Meidän pääsiäinen oli sitten tässä: Miehellä 40,3 astetta kuumetta. :C
Pakko purkaa tätä kauheaa tilannetta. Alkoi viime viikolla ja nyt ukko alkaa olemaan jo siinä kunnossa, että oikeasti huolestuttaa miten tässä käy. Valvoin koko yön, koska kuume ei laske särkylääkkeellä. Hoitaja sanoi puhelimessa että normaalia influenssassa ja voi kestää vielä viikon ja tarvittaessa otetaan osastolle. Influenssa siis, koronaa ei löytynyt. Lääkärissä on käytetty kahdesti, ei ole apua. Onneksi muilla on rokotus, toihan on ihan hirveää mitä se tauti on tehnyt mun miehelle ja pahenee vain.
Voi paskan paska täytyy sanoa!
Onko teillä koskaan ollu influenssaa perheessä?? Tosi raju tauti!!
Kommentit (93)
Positiivista on, että nyt pysytte kotona. Itse olen ollut influenssassa 40 asteen kuumeessa helppo hoidettava, koska nukun n. 20 tuntia vuorokaudesta ja lopun ajan yskin limaa.
Koska mies on viimeksi ollut lääkärissä? Jos siitä on yli kaksi päivää, niin ehdottomasti lääkäriin tutkituttamaan tulehdusarvot. Vaikka alunperin kysymyksessä olisikin ollut jokin vaaraton virustauti, niin sen jälkitautina voi olla esim. keuhkokuume.
Myös tuo on huono merkki, jos kuume ei laske juuri lainkaan kipulääkkeillä. Vaikka kipulääkkeet eivät laskekaan korkeaa kuumetta normaalilämmöksi, niin kyllä ne silti virustaudeissa yleensä laskevat kuumetta vähintään asteella niin kauan kuin kipulääke vaikuttaa.
Kuumetta voi laskea riisumalla vaatteita ja laittamalla otsalle ja rinnan päälle kosteita pyyhkeitä.
Missähän maassa ap asustelee...?
Suomessa ei ole influenssaa tällä hetkellä yhtään missään. Eikä ole ollut koko vuonna. Tällä kertaa jäi influenssaepidemia tulematta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Positiivista on, että nyt pysytte kotona. Itse olen ollut influenssassa 40 asteen kuumeessa helppo hoidettava, koska nukun n. 20 tuntia vuorokaudesta ja lopun ajan yskin limaa.
millä ihmeen konstilla pystyit nukumaan influenssassa?? meinaan kun mulla oli järkyttävän korkean kuumeen lisäksi kauhean oksettava olo kuin olisi oksennus tulossa, pyörrytti ja sydän hakkasi kuin hullu. siis vaikka makasin sängyssä 24 h vrk. olin totaalisen poikki mutta ei puhettakaan mistään nukkumisesta. tätä kesti ensimmäiset 9 päivää, sitten oksennus ja sydänjuttu helpotti mutta kuume jäi ja alkoi muit oireet. toivoin jo menettävöni tajun.
Se on varmaan influenssaa, koska korona harvoin on noin raju oireiltaan. Korona on enemmän sellainen nuhakuumeen tapainen tauti ja influenssa tuollainen totaalisesti sairastuttava.
Moni neuvoo menemään uudestaan koronatestiin. En oikein ymmärrä mikä siinä on logiikkana. Mikäli testitulos on positiivinen niin altistuneet määrätään karanteeniin ja potilas kotiin toipumaan. Totta kai nytkin läheiset jäävät vapaaehtoiseen karanteeniin mikäli vähänkään tuntuu olo kipeältä.
Jos minulla olisi 40 raatia kuumetta niin en lähtisi peiton alta kuin ehkä hoiperrellen vessaan.
Yksi neg koronatesti voi todellakin olla harhaanjohtava. Tiedän tapauksen, että kolmas vasta positiivinen ja tyyppi oli jo tosi sairas
Olen kahdesti sairastanut influenssan, ensimmäisellä kerralla tosi rajuna ja toisella kerralla lievempänä. Mistä influenssatestistä te puhutte? Ei minulta ole sellaista otettu. Toisella kerralla otettiin crp, siinä kaikki.
Jos minä olisin ap ja minun ukkoni olisi noin kurjassa kunnossa, niin en edes yrittäisi itse lähteä kuskaamaan häntä päivystykseen, vaan tilaisin lanssin. Soittamalla saa vain aina ohjeen, että koettakaa kestää, se nyt on hankalaa ja voi mennä parikin viikkoa, ennen kuin alkaa toipua. Kyllä koronassakin voi olla korkea kuume, vaikk tuolla ylempänä toista väitetäänkin. Aikuiselle 40 asteen pitkään jatkuva kuume voi olla vaarallinen, lapsi kestää sen paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna miehellesi mehua ja lepoa, jotain pientä suolaista myös. Sinkki voi lyhentää taudin kestoa. Kipulääkettä.
Eiköhän tuossa ole menty jo reippaasti yli jostain mehuhetkistä. Kuulostaa jo liki osastohoidon tarpeelta.
Jos särkylääkket ei laske kuumetta niin menisin lääkäriin. Influenssavirus itsessään voi aiheuttaa keuhkokuumeen, olisi ehkä hyvä kuvata keuhkot? Tuleeko miehellesi sellaisia horkkakohtauksia? Siis hirveä tärinä? Jos tulee niin nopsaan lääkäriin! Meiltä lähdettiin vastaavassa tilassa ambulanssilla sairaalaan, jossa parissa päivässä viiden viikon keikalle teholle.
Perheenjäsen sai influenssan jatkeeksi keuhkokuumeen, tästä on jo vuosia aikaa, mutta oli monta viikkoa korkeassa kuumeessa, vasta kahdella antibioottikuurilla lopulta talttui.
pyh pimpparit ja ampparit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on ollut kerran influenssa. Meni niin huonoon kuntoon ettei järki enää pelannut ja lähti julkiselle puolelle päivystykseen. Kun tulen kotiin, ihmettelen missä mies on kun ei näy. Puhelimella sain kiinni. Soitin perään ja sain sen verran puhuttua järkeä, että lähti sieltä Mehiläiseen, herra ties kuinka kauan olisi siellä sairaalassa joutunut odottelemaan.
Ei ne mitään jumalia siellä yksityisellä ole,samat lätinät sieltäkin saa kuin sairaalasta.
Ei jumalia, mutta huomattavasti paremmin resursseja käytettävissä kuin julkisella puolella. Se siinä on se juttu
Ohis
Te julkisen puolen haukkujat, kerrokaapa mitä.lääkäri pystyy tekemään influenssalle, kun se on ehtinyt jo tarttumaan?
Influenssaan ei ole muuta toimivaa lääkettä kuin sairastaa erittäin ankara tauti tai kuolla.
Jälkitauteihin tarvitaan antibiootteja ja crp osataan katsoa julkisella ja sydän, poskiontelot, korvat ja keuhkot tarkastaa ja veriarvot.
Influenssa pitää torjua rokotteella.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti sairastanut influenssan, ensimmäisellä kerralla tosi rajuna ja toisella kerralla lievempänä. Mistä influenssatestistä te puhutte? Ei minulta ole sellaista otettu. Toisella kerralla otettiin crp, siinä kaikki.
Ja silti vannot täällä sairastaneesi influenssan?? :O Millä se sitten todettiin, nyt en ymmärrä...
Minulla oli kerran armoton tauti, mutta yksityisellä ostettu influenssatesti oli negatiivinen.
Sitten muutama vuosi myöhemmin tuli aivan kuolemansairaaksi kesken kaiken. Se oli kuin maailmanloppu, kuin kuolema. Kuume hetkessä melkein 41 astetta, taju melkein veks ja nostettiin sängystä paareille. Lääkäri epäili heti influenssaa ja testi oli positiivinen. Jöin osastolle kolmeksi viikoksi ja kotona olin sairaslomalla vielä neljä viikkoa. Keuhkot ja sydän sai osumaa, molemmat korvat tulehtuivat ja olin kuin vanhus yli puoli vuotta. Sairaalassa tuli myös sepsis joka siellä huomattiin ajoissa.
Tuo opetti mikä ero on elämän kovimmalla kuumetaudilla ja elämäni ensimmäisellä influenssalla: Influenssa kuin musta kuolema, miljoonia kertoja pahempi!
En ymmärrä tätä tautien vertailua. Olin influenssan takia vähällä menehtyä ja siksi olen kaikkia kovia tauteja vastaan. Rokote saisi olla kaikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Yksi neg koronatesti voi todellakin olla harhaanjohtava. Tiedän tapauksen, että kolmas vasta positiivinen ja tyyppi oli jo tosi sairas
Positiivinen influenssatesti ei muutu koronaksi vaikka voissa paistais.
Kiitos kaikille keskustelijoille. Tarina päättyi lopulta onnellisesti vaikka raskas olikin eli mies pääsi sairaalaan ja siellä alkoi keuhkokuume, mutta reilun viikon jälkeen olo lähti paranemaan ja kotiutui myöhemmin. Edelleen on väsynyt ja yskä jatkuu todennäköisesti syksyyn asti, sen verran henkitorvi kärsi.
Ei siis ollut koronaa vaan A-virus kyseessä. Mutta oli sellainen kokemus, että jatkossa rokotetaan varmasti. Siis aivan kauhea tauti, onneksi mies oli ennen sairastumistaan hyväkuntoinen ja perusterve. Olis voinut käydä huonosti. Nyt sai koronarokotteen jo.
miks joilleki on yllätys että influenssa on kovaoireinen tauti?? se ei ole se tavallinen kuumetauti joka kaikilla on usein ollut. onneksi aapeen mies selvis. tuttuni ei.
Vierailija kirjoitti:
miks joilleki on yllätys että influenssa on kovaoireinen tauti?? se ei ole se tavallinen kuumetauti joka kaikilla on usein ollut. onneksi aapeen mies selvis. tuttuni ei.
Osa ihmisistä vielä sekoittaa pakkaa puhumalla tarkoituksellisesti influessan yhteydessä flunssasta ja kaikkein pölhöimmät jopa pikku nuhasta. Yleisimmin tähän sortuvat ns. tosi kovat jätkät, Bolsonaro-Anolaiset alfaurokset, jotka eivät taatusti ole mitään vaippanaamaisia lampaita.
Mulla oli viime vuoden tammikusta helmikuuhun aivan älyttömän rankka A-influenssa, tarkemmin sikainfluenssa. Se oi just tuollainen kahden viikon tolkuton kuume joka tuntui loputtomalta ja vei todella heikkoon kuntoon. Missään muussa taudissa ikinä ja koskaan en ole ollut lähimainkaan niin kipeä kuin influenssassa. Sen jälkeen vielä kuumeellinen poskiontelotulehdus mikä oli ihan leikkiä influenssaan verrattuna. Lääkkeitä kului ja lopult elämä hiljalleen voitti, vaikka väsymys vaivasi kesään asti. Minua hoitanut lääkäri sanoi että kuin oppikirjasta eli ihan perusinfluenssatauti. En nyt mitenkään väheksy koronaa, mutta kyllä influenssa meinasi tehdä musta selvää. Otin rokotteen syksyllä. Näin siis oikea influenssatapaus, testillä todettu.
Niin että kauanko influenssa kestää?? Lue täältä:
https://yle.fi/uutiset/3-7777932