajien aikaa kun kaikkea ei tarvinnut kysyä heiltä. Paljon hyödyllisiä vinkkejä tuli myös. Vierailut sujuivat mukavasti, ainoastaan isät ja kämppiksen ensimmäinen lapsi olivat huoneessa ja muut vieraat otimme vastaan muissa tiloissa. Oma mieheni oli oikeastaan päivät kokonaan sairaalassa ilman että kukaan häiriintyi.

Kaikilla ei tietenkään käy yhtä hyvä tuuri kämppiksen kanssa, mutta toisaalta kyse on vain muutamasta yöstä ja kyllä se mies ehtii vauvaan tutustua hyvin vaikka ei yöllä paikanpäällä olekaan. Saapahan ainakin nukkua vielä pari yötä rauhassa.

Lisäksi esikko on alle 2 vuotias joten en halua todellakaan hänen viettävän useampaa yötä edes hänelle erittäin läheisten isovanhempien luona, vaan kotona, kun kerran toisella vanhemmalla on mahdollisuus olla hänen luonaan.

Vierailija
6/11 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siihen en osaa vastata, kannattaisiko tilanteessanne pyrkiä saamaan perhehuone. Mutta, kuten joku tässä jo aiemmin kommentoi, että perhehuonetta ei välttämättä anneta kuin vain ensisynnyttäjille. Esim. KOKS:ssa oli tällainen käytäntö muutama vuosi sitten.

Ja jos osastolla on hurjan täyttä niin voi olla, että kukaan ei saa perhehuonetta ... esim. minut laitettiin tilan puutteen takia yhdessä toisen äidin kanssa perhehuoneeseen (SatKS kyseessä), olin synnyttänyt mutta lapseni oli lasten teholla. Se oli kyllä ikävä kokemus, kun huoneessa ei ollut mitään suojaverhoja, joten oli tosi orpo olo makoilla kipeänä sängyssä kun huonekaverilla oli mies tosi paljon paikalla huoneessa. Toki tuollainenkin huoneratkaisu oli parempi kuin maata jossain käytävällä, mutta siltikin se harmitti.

Vierailija
7/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tama on varmaan ihan tyhma kysymys koska en tieda Suomen perhehuoneista mitaan mutta eiko vanhempia lapsia voisi ottaa mukaan perhehuoneeseen? Siis meilla ainakin tulee olemaan tilanne se ettei hoitajaa ole todnak tiedossa joten vanhempi lapsi on otettava mukaan ja siksi olen ajatellut etta tuollainen perhehuone olisi hyva.

Vierailija
8/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekasta ja toisesta olin yhteishuoneessa.

Ekan aikana se oli ihan ok mutta toisen aikana siitä teki erityisen rankkaa se kun oma vauva oli teholla ja muut pitivät sylissä ja vieressä vauvojaan...

Joten käytännössä minäkin asuin tuon sairaala ajan teholla omaa katselemassa ja ihailemassa.

KOlmosesta oli perhe huone ja se oli ihanan rauhallinen ja siellä pystyi vieraiden kanssa jutella vaikka mistä ja vieraita sai olla useempikin yhtäaikaa jos vaan itse jaksoi heidät vastaan ottaa.

Ei sitten nyt ole tietoa miten tämän neljännen kanssa.

Vierailija
9/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä ratkaisu,isommat ovat olleet hoidossa mummolla sen yhden päivän mitä sairaalassa olemme olleet.

naurettiinkin aamupalalla miehen kanssa että pitää nauttia tästä hetkestä,ihan kuin hotellissa olisi.

Vierailija
10/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin esikoisen kanssa kesällä 2005 perhehuoneessa ja silloin mainostivat että nimenomaan vois ottaa isommat lapsetkin mukaan jos niitä olis. Nyt on siis käytöntö muuttunut ja huonompaan mun mielestä.. Oltiin niin suunniteltu jo että pyydetään perhehuonetta nytkin (la siis tammikussa), mieskin kun tykkäis olla siellä ja hoidella uutta tulokasta. Olishan se pienelle esikoisellekkin kivaa et sais olla äidin kanssa kun on siihen tottunut, tuntuu varmaan tosi mälsältä että äiti on poissa ja kun sen luo menee se vaan hyysää jotain rääpälettä siellä pelottavasssa sairaalaympäristössä.. Ja musta on ihan kamalaa että mä joudun olemaan yöt yksin siellä osastolla, että mies saa tulla vasta kymmeneks eskoisen kanssa aamulla. Kun aloittaa kuitenkin isyyslomansa saman tien.. No ei voi mitään mutta tyhmä käytäntö mun mielestä tosiaankin!

Lounis rv 18+1

Vierailija
11/11 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin edellisen lapsen Kätilöopiston Haikaranpesässä ja olimme perhehuoneessa koko perhe 2vrk:tta synnytyksen jälkeen eli myös esikoinen 3,5v oli mukana. Hänelle oli pakattu lempilelut, lukemista, piirtämistä jne mukaan ja viihtyi ihan hyvin, tosin isänsä kanssa tekivät retkiä myös ulkomaailmaan minun ja vauvan nukkuessa, joten ie ihan 24h tarvinnut olla yhdessä huoneessa. Videoitakin olisi saannut lainaan ja niitä olisi voinnut katsoa oleskelutiloissa, lisäksi toisella osastolla on vieraileville lapsille leikkihuone, jonne olisi voinnut mennä leikkimään.

Yöt lapsi nukkui omassa sängyssä meidän sängyn vieressä. Ruoka tulee talon puolesta joten ei sikälikään ongelmia. Itse olisin kokenut vieraana ajatuksen, että poika olisi ollut muualla hoidossa ja me muut " lomalla" perhehuoneessa tutustumassa uuteen tulokkaaseen. Tosin meidän esikoinen on hyvin rauhallinen yksilö, riehakasta uhmaikäistä en ehkä haluaisi mukaan sairaalaan.

Tätä kolmattakin olen menossa synnyttämään Haikaranpesään ja tarkoitus on olla taas perhehuoneessa. Esikoisen koulun takia tosin mietimme, että isommat lapset (7v ja 3,5v) olisivat nyt kuitenkin yöt mummolassa ja isä hakisi pojat sitten koulun jälkeen (ja keskimmäisen pk:sta) sairaalaan loppupäiväksi meidän luokse. Tai sitten saatan mennä vauvan kanssa kahdestaan tavalliselle osastolle. Parhaten vain itse viihtyisin omassa rauhassa alkuun, etenkin kun luultavasti imetyksen kanssa tällä kertaa enemmän opettelua.

Mayella rv 33