Voiko olla laillista, että 16-tuntiseen työpäivään sisältyy vain yksi tauko?
Olin muutama vuosi sitten järjestyksenvalvojana muutamilla festareilla ja tein pahimmillaan yli 16-tuntisia työpäiviä, joihin sisältyi vain yksi tauko. Työkaverit sanoi, että taukoja ei pystytä antamaan enempää koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi, jotta jostain voitaisiin irrottaa tauottaja. Kuulemma siinä firmassa ei ole koskaan tarpeeksi työntekijöitä, ja 2 taukoa päivässä on harvinaista luksusta. Silloin 18-vuotiaana en tajunnut epäillä mitään, mutta olen jälkikäteen ruvennut miettimään, voiko tuollainen olla laillista?
Ymmärrän hyvin, että joissain tilanteissa tauoista voi joutua joustamaan pakon edessä (poliisi panttivankitilanteessa, lääkäri elvytystilanteessa, opettaja selvitellessään oppilaiden välistä tappelua yms.). Mutta voiko festarit olla niin tärkeitä tapahtumia, että niiden häiriöttömän jatkumisen takia saa pitää kymmenittäin tai ehkä jopa sadoittain työntekijöitä töissä ilman mahdollisuutta lakisääteisiin taukoihin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt ole kuitenkin energian ja ajan tuhlausta jahkailla vanhoja aikoja.
Typeryys huipussaan.
Voi olla ehkä AP:n osalta, mutta eivät nämä väärinkäytökset ole maailmasta mihinkään kadonneet joten tämänkin keskustelun ansiosta ehkä joku saa mahdollisuuden perätä lain suomia oikeuksiaan. Joku saattaa myös joutua edesvastuuseen, joka on vain hyvä, koska pilaavat toimillaan myös rehellisten yrittäjien mainetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työpäivän pituus 7h 45min. Siihen sisältyy kaksi kahvitaukoa á 45min ja lounastauko n. 1,5h. Eli tuo 7h 45min työpäivä sisältää taukoja yht 3h.
t. Kuntatyöntekijä
Juupajuu. Ei kuule velkaisilla kunnilla ole tuollaisia etuja ja työtahti on ihan jotain muuta mitä luulet.
Minä olen töissä yksityisen puolen yrityksessä jossa yrittäjä tarjoaa 60 pv vuodessa vuosilomaa. Laki näes mahdollistaa parempien etujen tarjoamisen, mutta pieni osa ei haluaisi noudattaa edes niitä säädettyjä minimejä. Kannattaa hakeutua töihin yrityksiin jossa työntekijät ovat muutakin kuin mielivaltaisen riiston uhreja.
Pari tuttua tekee järjestyksenvalvojan hommia (festarit, urheilutapahtumat, ravintolat yms.), ja heillä noudatetaan vartiointialan tessiä. Se sanoo tauoista näin:
17 § Lepoaika työvuoron aikana
Työvuoron aikana on 20 minuutin virkistystauko, jonka aikana työntekijä saa aterioida työn kannalta sopivana aikana työpaikalta poistumatta. Lisäksi virkistystaukoa kertyy 2,5 minuuttia tunnissa työvuoron 8 tuntia ylittävältä osalta. Virkistystauon pidentämisestä ja/tai mahdollisuudesta poistua työpaikalta virkistystauon aikana voidaan sopia paikallisesti kertaluonteisesti toisin työnantajan ja työntekijän kesken, mutta pysyvistä poikkeuksista sovitaan työn-antajan, luottamusmiehen tai pääluottamusmiehen kesken (51 §).
Aikoinaan kun satunnaisesti tein kaksi työvuoroa samana päivänä peräkkäin, työvuorojen välissä oli aina tunnin vapaa. Lisäksi sekä aamu- että iltavuoron normaalit ruoka- ja kahvitauot. Toisen vuoron palkka oli luonnollisesti myös ylityölisillä (ja mahdollisilla iltalisillä) korotettu. Voi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työpäivän pituus 7h 45min. Siihen sisältyy kaksi kahvitaukoa á 45min ja lounastauko n. 1,5h. Eli tuo 7h 45min työpäivä sisältää taukoja yht 3h.
t. Kuntatyöntekijä
Epäilen lausuntosi todenmukaisuutta. Teen itse kunta-alalla tuon pituista työpäivää ja siihen kuuluu kaksi taukoa: yksi 15 minuutin kahvitauko ja puolen tunnin ruokatauko.
Vierailija kirjoitti:
Pari tuttua tekee järjestyksenvalvojan hommia (festarit, urheilutapahtumat, ravintolat yms.), ja heillä noudatetaan vartiointialan tessiä. Se sanoo tauoista näin:
17 § Lepoaika työvuoron aikana
Työvuoron aikana on 20 minuutin virkistystauko, jonka aikana työntekijä saa aterioida työn kannalta sopivana aikana työpaikalta poistumatta. Lisäksi virkistystaukoa kertyy 2,5 minuuttia tunnissa työvuoron 8 tuntia ylittävältä osalta. Virkistystauon pidentämisestä ja/tai mahdollisuudesta poistua työpaikalta virkistystauon aikana voidaan sopia paikallisesti kertaluonteisesti toisin työnantajan ja työntekijän kesken, mutta pysyvistä poikkeuksista sovitaan työn-antajan, luottamusmiehen tai pääluottamusmiehen kesken (51 §).
Tiedätkö mille firmalle kaverisi tekee töitä? Festareissa on oma kiva tunnelmansa, mutta omat kokemukseni rajoittuu pelkkiin roskafirmoihin, jotka maksaa jos jaksaa, antaa taukoja jos huvittaa jne. Niiden hommiin en mene enää koskaan, mutta joku parempi firma voisi kiinnostaa.
Kas vaan, täällä on järkkäreitä linjoilla. Hommasin itse viime keväänä jv-kortin enkä sattuneesta syystä ole vielä ehtinyt tekemään töitä muutamaa hassua keikkaa enempää. Oon kyllä kuullut kauhutarinoita tuhottoman pitkistä työvuoroista joiden aikana ei pääse edes vessaan, ja siitä kuinka rättiväsyneenä täytyy laahustaa töiden jälkeen monen kilsan päähän johonkin majoituspaikkaan jonka lattialle voi laittaa patjan ja nukkua siinä pari tuntia ennen kun täytyy herätä taas seuraavaan työvuoroon. Ehkä siis hyväkin että kesäsuunnitelmat peruuntui koska kuulin työkavereilta, että se firma jolle olisin mennyt (X-sec) on siitä huonoimmasta päästä. Osaako joku täällä suositella sellaista hyvää firmaa, jossa noudatetaan lakeja ja kohdellaan työntekijöitä muutenkin ihmisinä?
Vierailija kirjoitti:
Kas vaan, täällä on järkkäreitä linjoilla. Hommasin itse viime keväänä jv-kortin enkä sattuneesta syystä ole vielä ehtinyt tekemään töitä muutamaa hassua keikkaa enempää. Oon kyllä kuullut kauhutarinoita tuhottoman pitkistä työvuoroista joiden aikana ei pääse edes vessaan, ja siitä kuinka rättiväsyneenä täytyy laahustaa töiden jälkeen monen kilsan päähän johonkin majoituspaikkaan jonka lattialle voi laittaa patjan ja nukkua siinä pari tuntia ennen kun täytyy herätä taas seuraavaan työvuoroon. Ehkä siis hyväkin että kesäsuunnitelmat peruuntui koska kuulin työkavereilta, että se firma jolle olisin mennyt (X-sec) on siitä huonoimmasta päästä. Osaako joku täällä suositella sellaista hyvää firmaa, jossa noudatetaan lakeja ja kohdellaan työntekijöitä muutenkin ihmisinä?
Parhaat firmat on pieniä ja niihin on yleensä vaikea päästä ilman suhteita tai kattavaa turvallisuusalan osaamista. Niistä on turha kysellä millään anonyymillä nettipalstalla.
Jos asut Helsingissä, suosittelen hakemaan Securitas Eventsille ja Eezylle töihin. Molemmat on hyviä firmoja - ei kirkkainta kärkikastia mutta kaukana peränpitäjistä - ja niiden listoille on suht helppo päästä.
Onko tuo nyt sitä paikallista sopimista?
Olipa hauskaa.