Kysyin työhaastattelusta hakijamäärästä mutta en saanut vastausta
Teinkö jotain väärin? Enkö saa kysyä työhaastattelussa, että onko kyseiseen tehtävään tullut kuinka paljon hakemuksia? Kysyin tätä ja en saanut järkevää vastausta. Haastattelija sanoi, että "onhan niitä jonkin verran". Olin toki jo hieman ärsyyntynyt kyseisen haastattelijan epäpätevyyteen ja kysyin jatkokysymyksen, että mikä on noin suurinpiirtein sinun jonkin verran? Mutta en saanut mitään vastausta.
Jäin silti näin jälkeenpäin miettimään, että miksi hän ei voinut sanoa jotain suurinpiirteistä määrää hakijoista?
Kommentit (10)
Miksi pitäisi kertoa? Ei ole haetun työtehtävän kannalta relevantti kysymys.
Eihän toi ole ollenkaan relevantti kysymys. Mitä hyödyt tiedosta, onko hakijoita 10 vai 200?
Saa sitä kysyä, mutta työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta ja haastattelijalla ehkä edes lupaa vastata tuommoiseen kysymykseen.
Yleensä työnhakuprosessista saa kertoa aika valikoituja asioita ja valikoiduissa vaiheissa prosessia.
Olit jo päässyt haastatteluvaiheeseen asti. Eli jäljellä on todennäköisesti 3-5 hakijaa. Mitä teet sillä tiedolla, kuinka moni oli tässä vaiheessa hakuprosessia pudonnut joukosta?
" Olin toki jo hieman ärsyyntynyt kyseisen haastattelijan epäpätevyyteen ja kysyin jatkokysymyksen, että mikä on noin suurinpiirtein sinun jonkin verran? "
Ja sitten kohta ihmettelet miksi et tullut valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä antanut kovin hyvää kuvaa.
Haastateltavana, tai muutenkaan.
Olin jo hyvässä vaiheessa tajunnut itse, että kyseinen paikka ei ole minua varten. En kehdannut sanoa puolessa välissä haastattelua, että en ole enää kinnostunut kyseisestä tehtävästä. Ikinä aikaisemmin en ole törmännyt siihen, että hakijoiden määrä olisi salaisuus.
Voihan tuota toki kysyä, mutta sillä ei anna kovin fiksua kuvaa itsestään. Ei varsinkaan jos alkaa vielä tiukata tarkemmin.
Kysehän on samasta asiasta kuin jos olet vaikka ostamassa autoa yksityiseltä ja kaupanhieronnan yhteydessä kysäiset onko ollut paljon muita ostajia. Myyjän ei ole järkevää vastata, että ei ole sinä olet ainut.
TUlkitsisin vastauksen niin, että hakemuksia on tullut toivottua vähemmän. Tai haastattelija ei yhtään muistanut, mutta ei kehdannut sanoa. EN tiedä, miksi hakemusten määrä olisi suuri salaisuus.