Saako toimeentulotuella elävä henkilö nykyään pitää veronpalautukset?
Olin viimeksi työttömänä kymmenisen vuotta sitten, enkä muista miten käytäntö oli. Nyt työpaikkani suljettiin koronan vuoksi ja jouduin toimeentulotuen varaan, kunnes löydän töitä. Saanko käyttää veronpalautukset itse, vai periikö ne joku taho takaisin? (mikäli olen yhä työtön kun on maksupäivä)
Kommentit (50)
Tietysti saat pitää palautukset itse, mutta ne vähentävät toimeentulotuen määrää. (50e jätetään huomioimatta).
50e saa pitää yksinasuvana. Tai siis ei niitä pois oteta, vaan vähhenetään tt-tuesta.
Jos palautuksia tulee enemmän, niin tuet voi mennä kolmelta kuukaudelta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saat pitää palautukset itse, mutta ne vähentävät toimeentulotuen määrää. (50e jätetään huomioimatta).
Ja se on täysin oikein! Tt-tuki ei voi eikä saa olla olla kenenkään pääasiallinen, pysyvä tulonlähde, vaan hetkellisen talousongelman ajaksi annettu lisätuki.
Mikset saa ansiosidonnaista päivärahaa? 10 vuoden työjakson jälkeen. Tai edes kelan työttömyystukea.
Ainahan ne on saanut pitää itse. Ei niitä kukaan pois peri. Ne huomioidaan tulona toimeentulotuen tarvetta laskettaessa, joten välttämättä tukea ei tule maksuun.
Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka ihmettelevät veronpalautusten tulona huomioimista toimeentulotuessa. Samalla tavallahan niihin tulee suhtautua kuin säästöihin. Jos niitä ei huomioitaisi tulona, johtaisi se siihen, että toimeentulotuella olevat nostaisi veroprosentin korkealle esim. työttömyystuessa, nostaisi enemmän toimeentulotukea ja sitten saisivat enemmän veronpalautusta. Ei olisi mitään järkeä valtion talouden kannalta.
100 euroa jätetään huomiotta jos perheessä useampi jäsen. Tuo 50€ on yksinasuvilta
Se on jännä, että veromätkyihin ei saa tt-tukea. Outo ristiriita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on täysin oikein! Tt-tuki ei voi eikä saa olla olla kenenkään pääasiallinen, pysyvä tulonlähde, vaan hetkellisen talousongelman ajaksi annettu lisätuki.
Minä tulen saamaan toimeentuloa todennäköisesti seuraavat 4,5 vuotta. Olen yh-äiti ja opiskelija, eikä minulla ole enää opintotukikuukausia jäljellä. Työnteko opintojen ohessa olisi myös liian kuormittavaa perheemme kannalta: yliopisto-opinnot, yh-äidin velvollisuudet sekä oma että toisen lapseni autismidiagnoosit aiheuttavat myös omat kuormansa. Tässä yhteiskunnassa on selkeästi joku aukko, kun minun kaltaiselle ei ole muuta tukea olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen saamaan toimeentuloa todennäköisesti seuraavat 4,5 vuotta. Olen yh-äiti ja opiskelija, eikä minulla ole enää opintotukikuukausia jäljellä. Työnteko opintojen ohessa olisi myös liian kuormittavaa perheemme kannalta: yliopisto-opinnot, yh-äidin velvollisuudet sekä oma että toisen lapseni autismidiagnoosit aiheuttavat myös omat kuormansa. Tässä yhteiskunnassa on selkeästi joku aukko, kun minun kaltaiselle ei ole muuta tukea olemassa.
Miksi tää on saanut alapeukkuja? Tekeekö tää äiti jotain mielestä väärin?
Vierailija kirjoitti:
100 euroa jätetään huomiotta jos perheessä useampi jäsen. Tuo 50€ on yksinasuvilta
Miksi tämäkin on saanut alapeukkuja? Kelan sivulta voi lukea että tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämäkin on saanut alapeukkuja? Kelan sivulta voi lukea että tämä on fakta.
Ilmeisesti joku on kateellinen, että köyhyydessä elävä ihminen saa kerran vuodessa 50€ lisätuloa. Mahtaa olla näillä kateellisilla kiva elämä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sellainen perinteinen lynkkaustuomio - varsinkin kun autismi on mainittu. Ovat varmaan kateellisia autisteillekin. Varmaan ovat kateellisia syöpää sairastavillekin - saavathan ne yhteiskunnan ilmaista hoitoa.
Oikeasti, ei voi ymmärtää näiden sekomammojen mielenliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee: hän ei saisi olla olemassa: yyhoo, lapsia, toimeentulotukea, liian hieno asuntokin varmaan, liikaa kaikkea kadehdittavaa, hoikkakin vielä, varmaan liikaa miehiä, mt-ongelmia, koira, meikkiä, lapsilla hopen merkkivaate, törkeää käydä leipäjonossa, liian hienot kengät (kirppikseltä), liian hienoja kirppisvaatteita lapsilla, lapsi häiriköi normaaliluokkaa, outoja, erikoinen tapa puhua, outo nauru, lasu-perhe, ongelmia, avioero = huono nainen, käyvät liikaa hesessä, lapsilla liikaa/liian vähän harrastuksia...
tässähän tätä!
Kyllä saa. Hänellä on rahaa kuin roskaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee: hän ei saisi olla olemassa: yyhoo, lapsia, toimeentulotukea, liian hieno asuntokin varmaan, liikaa kaikkea kadehdittavaa, hoikkakin vielä, varmaan liikaa miehiä, mt-ongelmia, koira, meikkiä, lapsilla hopen merkkivaate, törkeää käydä leipäjonossa, liian hienot kengät (kirppikseltä), liian hienoja kirppisvaatteita lapsilla, lapsi häiriköi normaaliluokkaa, outoja, erikoinen tapa puhua, outo nauru, lasu-perhe, ongelmia, avioero = huono nainen, käyvät liikaa hesessä, lapsilla liikaa/liian vähän harrastuksia...
tässähän tätä!
Hei. Olen tämä autistiäiti. Olen taistellut aikuisiällä ja päässyt yliopistoon opiskelemaan. En oikein ymmärrä mitä väärää siinä on? Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että olisin jatkanut työttömyyttä ja silloin olisin saanut työttömyyskorvausta, joka on isompi kuin toimeentulotuki. Valitsin silti opinnot ja näin kulutan itse asiassa siis vähemmän yhteiskunnan varoja.
Ne jotka ovat kateellisia: ei kannata olla. Olen ollut koko elämäni enemmän tai vähemmän kiusattu.
Tt-tuki on viimesijainen tuki tilapäiseen ahdinkoon. Sen ei ole tarkoitus olla kansalaispalkka.
Mielestäni tt-tukea pitäisi maksaa korkeintaan 3 kk eikä niin, että se on jatkuva tulonlähde, kuten joillekin tuntuu olevan. Työnteon pitäisi olla aikuisille ihmisille ensisijainen tulonlähde.
🇺🇦🇮🇱
Saa, mutta toimeentulotukea ei saa siinä kuussa jonka saat veronpalautukset, summasta riippuen ei välttämättä seuraavassakaan kuussa.