Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
Aikuisena opiskelu lukiossa
fnkfkf
01.04.2021 |
Olen 25v. Olen käynyt amiksen. Nyt yhtäkkiä tuli hirveä into saada itselleni korkeakoulututkinto mahdollisesti hammaslääketieteellisistä. Tiedostan, että se vaatii lukiota ja hyvää ylioppilastotodistusta. Tekisi mieli lähteä iltalukioon ja pistin hakemuksen jo sinne. Millaista on iltalukiossa opiskelu on? Halausin panostaa siellä kunnolla kemiaan, fysiikkaan ja biologiaan, mutta peruskoulun asiat eivät muistu enää mieleen.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Jos sinulla on ammattikoulusta todistus, sinulle riittää lukea vain ne aineet, jotka kirjoitat ylioppilaskirjoituksissa, eli koko aikuislukion oppimäärää ei tarvitse lukea.
Nyt kirjoitettavien aineiden määrä on jo muuttunut, mutta aiemmin riittä Äidinkieli ja kirjallisuus sekä kolme seuraavista: lyhyt tai pitkä matikka, reaali, sekä ruotsi tai enkku.
Itse siis kirjoitan äikän, lyhyen matikan sekä enkun ja yhden reaalin pakollisena. Reaaliaineita voi olla pari lisää halutessaan, joten itse kirjoitan filosofian, elämänkatsomustiedon sekä yhteiskuntaopin. Psykologia kiinnostaa, muttei taida aika riittää työn ohella.
Itsellänihän on jo amk - opinnot takana ja 15 vuotta työelämääkin hyvällä työuralla, mutta näin Koronan aikaan kaipasin elämääni uusia haasteita ja oma ammattiosaaminen on aivan eri alalla kuin mihin vapaa-aikana olen vuosien aikana innostunut lukemaan. Piti saada aivoille jotain järkevää ajateltavaa niin aikuislukio on oikein hyvä paikka kerrata matikkaa sekä lukea itseä kiinnostavia aineita.
Peruskoulusta on siis reilu parikymmentä vuotta sekä liiketalouden opinnoista samoin reilu 10 vuotta,joten aikuislukion tarjotessa peruskoulun matikan ja enkun kertaavia kursseja, päätin ne ottaa.