Vaelluskengistä tietäviä paikalla?
Ollaan kaveriporukalla suunniteltu ensi kesäksi pienimuotoista vaellusretkeä. Paikkaa ei olla vielä päätetty, mutta porukan eritasoisuudesta johtuen maasto ei voi olla kovin rankka rinkan/ison repun kanssa. Itselläni ei ole pidemmistä reissuista kokemusta ja olen tähän mennessä pärjännyt ilman varsinaisia vaelluskenkiä.
Millaiset vaelluskengät ovat parhaat ei-niin-kovin vaativaan maastoon? Onko nahka parempi kuin gore-tex? Jos on nahkakenkä, miten se kannattaa ajaa sisään ja kyllästää vedenpitäväksi? Ajetaanko gore-tex kenkä samalla tavalla sisään?
Kommentit (3)
Kesävaelluksille ehdottomasti goretex-kenkä, koska ne hengittää paremmin kuin nahkakengät. Kaikki kengät pitää ajaa sisään. Eli aloitat lyhyillä kävelylenkeillä.
Riippuu esim reitin vaativuudesta, pituudesta, rinkan painosta ja retken kestosta. Jämäkämmät kengät tukee nilkkoja ja jalkapohjia paremmin jos on iso kuorma selässä, mutta on jäykemmät, kalliimmat ja painaa enemmän. Goretex hengittää jonkun verran, pelkkä nahka paremmin. Gore pitää vettä hyvin kun taas pelkkä nahka ei niinkään. Kyllästettynä taas pitää paremmin mutta hengittävyys taas kärsii. Notkeemmilla kengillä mukavampi kävellä jos kevyempi kuorma ja helpompi reitti. Jos autolle on muutama kilsa niin edullisempi kenkä voi riittää. Pidemmälle reissulle kannattaa valita laadukas kenkä. Hankalaa jos kenkä hajoaa keskellä korpea. Jesarirulla hyvä olla aina mukana. Jotkut vetää kumppareilla ja joskus tullut vastaan yks ihan lenkkitossuilla. Itse käytän vaelluksilla Meindlin nahkagoreja ja Salomonin Ultra Midejä päiväretkillä. Katso Meindl Tacana jos lompakko kestää. Tärkeintä on että kenkä on mukava jalassa eikä hierrä. Muutama tunti sisäänajoa ennen itse vaellusta niin ei tule isompia ylläreitä matkalla.
Minulla on kumpiakin, enemmän olen nahkaisella vaelluskengällä kävellyt. Sisäänajon tein kävelemällä noin sadan kilometrin verran, kyllästin pintaa mehiläisvaharasvalla, mutta sitä ei pidä tehdä liian suurella määrällä, kohtuullisesti, minä liioittelin. Gore-kenkäni ovat kevyemmät, mutta jostain syystä ne eivät ole niin luotettavan oloiset kuin nahkaiset kenkäni, joilla olen kävellyt kohta pari tuhatta kilometriä. Jo yli viiden kilon painoinen reppu on merkkaava sen suhteen, että kuinka paljon kengän tuki merkitsee ja tietysti maasto ja millaisia polkuja kuljetaan, vai umpimetsässä, onko kuiva vai märkä keli. Minä en lähtisi oikein minkäänlaiselle pitemmälle kävelyllekään ilman vaelluskenkiäni, koska olen vuosia sitten murtanut nilkkani ja turvallisuuden tunteeni perustuu siihen kengän puolikorkeaan varteen, liekö perusteetonta, mutta näin toimin. :)