Finnair on jo alustavasti päättänyt hankkia sähkölentokoneita Ruotsista
Heart Aerospace ES-19 , 19 matkustajapaikkaa.
Matkaetäisyys n. 400km.
Tuotantoon n. 2026. Koelennot n. 2024.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/finnair_tutkii_s_hk_lentokoneiden_tuom…
Samasta konetyypistä on olleet muutkin lentoyhtiöt kiinnostuneita.
Kommentit (12)
Maaginen 19 tulee siitä, että ei tarvita lentoemäntiä, kun matkustajia on alle 20.
Ostakoot minun puolestani vaikka partakoneita Puolasta.
Pakkoruotsi pitää olla, koska Finnairin ruotsalaiset lentokoneet!
t. RKP
Toivottavasti ei tule sähkökatkoa lennon aikana :o
Nuo eivät tule ikinä toimimaan, yhtälö sähkölentokoneesta ei tule ikinä toimimaan, aivan täysin järjetön ajatus.
Polttomoottorilentokone kevenee huomattavasti lennonaikana ja on suunniteltu niin ettei sillä pysty tai saa laskeutua täydessä kuormassa kantavien osien ylirasituksen takia.
Sähkölentokone ei kevene lennon aikana yhtään vaan joutuu laskeutumaan täydessä kuormassa, kantavat rakenteet joudutaan suunnittelemaan huomattavasti vahvemmiksi tai käyttämään parempia/kalliimpia materiaaleja.
Miten älytön määrä akkuja koneessa täytyy olla? Akuilla joudutaan tekemään kaikki, paisneistukset, jäänestot, lämmitykset, hydrauliikat, aivan kaikki mitkä nyt saadaan moottoreista automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nuo eivät tule ikinä toimimaan, yhtälö sähkölentokoneesta ei tule ikinä toimimaan, aivan täysin järjetön ajatus.
Polttomoottorilentokone kevenee huomattavasti lennonaikana ja on suunniteltu niin ettei sillä pysty tai saa laskeutua täydessä kuormassa kantavien osien ylirasituksen takia.
Sähkölentokone ei kevene lennon aikana yhtään vaan joutuu laskeutumaan täydessä kuormassa, kantavat rakenteet joudutaan suunnittelemaan huomattavasti vahvemmiksi tai käyttämään parempia/kalliimpia materiaaleja.
Miten älytön määrä akkuja koneessa täytyy olla? Akuilla joudutaan tekemään kaikki, paisneistukset, jäänestot, lämmitykset, hydrauliikat, aivan kaikki mitkä nyt saadaan moottoreista automaattisesti.
Tämä koskee kaukolentoja, joissa polttoainekuorma on lähdössä merkittävä osa kokonaismassasta ja tällöin tosiaan MTOW > MLW.
Mutta nyt on kyse lyhyiden matkojen koneista, joissa on eri tilanne.
Ei kaukolennoille akkukäyttöiset koneet ole tulossa. Todennäköisesti niissä käytetään tulevaisuudessa vetyä.
Siis aivan kipeetä! Mieletöntä sähkönkulutusta luvassa kun eikös sitä pitänyt säästää?!
Vierailija kirjoitti:
Nuo eivät tule ikinä toimimaan, yhtälö sähkölentokoneesta ei tule ikinä toimimaan, aivan täysin järjetön ajatus.
Polttomoottorilentokone kevenee huomattavasti lennonaikana ja on suunniteltu niin ettei sillä pysty tai saa laskeutua täydessä kuormassa kantavien osien ylirasituksen takia.
Sähkölentokone ei kevene lennon aikana yhtään vaan joutuu laskeutumaan täydessä kuormassa, kantavat rakenteet joudutaan suunnittelemaan huomattavasti vahvemmiksi tai käyttämään parempia/kalliimpia materiaaleja.
Miten älytön määrä akkuja koneessa täytyy olla? Akuilla joudutaan tekemään kaikki, paisneistukset, jäänestot, lämmitykset, hydrauliikat, aivan kaikki mitkä nyt saadaan moottoreista automaattisesti.
Hei, nyt sun pitää heti soittaa Finnairille. Siellä ei varmaan ole ketään töissä joka ymmärtää lentokoneista jotain. Sun pitää heti jakaa viisautesi ja tietosi heidän kanssaan!
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan kipeetä! Mieletöntä sähkönkulutusta luvassa kun eikös sitä pitänyt säästää?!
Rakennaan pari hiilivoimalaa, niin saadaan lentsikoihin sähköä.
Ei Finnairilla ole varaa mitään koneita ostaa, eikä omista nykyisiään.
Ehkä leasing-diili.
Velkaa velan päälle.
Ei tarvita uusia koneita kun eihän kukaan enää lennä mihinkään muutenkaan.
Pitää lentää asumattomien alueiden yllä, jotta jatkojohto ei osu taloihin.