Ennenaikainen synnytys?? oireet?
Itselläni nyt viikko 28+5 ja ollut joitakin päiviä / viikon / muutamia viikkoja seuraavia oireita: menkkamaista jomotusta alavatsassa, kivuttomia supistuksia välillä usein välillä harvoin, silloin tällöin lorahdellut jotakin aikalailla nestemäistä housuihin ihan vähän kylläkin.
Oireita ennenaikaisesta synnytyksestä tai vain esim. virtsatulehdus, valkovuotoa ja harjoitussupistuksia?
Kokemuksia / kuultua ennenaikaisesta synnytyksestä? Kuinka nopeasti lääkäriin? Ilmeisesti voidaan lääkkeillä tai levolla ym. vaikuttaa vielä ehkäisevästi?
Huomenna aamulla joka tapauksessa yritän mennä tutkituttamaan jotakin neuvolaan. Synnäriltä epäiltiin vain (soitin juuri vähän aikaa sitten) virtsatulehdusta ja sanottiin että jos kyseessä lapsivesi, tulisi todennäköisesti enemmän. Mutta pyydettiin menemään lisätutkimuksiin. Eli tänään yritettävä vain ottaa rauhallisesti ja turhia hermoilematta :)
T: Peggy-75
Kommentit (7)
kyllä se on valkovuotoa.täälläkin lorahtelee välillä urakalla ja välillä vähemmän.
ja vielä se että vaikka ne tuntuvat mitättömiltä ne supistukset niin minullakin olivat jo vähän vaikuttaneet eli pehmentäneet kohdunkaulaa.eli ei kannata liian kauan odotella jos siellä se tulehdus on.
Kuulostaa siltä, että voisi olla jokin tulehdus. Osa niistä on lähes oireettomia, aiheuttaa lähinnä supistuksia. Tulehdus voi olla virtsateissä tai emättimessä, joten pelkkä pissanäyte ei varmista asiaa. Käyhän huomenna tarkistuttamassa ja ota nyt varmuuden vuoksi iisisti.
ja minulla oireena oli saannollisia, lopulta ihan minuutin valein tulevia ei-niin-hirmuisen-kivuliaita suppareita (jotka sitten sairaalassa tipalla pysaytettiin useamman yrityksen jalkeen, vaikka kohdunsuu olikin jo alkanut avautua). Tuo etta supparit valilla vahenee kertoo minusta selkeasti siita ettei ole " sita ihteaan" , synnytyssupparit minun kokemuksissani (kaksi synnytysta plus tama alkanut ennenaikainen) kylla vaan tihenee ja tihenee ja muuttuu kivuliaammiksi. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ettei ole tehnyt mitaan kohdunsuulla varsinkin jos olet ekakertalainen jonka kohdunkaulan pitavyytta ei ole aikaisemmassa raskaudessa testattu (jos taas sinulla on jo jokseenkin taysaikainen raskaus takana, se ennustaa hyvaa tallekin raskaudelle). Lapsiveden tihkumisesta on todella vaikea sanoa ilman testia jonka laakari tekee, itseltanikin otettiin se kaksi kertaa sairaalassa koska vuodosta ei silmamaarin voi edes kokenut laakari sanoa mita se on (pissaa/valkovuotoa/lapsivetta). Itsellani ei ollut lapsivetta vaikka lorahtelikin, meni valkovuodon piikkiin ja sitten itse oikeassa synnytyksessa (vkolla 37) jouduttiin lopulta kalvot puhkaisemaan.
...tihenevia saannollisia suppareita yli 10 paivassa. Tama 10 paivassa on se nyrkkisaanto mita laakarit tavallisesti sanoo, joillain (esim. mulla useita kymmenia, jopa satoja viime raskaudessa paivittain) on niita paljon enemmankin eika lapsi synny silti, mutta ekalla kerralla kannattaa olla varovainen, sitten ajan kanssa oppii itsekin vahan tuntemaan omaa kroppaansa ja sen toimintaa.
Kiitti kaikille kommenteista!
Eilinen iltapäivä ja ilta oli onneksi jo rauhallista, eli mielestäni ei enää supistellut. Sellaista pientä jomotusta ehkä oli silloin tällöin (sellaista pitkäkestoisempaa pientä eli voi olla supistuksia). Nyt on taas ihan luottavainen mieli siitä, ettei sentään synnytys ole alkamassa. Mutta tuollainen joku tulehdus voi hyvinkin olla ja kävin tänään neuvolassa heti aamulla ja terkkari tekikin lähetteen heti huomiseksi labraan, jossa otetaan pissanäytteen lisäksi näyte valkovuodosta yms.
Kävin labrassa testeissä, eikä virtsatulehdusta, hiivatulehdusta tai streptokokkia ollut...
Hieman kyllä kummastuttaa tuo " levottomuus" / pieni jomotus alavatsassa. Voisiko vain masu alkaa jo painamaan sen verran ja jotenkin ärsyttämään limakalvoja tms.
Supistuksia ei mielestäni ole nyt tämän viikon puolella enää tullut. Pieniä lorahduksia kyllä edelleen, mutta tosi vähän ja suht harvoin, joten toivon/luulen ett on valkovuotoa.
Onko muilla ollut loppuvaiheessa / jossakin vaiheessa tuollaista jomotusta? (Eikös ne liitoskivut yms. oo sellaisia selkeämpiä, viiltäviä yms. Niitä en oo juuri tunnistanut lainkaan)
T: Peggy-75 rv 29+2
itselläni oli tuollaisia menkkamaisia kipuja ja ne kesti monta tuntia.siis ei ollenkaan kipeitä.oli erilaisia ku kiristelyt ja rasituksessa tulevat harjoitussupparit, joten en huolestunut ennen kuin tajusin että jos kipu tulee ja menee ni ne on suppareita. oli rv 25 menossa.
soitin synnärille ja sanoivat että ala tulla tänne.sitten kuitenkin rauhottuivat levolla ja seuraavana aamuna lääkäri tutki meidät ja sanoi että nyt VAIN lepoa ja päästi just ja just kotiin. viikon lepäilin ja söin kuurin emätintulehdukseen ja hiivaan. sitten tilanne rauhottui.joten luulen että sinullakin johtuisin nyt jostain tulehduksesta, mene lääkäriin niin saat kuurin ja katsoovat onko pehmennyt kohdunkaula.(itselläni oli vähän.siksi VAIN lepo viikon verran.)
ja koita oikeasti nyt levätä, itse makasin sängyssä, vaikka se ikävää onkin , mutta vielä ikävämpää on maata koko loppu aika.nyt saan jo tehdä normaaleja juttuja , tosin en lenkkeillä kaameesti.
eiköhän se vaavi siellä masussa pysy kun saa selville onko joku tulehdus.lääkäri sanoi että tässä vaiheessa raskautta tosi yleistä.
terv ellu ja masukki 27+2