Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette? täällä oli jokin aika sitten keskustelua pottailun alottelusta

Vierailija
13.08.2006 |

Että onko hyötyä laittaa jo 6kk potalle, koska todennäköisesti hän ei opi aikaisemmin kuivaksi, kun se joka aloittaa pottailun reilun vuoden ikäisenä? Entä miten on itse syömisen laita? Kuinka aikaisin olette antaneet lusikan ja lautasen eteen? Minkä ikäinen osaa syödä hyvin? Kiitoksia vastauksista!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli silloin kun vauva osasi istua tukevasti itse. Nyt reilu 1 v juoksee jo innoissaan potalle aina syömisen jälkeen. Ei siis tietenkään ymmärrä mitään muuta kuin että siinä potalla on hauska käydä istuskelemassa. En tiedä onko aikaisesta aloittamisesta mitään hyötyä, mutta tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on. Ja itselle vähemmän vaipanvaihtoa. ;) Minusta on ihan hyvä käyttää lasta silloin tällöin istumassa potalla jo varhaisessa vaiheessa jotta lapsi tottuu siihen. Kaikki tavallaan, meillä näin.

Vierailija
2/4 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä lapsi syö käsin ruokaa, mutta ei ole vielä innostunut käyttämään lusikkaa. Silloin tällöin olen yrittänyt antaa lusikkaan käteen, mutta ei ole oikein vielä tajunnut koko hommaa. Tässäkään ei mitään kiirettä ole kun lapsi on kuitenkin kotihoidossa ja ehdimme tuota syömistä harjoitella vaikka kuinka pitkään. Nokkamukista juo itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Että onko hyötyä laittaa jo 6kk potalle, koska todennäköisesti hän ei opi aikaisemmin kuivaksi, kun se joka aloittaa pottailun reilun vuoden ikäisenä? Entä miten on itse syömisen laita? Kuinka aikaisin olette antaneet lusikan ja lautasen eteen? Minkä ikäinen osaa syödä hyvin? Kiitoksia vastauksista!

Vierailija
4/4 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksi voi opettaa joka vaikealla tai helpolla tavallat. Jos tahdot tehdä sen pitkän kaavan mukaan, niin aloita heti nyt ja harrasta sitä koko seuraava vuosi. Jos hyvin käy niin lapsesi on kuiva jo 1,5 vuotiaana.

Lyhyt kaava on sellainen, että odottelet rauhassa ja käytät vaippaa normaalisti. Potta on olemassa ja näkösillä ja juttelet siitä lapselle vaipan vaihdon yhteydessä. Kun aika on kypsä (lapsesta riippuen 1,5v - 3v), niin lapsi menee itse potalle ja oppii kuivaksi viikossa. Toisten lasten malli edistää asiaa. Samoin lahjonta: joka pissasta/kakasta joka on potassa annetaan tarra. Näin pääsee helpommalla.

Lusikan voi antaa lapsen käteen heti kun lapsi siitä kiinnostuu. Riippuen miten paljon sotkua siedät, niin anna lapsen syödä itse. Mitä enemmän siedät sotkua, sitä nopeammin lapsi oppii syömään itse. Mutta jos et jaksa pestä lattiaa viittä kertaa päivässä, niin syötä pääsääntöisesti itse; lapsi oppii syömään lusikalla myöhemminkin. Milloin osaa syödä itse hyvin? Riippuu ihan lapsesta. Joku osaa syödä siististi jo alle 1v ja toinen sotkee vielä kouluikäisenäkin :)