Onko työssäkäyvän eläkekertymä pelkkä surullinen vitsi?
Ahkeroit vuosikausia suorittavassa työssä jossain matalapalkka-alalla hyötymättä oikeastaan mitään eläkertymässäsi.
Yllättäen huomaat, että onkin tehty laki mikä määrittelee sen,
että nuorena tekemäsi työt eivät vaikutakaan kertymääsi.
Eläkkeelle jäätyäsi saatat saada saman verran kuin henkilö joka elää/on elänyt ikänsä tukien varassa?
Mitä mieltä olet?
Kommentit (47)
Jos on pieni palkka,niin eihän eläkkekkään voi olla iso.
Hyvin yksinkertaista🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lapsia tehdä, niin tietenkin on. KUka ne työeläkkeet maksaa, jos ei ole työntekijöitä?"
Nuoret pelkäävät perustaa perheitä (eli tehdä niitä lapsia) koska palkat ovat suomessa niin pieniä suhteessa elinkuluihin (elintasoon mikä minimissä edellytetään ) ettei sillä pärjää.
Tulevaisuus pelottaa.
Työttömyys on lapsiperheelle taloudellinen katastrofi ja mistä nuoret niitä palkkatöitä saa josta eläke kertyy.
Tarttisi saada äkkiä maailman sota päälle, niin ei tarttisi huolehtia noista asioista.
Venäjä voisi tiputtaa suomeen ajankuluksi vaikka 100 ydinkärkeä.
Suomalainen työeläkejärjestelmä on arvioitu muistaakseni maailman 6. parhaaksi, joten se ei todellakaan ole mikään vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea nähdä työttömyyttä tavoiteltavana vaikka eläke olisi lopulta samaki. Siinä matalapalkkahommassakin voi olla sisältöä, yhteisöllisyyttä ja ennenkaikkea parempi elämänlaatu kun rahaa on käytössä useampi satku enemmän kuussa. Itse tylsistyisin totaalisesti himassa makaamalla.
Muutenkin en ymmärrä tätä kestolänkytystä täällä eläkkeestä: miksi elää elämää niin pitkälle eteenpäin? Eikö kannattaisi parantaa asemiaan tässä hetkessä tai yrittää ainakin nähdä se hyvä mitä on saanut? Oli se sitten vaikka fyysistä terveyttä. Ja jos on tottunut elämään vaatimattomasti niin minkä muutoksen se eläke sitten tekee? Taivaastako sen rahan pitäisi sataa?
Mulla on ainakin harrastuksia ja sitä ei kaikille työnteko ole. Joillekin kyllä. Pakkopullaa rahan vuoksi eikä lopulta mitään jää käteen. Joten en siis tee työtä kuin hyvin vähän, harrastan mielekkäitä juttuja joten ei ole tarpeen vaan maata kotona.
Ainakin eläkkeen pitäisi olla ihan määrästä riippumatta verotonta! Johan ihminen on koko työuransa veroja maksanut niin riittää jo!
Onhan seväärin, että tekemättä mitään saa 800€ ja koko elämä raatamalla saa 1300€.
Tuo 800€ kuuluu kaikille ja siihen sitten lisätään ansioiden mukaan mitä kertynyt, eli +1300= 2100€
Suomessa paras kansalainen ei tee ikinä töitä ja munii lapsia muiden huollettavaksi.
Aion jäädä itsekin oravanpyörästä pois ja ottaa kaiken ilmaisen rahan mitä saan. 80 vuotiaana kaikki rahani kuluttaneena hyppään junan alle etten joudu hoitohenkilökunnan armoille. (Aka täynnä kiusaajia, joten miettikää mitä tapahtuu niille jotka eivät pysty puolustaa itseään. Kohdellaan kaltoin ja t*petaankin...)
Ainahan kaikki on mahdollista, mutta toistaiseksi olen ihan terve ja hyväkuntoinen. En usko, että terveyteni romahtaa kahdessa kuukaudessa, joten koronatartunta tai onnettomuus lienevät ne mahdollisuudet joihin voisin menehtyä noin lyhyessä ajassa.