Gyne suositteli Mirenaa vaihdevuosioireisiin, eli lähinnä runsastuneisiin kuukautisiin. Onko jollakulla muullakin? Luulin että sopii vain ehkäisyyn...
Olen Mirenan mieltänyt vain ehkäisykierukaksi, mutta nyt suositteli gyne tosiaankin runsastuneita kuukautisia hoitamaan, vaikkei ehkäisyn tarvetta olekaan.
Guugeloin vähän sivuvaikutuksia, ja niitäkin oli aika liuta, myös kuukautisten runsastuminen mahdollisena sivuoireena. Hmm... toivon tosiaan että gyneni tietää mitä suosittelee!
Kommentit (23)
Oli vuoden mirena järkyttävin vuotoihin. Hillitsi _ehkä_ hiukan vuodon määrää, mutta lisäsi vuotopäiviä ja kipuja. Käytännössä koko vuoden oli side pöksyissä.
Nyt sain lähetteen kohdunpoistoon. En suosittele mirenaa.
Olen käyttänyt mirenaa reilu 10 vuotta. Ensimmäiset puoli vuotta oli lähes jatkuvaa tiputteluvuotoa, mutta sen jälkeen ei ole menkkoja eikä vuotoja ollut. Mitään sivuoireitakaan minulla ei ole ollut.
Minulle gyne suositteli samaa ja samasta syystä. Suostuin ja olen tosi tyytyväinen, että otin. Muutaman kuukauden sisällä kuukautiset ja -kivut loppuivat kokonaan. Ihanan vapauttava tunne. Suosittelen.
Joko hormonikierukka tai keltarauhashormonia tableitteina on minunkin saamani ohje kohdun limakalvon paksuuntumaan. Joten näistä vaihtoehdoista kierukka on kyllä helpompi. En ole vielä laitattanut, joten en tiedä sivuvaikutuksista.
Itselläni laitettiin vuosi sitten ja vuotaminen oli todella runsasta. Vuoden aikana on nyt vuotanut varmaan määrällisesti sama kuin ennen päivän aikana. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Kannattaa kokeilla, saahan en pois jos ei toimi.
En suosittele. Asentaminen pahempaa kuin synnytys (olen synnyttänyt 3x ja oli lasten leikkiä kierukan asennukseen)
Alapää vuotaa vuoden ja kipuilee ja kramppaa, kuukautiset pahenee. Paholaisen keksintö,
Itselläni sama tilanne. Ei oikein tätä vuotamista jaksaisi mutta mietin hormonikierukan mahdollisia sivuvaikutuksia kuten rintasyövän riskin suurentumista että kannattaako sellaista ottaa. Suo siellä vetelä täällä, ilmeisesti..
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Asentaminen pahempaa kuin synnytys (olen synnyttänyt 3x ja oli lasten leikkiä kierukan asennukseen)
Alapää vuotaa vuoden ja kipuilee ja kramppaa, kuukautiset pahenee. Paholaisen keksintö,
tuskin voi yleistää. Itselläni on endometrioosia ja myoomia kohdussa ja laitettiin nukutuksessa kun kipu laittaessa oli niin kova että ei onnistunut. Vuodot loppuivat ja elämä on helpottunut paljon.
Puoli vuotta pelkkää vuotoa. Välillä runsaampaa, niukkaa, tappovuotoa. Supisteluja, järkkyy isoja vartalofinnejä joista jäi hirmuiset arvet jopa sääriin!! Partaa ajoin useammin kuin mies ja sit menin otattamaan pois. Saatanasta koko laite.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei tuntunut laitto miltään. Ja kaikki vuodot loppui täysin. Ei mitään vaivoja.
Suosittelen.
Minulla oli teininä ja nuorena aikuisena jäätävät niagarat kuukautisina kipuineen kaikkineen; ripulointia, migreeniä, te tiiätte. Mikään ei auttanut.
Sitten sain lapset, ja sen jälkeen asennettiin hormonikierukka. Kuukautiset loppuivat kokonaan, ei mitään ongelmia, ei edes kipuja asennuspäivänä. Valitsin siis silloin ehkäisyvaihtoehdoista hormonikierukan, koska pelkkä kuparikierukka helposti lisää sekä vuotoa että kipuja pahimmassa tapauksessa. Pelkäsin pahinta mutta yllätyin iloisesti.
Nyt minulla on juuri hoidettu rintasyöpä, ja kohdun ultrassa löytyi myooma ja koepalan otossa anovulaatio. Eli ilmeisesti vaihdevuodet tulossa. Nyt pitäisi konsultoida syöpälääkäriä olisiko turvallista laittaa se hormonikierukka, syöpä oli kuitenkin hormoninegatiivinen.
Itse otin mirenan osittain ehkäisyyn ja osittain hyvin epäsäännöllisiä menkkoja hillitsemään. Vuodot loppuivat täysin eikä ole erityisemmin ollut negatiivisia sivuvaikutuksia (valkovuodon määrä hieman lisääntynyt ja iho rasvoittuu hieman helpommin muttei muuta). Kaveripiiristäni useilla on mirena ja kaikilla on vuodot joko loppunut kokonaan tai tulee harvoin ja hyvin niukkana. Kukaan ei ole poistanut mirenaa ikävien sivuvaikutusten takia. Toki tämä otanta ei ole kovin laaja mutta joka tapauksessa hyviä kokemuksia löytyy :)
Mulla oli Mirena vuodesta 1999 lähtien ensisijaisesti jatkuvien kuukautisvuotojen vuoksi ja samallahan siinä hoitui ehkäisykin. Kierukkaa vaihdettiin noin sen suositellun 5 vuoden välein, kunnes poistettiin kokonaan pari vuotta sitten, vaihdevuosien jälkeen.
Kuukautiset jäivät pois melkein heti laiton jälkeen, eikä niitä tullut kertaakaan enää sen jälkeen. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut. Loistava tuote!!
Kropan reagointi on on tietysti yksilöllistä, mutta suosittelisin ainakin kokeilemaan, saahan sen sitten pois, jos pahalta tuntuu.
Samoihin oireisiin laitatin. Vähän nipisti, ei muuta, ei mitään vuotoja kuin pari päivää pientä.
Vei kuukautiset kokonaan pois, mikä oli hyvä. Yhden kerran oli niin kipeä vatsa n. puoli vuotta asentamisesta, että synnytyskivut jäivät toiseksi - lääkärin mukaan saattoi johtua kierukasta, muita syitä ei löydetty ja luin netistä, että muillakin.
Otatin pois: Ohensi tukkaa (puoleen), iho kuivui ja muutuin muutamassa kuukaudessa "mummoksi". Mielialat tasoittuivat niin, että olin ihan blaah. Pari kuukautta nyt ilman ja tuntuu, että minusta on kuoriutumassa taas ikäiseni.
Runsaisiin kuukautisiin on muitakin keinoja - kertoi kai lääkärisi?
Mulla on ollut mirena nyt 13 vuotta ja olen tosi tyytyväinen. En ole huomannut mitään sivuoireita, kuukautisia ei ole ollut 12 vuoteen. Olen nyt 53v ja ehkäisyä en enää tarvitse, mutta lääkäri sanoi, että voin hyvin jatkaa sen kanssa tasoittamaan vaihdevuosioireita. Ja näin aion tehdä. Laittaminen sattuu kyllä tosi kovasti.
Jotkut lääkärit on niin mirena uskovaisia, ettei niiltä muita vaihtoehtoja saakaan.
Mulla oli ruuhkavuosina mirena, toimi ihan kivasti. Asennus ei ollut sen kummosempi, vähän nippas, kuten papakokeen otto. Puolessa vuodessa tiputteluvuoto tasaantui ja sitten loppui vuodot.
Pidin samaa mirenaa kahdeksan vuotta. Gynen kanssa yhdessä seurattiin, että vaikutusta pysyy. Sitten otettiin pois, enkä palannut kierukkaan. Vaikka sen hormonaalinen vaikutus pitäisi pysyä vaan tuolla alapään tasolla. Silti musta tuntui heräävän aivan uusi ihminen.. ihan kuin olisin ollut varjossa muutaman vikat vuodet. Seksuaalisesti aktiivisempi ainakin. Joten mies lähti nipsnaps toimenpiteeseen.
Nyt sitten lähempänä viittäkymppiä mulla on alkanut aivan jäätävät menkat. Jos ennen vuotopäiviä tuli luonnollisesti kolme-neljäpäivää ja pärjäsin parilla siteellä.
Nyt menkat kestää 11 päivää ja sitä tulee mä käytän öisin inkontinenssipöksyjä, että saan rauhassa nukkua. Lisäksi mulla verenohennuslääkkeet, ei helpota tilannetta yhtään. Ei näitä järkky vuotoja ole kuukausittain, siksi mä tässä vielä pohdin, että mitä hittoa sitä tekis. Gynen kanssa keskusteltu ja hänkin suositteli Mirenaa. Mä taas pelkään, että muutun seksittömäksi tasaiseksi möllöksi.
Saahan sen pois, jos niin käy... mutta kun ei tuote mikään halpa ole asennuksineen. Satoja kankkulan kaivoonko?
Mulla ollut 2 vuotta. Ennen vuodot kolmen viikon välein ja kesti 8-9 päivää eivätkä mitkään xxl-tamponit ja yöside riittäneet puolta tuntia. Tuli töistäpoissaoloja. Nyt on niukat menkat.
Olen tosi tyytyväinen Mirenaan. Laittaminen nippaisi muttei kyllä muutamaa sekuntia kauempaa.
N51v
Kiitos kaikille mielipiteistä! Näköjään on yhtä lailla puolesta ja vastaan. Enköhän mä sen asennuta, kun mielestäni gyneni on ihan ammattailainen kuitenkin. Ja tosiaan saahan sen pois jos tulee jotain megamenkkoja hankalampia oireita. Toivon kyllä ettei tulisi mitään mielialamuutoksia, seksuaalista sammumista tms. AP
Lääkärit suosittelee lääkkeitä, näin se menee. Mutta tiedät itsekin että ei tuossa ole mitään järkeä.