Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen Osuuspankki on lainanantajana ns. hyville asiakkaille? Pankin vaihto pankkikriisin pelossa mielessä

Vierailija
02.04.2021 |

Asiakkuuteni on nyt Nordeassa, mutta minulle ovat viisaammat sanoneet, että Suomen vakain ja turvallisin pankki pankkikriisissä olisi OP. En ole tosin varma, voisiko sekin kaatua, jos tulee pankkikriisi.
Pankkikriisiä pelkään siksi, että EU:n pankit velvoitetaan maksamaan muiden EU-maiden pankeille, jos näille tulee ongelmia. No, ei ole vaikeaa ennustaa, tulisikohan Italian pankeille ongelmia.
Haluaisin kiinteäkorkoisen lainan mahdollisimman pitkäksi ajaksi, summana on noin 200 000e, kyseessä EI ole asuntolaina, kuin ehkä osittain (60 000) ja minulla on antaa pankille täydet vakuudet lainaa varten.
Onko niillä pelkkiä joustamattomia lainoja isoilla marginaaleilla?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, miksi sinun pitäisi lähteä vaihtamaan lainapankkia. Jos joudut maksamaan lainan pois, myyt yhden perimistäsi asunnoista ja kuittaat lainan sillä.

No, siksi vain, että sitä ei mielellään myisi omaisuutta.

Ap

Vierailija
22/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin Op:ssa on ollut todella tympeää ja hankalaa lainan saanti, joten on otettu lainat Nordeasta. Viimeksi suunnilleen haukkuivat pystyyn, että miten edes kehdataan tämmöistä lainaa pyytää (250te asuntolaina, omarahoitusosuus kunnossa, kaksi keskituloista aikuista vakituisessa työssä ja aina lainat maksettu ajallaan). Nordeasta olisivat antaneet enemmänkin. Että ei taideta vaihtaa pankkia.

Tämä on minulle tavallaan hyvä uutinen, mikäli vaihtaisin pankkia. Myös työtoveri (yh, haki lainaa yksin) haukkui OP:n, että sieltä kyseltiin, tarviiko sitä omaa asuntoa ostaa. Ja meni muualle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP tai Ålandsbanken ovat Suomen turvallisimmat parkit varmasti kyllä. 

Myös omistajilleen; Ålandsbanken maksoi muhkean osingon osakkeenomistajille, kun taas esimerkiksi Nordea jätti omistajansa (eli riskin kantajat) nuolemaan näppejään EU:n käskystä. 

Nordea on hyvä pankki normaalioloissa, mutta olet oikeassa siinä, että suurehko koko ja liian vahvat siteen EU-sikailijoihin asettaa sen haavoittuvaan asemaan jos jotakin alkaa tapahtua. 

Eli jos uskoo isompien hässäköiden (sota, pankkikriisi, EU:n oikean karvan paljastuminen diktatuuriksi) olevan mahdollisia, minun valintani olisi Affenanmaanpankki. 

Vierailija
24/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika vahva usko kovaan inflaatioon, jos väittää, että se syö velan.

Ainakaan se mielessä ei kannata ottaa isoa velkaa.

Vierailija
25/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietittekö oikeasti tällaisia?

Siis onko pelkoa?

Tuomas Malisen mukaan on. Ja siis itse löysin tällaisen:

https://yle.fi/uutiset/3-11674375 tämä on huolestuttava kehitys. Eli jos Italiassa roahtaa, se entistä pidemmin kourin osuu tännekin. Ja siis tuossa artikkelissa ei ennusteta mitään sen tarkemmin, mutta Malinen ennustaa ja JOS hän on oikeassa, niin sitten se on paha meillekin.

” On olemassa aito riski siitä, että suomalaispankit joutuvat maksamaan lähivuosina ylimääräisiä vakausmaksuja muiden maiden pankkien auttamiseksi, FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo.

FA:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mielestä uudistus on uhka myös pankkien asiakkaille.

– Yhteisvastuun laajentamisen aika olisi ollut vasta sitten, kun pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet, Kauppi sanoo tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).”

Ja olihan Hesarissakin tämä 17.12.2020: https://www.hs.fi/talous/art-2000007688341.html ”Euroopan keskus­pankin osinko­päätös kertoo suuren pankki­kriisin pelosta”

Ap

Vierailija
26/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä niin väittänyt. Mutta siis onhan se aika mahdollinen hei haloo, kun laina-aika on 20 vuotta.

Ennemmin nojaan kiinteään korkoon suojana, tietysti.

Ap

Vierailija
27/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietittekö oikeasti tällaisia?

Siis onko pelkoa?

Tuomas Malisen mukaan on. Ja siis itse löysin tällaisen:

https://yle.fi/uutiset/3-11674375 tämä on huolestuttava kehitys. Eli jos Italiassa roahtaa, se entistä pidemmin kourin osuu tännekin. Ja siis tuossa artikkelissa ei ennusteta mitään sen tarkemmin, mutta Malinen ennustaa ja JOS hän on oikeassa, niin sitten se on paha meillekin.

” On olemassa aito riski siitä, että suomalaispankit joutuvat maksamaan lähivuosina ylimääräisiä vakausmaksuja muiden maiden pankkien auttamiseksi, FA:n pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo.

FA:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mielestä uudistus on uhka myös pankkien asiakkaille.

– Yhteisvastuun laajentamisen aika olisi ollut vasta sitten, kun pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet, Kauppi sanoo tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).”

Ja olihan Hesarissakin tämä 17.12.2020: https://www.hs.fi/talous/art-2000007688341.html ”Euroopan keskus­pankin osinko­päätös kertoo suuren pankki­kriisin pelosta”

Ap

En haluaisi uskoa, että asioiden annetaan mennä siihen, mutta voihan niin käydä.

Vierailija
28/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä niin väittänyt. Mutta siis onhan se aika mahdollinen hei haloo, kun laina-aika on 20 vuotta.

Ennemmin nojaan kiinteään korkoon suojana, tietysti.

Ap

20 vuodessa ehtii tapahtua vaikka mitä. Juu, itsekin tekisin niin.

Vierailija
29/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löytyi tällainen https://yle.fi/uutiset/3-8195313 vuodelta 2015. ” Bloomberg listasi maailman vahvimmat pankit – Suomen OP kahdeksas”

Asiaa.

Onkohan suunnilleen yhtä vahva edelleen 🤔

Ap

Vierailija
30/30 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuhun vastata, mutta olen ollut tyytyväinen kahden asuntolainan kanssa ja muissakin pankkiasioissani. Olen saanut aina tarvitessani ystävällistä ja ammattitaitoista henkilökohtaista palvelua.